Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35143
Title: Οι γνώσεις των εκπαιδευτικών θετικών επιστημών σχετικά με τους εξελικτικούς μηχανισμούς των ζωντανών οργανισμών
Authors: Βενέτης, Κωνσταντίνος
Advisor: Μαυρικάκη, Ευαγγελία
Keywords: εκπαιδευτικοί θετικών επιστημών;εξέλιξη μέσω φυσικής επιλογής;τυχαία γενετική παρέκκλιση;εξελικτική-αναπτυξιακή βιολογία
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η εξελικτική θεωρία αποτελεί τον ενοποιητικό παράγοντα όλων των κλάδων της βιολογίας και επομένως, είναι απαραίτητη η συμπερίληψή της στη διδασκαλία βιολογικών φαινομένων. Για τον ίδιο λόγο και με δεδομένο τον κεντρικό ρόλο του εκπαιδευτικού στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναγκαία η άρτια κατάρτιση στον τομέα αυτό όλων των εκπαιδευτικών που καλούνται να διδάξουν βιολογία. Στην παρούσα εργασία διερευνάται το επίπεδο των γνώσεων των εκπαιδευτικών θετικών επιστημών σε ό,τι αφορά την εξέλιξη. Η διερεύνηση αυτή αφορά τόσο στη δαρβινική εξέλιξη μέσω φυσικής επιλογής, όσο και τις σύγχρονες διαστάσεις της εξέλιξης που προέκυψαν από την ενοποίηση της φυσικής επιλογής και της μενδελικής κληρονομικότητας. Έτσι, παράλληλα με τις βασικές αρχές της φυσικής επιλογής, εξετάζονται φαινόμενα όπως η τυχαία γενετική παρέκκλιση, εξελικτικά αναπτυξιακά φαινόμενα, αλλά και βασικές γνώσεις της γενετικής που είναι σημαντικές για την κατανόηση της εξέλιξης. Από τα αποτελέσματα της παρούσας εργασίας προκύπτει ότι το επίπεδο των γνώσεων είναι ικανοποιητικό σε ό,τι αφορά τη δαρβινική εξέλιξη και φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί υιοθετούν τον πληθυσμιακό τρόπο σκέψης που είναι απαραίτητος για την ερμηνεία εξελικτικών φαινομένων. Παρ’ όλα αυτά, οι τελεολογικές ερμηνείες αποδεικνύονται ιδιαίτερα ανθεκτικές, καθώς εξακολουθούν να υιοθετούνται από ένα μεγάλο (αν και μειοψηφικό) ποσοστό των εκπαιδευτικών. Αντίθετα, αποκαλύπτονται σημαντικά κενά στις γνώσεις που σχετίζονται με τη σύγχρονη εκδοχή της εξέλιξης, καθώς παρατηρείται αποτυχία υιοθέτησης στοχαστικών ερμηνειών, εμπλοκής αναπτυξιακών γεγονότων σε εξελικτικές ερμηνείες, ενώ παρατηρούνται και ελλείψεις σε γνώσεις γενετικής, που σχετίζονται με γονιδιακές συχνότητες. Παρατηρείται επίσης στατιστικά σημαντική διαφορά στο επίπεδο εξελικτικών γνώσεων ανάμεσα στους βιολόγους και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς θετικών επιστημών. Αυτή η διαφορά, αλλά και τα προβλήματα στη σύγχρονη εκδοχή της εξέλιξης, αναδεικνύουν την ανάγκη τροποποίησης της κατάρτισης των εκπαιδευτικών που πρόκειται να διδάξουν βιολογία, ώστε να εξασφαλιστεί η καλύτερη κατανόηση της εξέλιξης από αυτούς.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Βενέτης-Διπλωματική.pdfΠλήρες κείμενο1.63 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.