Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35375
Title: Διερεύνηση συσχέτισης μεταξύ του στυλ ηγεσίας των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων και της επαγγελματικής ικανοποίησης του εκπαιδευτικού προσωπικού: Απόψεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Περιφερειακής Ενότητας Σερρών.
Authors: Δημόπουλος, Διονύσης
Advisor: Ιορδανίδης, Γεώργιος
Keywords: εκπαιδευτικοί;teachers;Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση;Secondary Education;στυλ ηγεσίας;leadership style;επαγγελματική ικανοποίηση;job satisfaction;μετασχηματιστική ηγεσία;transformational leadership;συναλλακτική ηγεσία;transactional leadership;προς αποφυγήν ηγεσία;laissez-faire leadership;JSS;MLQ
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η σύγχρονη πραγματικότητα επέβαλε στροφή σε νέες μορφές ηγεσίας, που κινητοποιούν αποτελεσματικά τους εκπαιδευτικούς και προάγουν την επαγγελματική τους ικανοποίηση. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τη συσχέτιση του στυλ ηγεσίας του Διευθυντή της σχολικής μονάδας με την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών. Στην έρευνα συμμετείχαν 177 εκπαιδευτικοί, που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών. Διερευνήθηκαν οι παράγοντες που συντελούν στην επαγγελματική ικανοποίηση και το αντιλαμβανόμενο στυλ ηγεσίας. Για τη μέτρηση της επαγγελματικής ικανοποίησης χρησιμοποιήθηκε το Job Satisfaction Survey (JSS) του Spector (1985) και για το στυλ ηγεσίας το Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) των Avolio και Bass (2004). Η στατιστική ανάλυση έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί είναι μέτρια ικανοποιημένοι από το επάγγελμά τους, με τη μεγαλύτερη ικανοποίηση να προέρχεται από τον προϊστάμενο, τη φύση της δουλειάς και τους συναδέλφους και τη μεγαλύτερη δυσαρέσκεια από τις οικονομικές απολαβές και τις ευκαιρίες προαγωγής. Δεν παρατηρήθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές σε σχέση με το φύλο, την ηλικία και το επίπεδο σπουδών. Αντίθετα, φάνηκε να επηρεάζουν σημαντικά την επαγγελματική ικανοποίηση δημογραφικά χαρακτηριστικά, που σχετίζονται με την οικογενειακή και υπηρεσιακή κατάσταση, τα έτη υπηρεσίας, τον τύπο του σχολείου και το φύλο του διευθυντή. Διαπιστώθηκε, ότι οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν τις περισσότερες φορές στο διευθυντή τους χαρακτηριστικά μετασχηματιστικού ηγέτη, λιγότερες συναλλακτικού – διεκπεραιωτικού και σπάνια παθητικού – προς αποφυγήν. Ο έλεγχος των συσχετίσεων έδειξε ότι το μετασχηματιστικό στυλ παρουσιάζει ισχυρή θετική συσχέτιση με τις εκβάσεις ηγεσίας, το συναλλακτικό σημαντική θετική, ενώ το προς αποφυγήν σημαντική αρνητική. Οι μετασχηματιστικοί διευθυντές δηλαδή, κινητοποιούν σημαντικά τους εκπαιδευτικούς να καταβάλουν επιπλέον προσπάθεια, προάγουν την αποτελεσματικότητα και επιφέρουν υψηλά ποσοστά επαγγελματικής ικανοποίησης. Ανάλογη είναι και η εικόνα ανάμεσα στο ηγετικό στυλ και τη συνολική επαγγελματική ικανοποίηση, η οποία εμφανίζει μέτρια αλλά στατιστικά σημαντική θετική γραμμική συσχέτιση με τη μετασχηματιστική και συναλλακτική ηγεσία και μέτρια αρνητική με την παθητική – προς αποφυγήν.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dimopoulos_DE.pdfΚυρίως σώμα εργασίας3.08 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.