Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35129
Title: ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ. ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ
Authors: Μπαβέλης, Ευάγγελος
Advisor: Γεράκη, Ακριβούλα
Keywords: αποτελεσματικός διευθυντής;effective headmaster;σχολικό κλίμα;school climate;κριτήρια επιλογής;choice criteria;συμμετοχή συλλόγου διδασκόντων-ψηφοφορία;teachers' board participation – voting
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Ένα από τα σημαντικότερα θέματα στο χώρο της εκπαίδευσης που αφορά τη διοίκηση των σχολικών μονάδων, είναι αυτό της επιλογής και στελέχωσής τους με τους πιο ικανούς και αποτελεσματικούς διευθυντές. Αυτοί, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, για να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο έργο τους πρέπει να διαθέτουν ένα σύνολο τεχνικών-διαπροσωπικών δεξιοτήτων και διοικητικών ικανοτήτων. Ο ρόλος τους συνδέεται ακόμη άμεσα με τη διαμόρφωση του σχολικού κλίματος. Η επίδραση του τελευταίου στην λειτουργία του σχολείου είναι σημαντική και καθορίζει και την αποτελεσματικότητα του. Προκύπτει λοιπόν, ως επιτακτική η ανάγκη για επιλογή στα σχολεία των στελεχών εκείνων που θα κατέχουν ηγετικές-διοικητικές ικανότητες, αλλά και διασφάλιση της αξιοπιστίας και εγκυρότητας της διαδικασίας επιλογής. Σύμφωνα με τα διάφορα συστήματα επιλογής που έχουν εφαρμοστεί έως και σήμερα, η μοριοδότηση των υποψηφίων γίνονταν με τρεις κύριες κατηγορίες κριτηρίων οι οποίες αφορούσαν: α) τα ακαδημαϊκά προσόντα των υποψηφίων, β) την υπηρεσιακή κατάσταση, γ) τη συμβολή του υποψηφίου στο εκπαιδευτικό έργο, καθώς και την προσωπικότητα και τη γενικότερη συγκρότηση του. Οι μέθοδοι για την αποτίμηση σε μόρια του τελευταίου κριτηρίου που έχουν εφαρμοστεί, είναι η συνέντευξη και η ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων. Η τελευταία αντικατέστησε τη συνέντευξη με το νόμο 4342/2015. Έντονος προβληματισμός ακολούθησε την τελευταία κρίση διευθυντών, καθώς κρίθηκε αντισυνταγματική η διαδικασία της ψηφοφορίας από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Ωστόσο, όπως προκύπτει από την έρευνα μας σε 106 εκπαιδευτικούς των δυο βαθμίδων, αυτοί συμφωνούν με τη συμμετοχή τους στην διαδικασία, αλλά αναγνωρίζουν ότι με την ψηφοφορία δημιουργήθηκαν προβλήματα στις σχέσεις των συναδέλφων και στο γενικότερο σχολικό κλίμα. Επίσης, η μέθοδος αυτή δεν μπορεί να κριθεί ως αντικειμενική, καθώς υπερίσχυσαν ως κριτήρια κατά τη διεξαγωγή της από τους εκπαιδευτικούς, τα ατομικά συμφέροντα και οι προσωπικές τους σχέσεις, έναντι της αποτελεσματικής λειτουργίας του σχολείου. Τέλος, συμφωνούν με τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού διευθυντή όπως αναφέρονται στη βιβλιογραφία, με τους εκπαιδευτικούς της Α/θμιας να θεωρούν πιο σημαντικά αυτά που προσδίδουν στο διευθυντή ένα πιο ηγετικό προφίλ, ενώ της Β/θμιας πιο γραφειοκρατικό-διεκπεραιωτικό.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ Μπαβέλης Ευάγγελος_96803.pdfΚυρίως σώμα Διπλωματικής Εργασίας5.1 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.