Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35309
Title: Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ Η ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
Authors: Αξαόπουλος, Ιωακείμ
metadata.dc.contributor.advisor: Μουζακιώτου, Στυλιανή
Keywords: Πόλεμος;War;μετανάστευση;immigration;φωτορεπορτάζ;photo reportage;πρόσφυγες;immigrants;φωτογραφία ντοκουμέντο;document photography;πολεμική φωτογραφία;war photography
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Ο πόλεμος και η μετανάστευση είναι δύο μόνο από τα ακραία κοινωνικά, πλην διαχρονικά, φαινόμενα που καλείται να αποτυπώσει ο φωτογραφικός φακός δια μέσου της προσωπικής ματιάς του εκάστοτε φωτορεπόρτερ αφενός, αλλά και της κριτικής ματιάς (εικονο-κρισίας) του εργοδότη του, αφετέρου. Ήδη, από τις πρώτες φωτογραφίες του πολεμικού ρεπορτάζ, οι εικόνες που δημοσιεύονταν ήταν από τα μετόπισθεν ή από τα διαλείμματα των μαχών με σκοπό την απόκρυψη των ανθρώπινων απωλειών. Αργότερα, βοηθούσης της εξέλιξης της οπτικής τεχνολογίας και της εξοικείωσης των ανθρώπων με το στοιχείο της φρίκης, αλλά και της καλλιέργειας εκ μέρους των Μ.Μ.Ε. ενός ηδονοβλεπτικού βλέμματος προς την καταστροφή και τον θάνατο, οι εικόνες έγιναν βαθμηδόν περισσότερο «αιμοσταγείς» και αποκρουστικές. Διαφανείς και κραυγαλέες ως προς το θέ(α)μα αλλά αδιαφανείς και κωφές ως προς τη φωνή της μνήμης, της συνείδησης και της φαντασίας του θεατή. Σύμφωνα με τις καθαρά τεχνικές προδιαγραφές που θα επιλέξει ο φωτογράφος (γωνία λήψης, κατεύθυνση φωτισμού κ.ά.), καθώς και το πολιτικό και πολιτισμικό του υπόβαθρο, οι εικόνες του θα είναι κατά περίπτωση από αρεστές έως και υποψήφιες για βραβείο. Ο αναγνώστης όμως των εικόνων δεν θέλει να εντυπωσιαστεί από αυτές αλλά να ενημερωθεί δια μέσου αυτών για τα επίκαιρα γεγονότα. Σε αυτήν ακριβώς τη διττή ιδιότητα της φωτογραφικής εικόνας (εικαστικής και ενημερωτικής) βασίζονται οι εργοδότες των βιομηχανιών ενημέρωσης όταν επιλέγουν να δημοσιεύουν εικόνες που δραματοποιούν στον υπέρτατο βαθμό τον «πόνο των άλλων» και ταυτόχρονα δίνουν τροφή στα αλτρουιστικά αισθήματα των αναγνωστών και όχι στην κριτική σκέψη τους, όπως θα έπρεπε κανονικά. Γενικώς, παρατηρούμε μια μετατόπιση του ενδιαφέροντος προς την τεχνική και αισθητική αρτιότητα της εικόνας σε βάρος της πληροφόρησης που αυτή παρέχει. Συγκεκριμένα, βραβεύονται φωτογραφίες με ανήμπορους και ακρωτηριασμένους συνανθρώπους μας (πάντοτε από την πλευρά των ηττημένων και ποτέ των δυτικών φυσικά), αλλά δεν αναφέρονται πουθενά τα αίτια που τους φέρανε σε αυτήν την κατάσταση. Η υπερορατότητα της εξελιγμένης φωτογραφικής εικόνας αντικαθιστά επιμελώς τη γεγονότητα με την τυφλότητα.
Appears in Collections:ΓΤΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Axaopoulos_gtpde.pdf
  Restricted Access
Κυρίως άρθρο10.43 MBUnknownView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.