Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35457
Title: Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε) στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών σε μαθητές Β’Λυκείου. Δημιουργία μιας ολοκληρωμένης διδακτικής παρέμβασης για την κατανόηση της αδιαβατικής μεταβολής.
Authors: Τσαντάκη, Σταματία
Advisor: Κολιόπουλος, Δημήτρης
Keywords: διδακτική παρέμβαση, αδιαβατική μεταβολή, θερμοδυναμική, προσομοίωση;didactic interventions, adiabatic, thermodynamics, simulation
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Στην διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας υποστηρίζεται ότι η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών (Φ.Ε) μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματική και ποιοτική αν εμπλουτιστεί διδακτικές παρεμβάσεις οι οποίες σχεδιάζονται κάνοντας χρήση των εργαλείων που παρέχει η πληροφορική στην εκπαίδευση (Τ.Π.Ε). Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η δημιουργία μιας ολοκληρωμένης διδακτικής παρέμβασης στην οποία εντάσσεται και μια υπολογιστική προσομοίωση για την διδασκαλία της αδιαβατικής μεταβολής. Η παρέμβαση αυτή απευθύνεται σε μαθητές Β’ Λυκείου που έχουν επιλέξει το μάθημα της Φυσικής Προσανατολισμού. Συγκεκριμένα, εστιάζει στην καλύτερη κατανόηση των εννοιών που σχετίζονται με την αδιαβατική διαδικασία συνδέοντας την, με τον Πρώτο Θερμοδυναμικό Νόμο. Σύμφωνα με τη μεθοδολογία που ακολουθείται, για την δημιουργία της διδακτικής παρέμβασης, αρχικά διερευνάται η διδακτική των Φ.Ε μέσα στην εκπαίδευση. Έπειτα, γίνεται μια εισαγωγή στο θεωρητικό πλαίσιο της αδιαβατικής μεταβολής μέσα από την ανάπτυξη των βασικών αρχών της Θερμοδυναμικής. Αναλύεται η χρήση των τεχνολογιών στην εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα η χρήση προσομοιώσεων στην διδασκαλία των Φ.Ε και ειδικότερα της Θερμοδυναμικής. Συνδέοντας όλα τα παραπάνω, με τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών, δημιουργείται η διδακτική παρέμβαση η οποία αποτελείται από τρεις (3) διδακτικές ενότητές που περιλαμβάνουν (α) ένα φύλλο εργασίας που εμπεριέχει ένα πείραμα αδιαβατικής εκτόνωσης το οποίο πραγματοποιείται στην τάξη που συνοδεύεται από ερωτήσεις κατανόησης και μια εφαρμογή - προβληματισμό (για το σπίτι) για να διερευνηθούν οι αιτιολογήσεις των μαθητών στην εξήγηση του φαινομένου, (β) την χρήση μιας υπάρχουσας υπολογιστικής προσομοίωσης και (γ) ένα ερωτηματολόγιο στάσεων για το πώς αξιολογούν οι μαθητές την διδακτική παρέμβαση και κατά πόσο τους βοήθησε στην κατανόηση του φαινομένου. Συνοπτικά από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι στην πλειοψηφία τους οι μαθητές οδηγούνται στην κατανόηση της αδιαβατικής μεταβολής με την βοήθεια αυτής της διδακτικής παρέμβασης. Τελικά, μέσω του ερωτηματολογίου η διδακτική παρέμβαση κρίνεται χρήσιμη και αποτελεί πηγή μάθησης για τους μαθητές.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΣΤΑΜΑΤΙΑ ΤΣΑΝΤΑΚΗ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.