Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35426
Title: Στερεότυπα και προκαταλήψεις στις σχέσεις Ελλήνων και μεταναστών μαθητών στο δημοτικό σχολείο: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού.
Authors: ΚΟΥΤΣΟΣΠΥΡΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
Advisor: ΠΑΝΤΑΖΗΣ, ΠΑΥΛΟΣ
Keywords: διαπολιτισμική εκπαίδευση;στερεότυπα;προκαταλήψεις;μειονοτικοί μαθητές;πολυπολιτισμικό σχολείο;αλληλεπίδραση μαθητών;multicultural education;stereotypes;prejudice;immigrant students;students' interaction
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Το πολυπολιτισμικό περιβάλλον του σύγχρονου ελληνικού δημοτικού σχολείου καθιστά απαραίτητη τη διερεύνηση του τρόπου, με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί η γόνιμη συνύπαρξη Ελλήνων και μεταναστών μαθητών. Δεδομένης της καταλυτικής σημασίας του εκπαιδευτικού στην εκπαιδευτική διαδικασία, σκοπός της έρευνάς μας είναι η διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί διαχειρίζονται τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις στις σχέσεις γηγενών και μειονοτικών μαθητών. Η έρευνα υλοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2017, και χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο, του οποίου τα δεδομένα αναλύθηκαν μέσω του στατιστικού προγράμματος SPSS. Στην έρευνα συμμετείχαν 80 ενεργοί εκπαιδευτικοί δημοτικών σχολείων της Δυτικής Αττικής. Τα αποτελέσματα δείχνουν, ότι οι εκπαιδευτικοί θεωρούν εν μέρει ομαλή τη συνύπαρξη Ελλήνων και μεταναστών μαθητών, ωστόσο διατυπώνουν τον προβληματισμό τους, σχετικά με το αν η συνύπαρξη αυτή είναι γόνιμη για την άμβλυνση των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων. Συμφωνούν, ότι η ετερογενής καταγωγή επηρεάζει τη σύναψη φιλικών σχέσεων και αναγνωρίζουν το πρόβλημα της μειωμένης σχολικής επίδοσης και αυτοεκτίμησης των μειονοτικών μαθητών. Η έρευνα ακόμη έδειξε, ότι οι εκπαιδευτικοί παραδέχονται μεν την ανάγκη αποδοχής της μαθητικής ετερογένειας, υποστηρίζουν όμως παράλληλα την ανάγκη αφομοίωσης της Ελληνικής παιδείας από τους μετανάστες μαθητές. Όσον αφορά στους τρόπους που μετέρχονται για τη διαχείριση της ετερογένειας των μαθητών τους, οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν, ότι ενισχύουν την επαφή με ετερογενείς πολιτισμούς, αναθέτουν ομαδικές εργασίες και εφαρμόζουν δημοκρατικές και συμμετοχικές μαθησιακές διαδικασίες. Τέλος, η έρευνα αναδεικνύει την επίγνωση των εκπαιδευτικών για την ανεπαρκή κατάρτιση και επιμόρφωσή τους σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Η παρούσα έρευνα ρίχνει φως στα ιδιαίτερα προβλήματα, που εκδηλώνονται στα πλαίσια της αλληλεπίδρασης γηγενών και μειονοτικών μαθητών στο ελληνικό δημοτικό σχολείο και στην ανάγκη για συστηματική διαπολιτισμική κατάρτιση των εκπαιδευτικών. Ακόμη, δίνεται η ευκαιρία διατύπωσης των απόψεων των ίδιων των εκπαιδευτικών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΟΥΤΣΟΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ.pdfΚΥΡΙΩΣ ΣΩΜΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.