Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35385
Title: Οι απόψεις των δασκάλων για την αξιοποίηση του παραμυθιού στο δημοτικό ως διδακτικό εργαλείο.
Authors: Στούμπου, Χριστίνα
Advisor: Ανδρέου, Ελένη
Keywords: απόψεις δασκάλων;teachers’ perceptions;παραμύθι;stories;διδακτικό εργαλείο;fairytales;παιδική λογοτεχνία;storybooks;αναλυτικό πρόγραμμα;educative tool;διδασκαλία;childrens’ literature;διήγηση;curriculum;instruction;narrative;storytelling
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Σκοπός της παρούσας ποιοτικής έρευνας είναι να μελετήσει απόψεις δασκάλων σχετικά με την αξιοποίηση του παραμυθιού ως διδακτικού εργαλείου στο δημοτικό. Αφορμή αποτέλεσε η ανάγκη εξεύρεσης εναλλακτικών μέσων διδασκαλίας που θα κάνουν το μάθημα πιο ενδιαφέρον κι αποτελεσματικό. Τα συγκεκριμένα ερευνητικά ερωτήματα που επιχειρήθηκαν να απαντηθούν αφορούσαν:1)τον βαθμό αξιοποίησης του παραμυθιού στο δημοτικό, 2)τη σχέση του με την ηλικία των μαθητών, 3)τη δημιουργία αυτοσχέδιων ιστοριών από τους δασκάλους, τους τρόπους που το κάνουν αυτό και τις δυσκολίες που συναντούν, 4)τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία το αξιοποιούν, 5)τα κριτήρια που επιλέγουν παραμύθια, 6)από πού αντλούν σχετικό υλικό, 7)τον τρόπο που παρουσιάζουν ένα παραμύθι στην τάξη, 8)τις δραστηριότητες που συνήθως ακολουθούν της παρουσίασης, 9)τους λόγους που επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν ένα παραμύθι, αλλά και 10)πως κρίνουν το παραμύθι ως διδακτικό μέσο. Στην παραπάνω ποιοτική έρευνα συμμετείχαν 14 δάσκαλοι, ενώ η μέθοδος συλλογής δεδομένων ήταν η ημι-δομημένη συνέντευξη. Τα κυριότερα ευρήματα ήταν πως: 1)το παραμύθι αξιοποιείται ικανοποιητικά στο δημοτικό, κυρίως στις μικρές τάξεις, παρότι κατάλληλο για όλες, 2)όλοι λίγο-πολύ κατασκευάζουν αυτοσχέδιες ιστορίες με τη βοήθεια των μαθητών, ενώ η μεγαλύτερη δυσκολία είναι η έλλειψη φαντασίας τους, 3)τα γνωστικά αντικείμενα που αξιοποιείται είναι κυρίως η Γλώσσα, η Ευέλικτη Ζώνη και τα Μαθηματικά, 4)τα κριτήρια επιλογής των παραμυθιών είναι η ηλικία και το νοητικό επίπεδο των μαθητών και οι εκάστοτε διδακτικοί στόχοι, 5)τα είδη παραμυθιών που προτιμούν είναι τα κλασικά παραμύθια, οι μύθοι και παραμύθια με ζώα, 6)πηγή άντλησης υλικού είναι κυρίως το διαδίκτυο, 7)για την παρουσίαση του παραμυθιού, τονίστηκαν διάφοροι τρόποι αφήγησης, «ζωντανέματος» της ιστορίας και δημιουργίας κατάλληλης ατμόσφαιρας, 8)συχνά το παραμύθι συνδέεται συνήθως με τη δραματοποίηση, 9)λόγοι αξιοποίησής του είναι πρωτίστως η επίτευξη και απλούστευση των διδακτικών στόχων ενώ 10)όλοι κρίνουν το παραμύθι αποτελεσματικό μέσο διδασκαλίας. Τέλος, σημειώνεται πως η παρούσα έρευνα ήταν προπαρασκευαστική, ώστε να προκύψουν κατηγορίες-θέματα που θα αξιοποιηθούν σε μεταγενέστερες έρευνες.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΣΤΟΥΜΠΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ .pdfΔιπλωματική εργασία3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.