Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35118
Title: Η εσωτερική οικονομική αποδοτικότητα των Λυκείων του Νομού Λασιθίου
Authors: Μουτσάκη, Δέσποινα
Advisor: Χαλκιώτης , Δημήτριος
Keywords: Εσωτερική αποδοτικότητα;Νομός Λασιθίου;Λύκεια
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Υπό το πρίσμα μιας βίαιης δημοσιονομικής προσαρμογής λόγω δημόσιου χρέους και της περικοπής κονδυλίων από όλους τους τομείς του κράτους, άρα και της Παιδείας, η ορθολογική κατανομή των περιορισμένων πόρων και η έννοια της αποδοτικότητας αποκτούν εξέχουσα βαρύτητα. Στην εργασία αυτή επιχειρείται η ανάλυση της έννοιας του όρου της εσωτερικής αποδοτικότητας στις εκπαιδευτικές μονάδες, όπως αυτή μετριέται μέσα από τους δείκτες της οικονομικής και τεχνικής αποδοτικότητας. Για την εφαρμογή της μέτρησης μέσω των δεικτών αυτών χρησιμοποιείται το παράδειγμα πέντε Λυκείων του Νομού. Διεξάγεται έρευνα ώστε να μετρηθεί το επίπεδο της οικονομικής και τεχνικής αποδοτικότητας πέντε Λυκείων του Νομού Λασιθίου και να διερευνηθούν οι παράγοντες που ενδεχομένως επηρεάζουν τους παραπάνω δείκτες. Η μέτρηση της αποδοτικότητας στην εκπαίδευση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο τόσο για τους Διευθυντές σχολικών μονάδων, οι οποίοι λαμβάνουν αποφάσεις στα πλαίσια μιας σχολικής μονάδας όσο και για τους διαμορφωτές εκπαιδευτικής πολιτικής γενικότερα. Η εσωτερική αποδοτικότητα μιας Ε.Μ. εξετάζει τη σχέση μεταξύ εισροών και εκροών εντός της Ε.Μ. ανεξάρτητα από τους ευρύτερους κοινωνικούς στόχους. Η μέτρηση της εσωτερικής αποδοτικότητας αποτελείται από δύο παράγοντες: α) την οικονομική αποδοτικότητα και β) την τεχνική αποδοτικότητα. Ο σκοπός της έρευνας, η οποία έχει διεξαχθεί σύμφωνα με την ποσοτική ανάλυση χρησιμοποιώντας όμως παράλληλα στοιχεία και της ποιοτικής μεθόδου, είναι η ανάδειξη των παραγόντων που επηρεάζουν την εσωτερική αποδοτικότητα των Λυκείων του Νομού Λασιθίου. Συγκεκριμένα υπολογίζονται η οικονομική και τεχνική αποδοτικότητα των εξεταζόμενων Λυκείων του Νομού, αναλύονται οι παράγοντες που οδηγούν στην οικονομική και τεχνική αποδοτικότητα ενώ παρατίθενται προτάσεις για την βελτίωση τους. Κριτήριο για την οικονομική αποδοτικότητα αποτελεί η μέτρηση του μέσου κόστους ή κόστους ανά Ε.Μ. ή μέσου συνολικού κόστους, ενώ για την μέτρηση της τεχνικής αποδοτικότητας χρησιμοποιήθηκαν έξι (6) στον αριθμό δείκτες όπως για παράδειγμα, αριθμός Η/Υ ανά αριθμό μαθητών, αριθμός μαθητών / αριθμός εκπαιδευτικών, μέσος όρος βαθμολογίας μαθητών ανά τάξη, ποσοστό επιτυχίας στις Πανελλαδικές, ποσοστό αριθμού μαθητών που εγκαταλείπουν το σχολείο. Μέσω των παραπάνω δεικτών αναδεικνύεται το οικονομικά αποδοτικότερο Λύκειο του Νομού και το τεχνικά αποδοτικότερο, τα οποία μάλιστα δεν ταυτίζονται γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι μια αύξηση των διαθέσιμων πόρων δεν συνεπάγεται απαραίτητα και αύξηση της αποδοτικότητας της Ε.Μ. Επίσης μέσα από την έρευνα αναδεικνύονται διαφορετικές αδυναμίες του εκπαιδευτικού μηχανισμού, ενώ διαφαίνεται καθαρά η ιδιαιτερότητα της εκπαιδευτικής μονάδας σε σχέση με τις υπόλοιπες παραγωγικές μονάδες, αφού κυρίαρχο ρόλο παίζει ο ανθρώπινος παράγοντας.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
STD89951_ Μουτσακη_ΔΕ(2).pdfΔιπλωματική Εργασία1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.