Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35113
Title: Χαρακτηριστικά του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης σε καθηγητές Γυμνασίου
Authors: ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ, ΕΥΡΩΠΗ
Advisor: ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ, ΜΑΡΙΑ
Keywords: σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης;παράγοντες επαγγελματικής εξουθένωσης;χαρακτηριστικά εκπαιδευτικών;εκπαιδευτικοί;burnout syndrome;burnout factors;teachers' typical features;teachers
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Ως επαγγελματική εξουθένωση νοείται η ανικανότητα διαχείρισης του συναισθηματικού άγχους, η οποία πλήττει κατεξοχήν εργαζόμενους ανθρωπιστικών επαγγελμάτων, όπου ανήκει και το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Καθότι η δυσκολία διαχείρισης του χρόνιου άγχους, η οποία οδηγεί σε αισθήματα αποτυχίας και εξάντλησης, απαντάται ολοένα και περισσότερο στον κλάδο των εκπαιδευτικών, έχει πραγματοποιηθεί πλήθος ερευνών από τη διεθνή και εγχώρια επιστημονική κοινότητα, προκειμένου να μελετηθεί ενδελεχώς το εν λόγω φαινόμενο. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει τα χαρακτηριστικά της επαγγελματικής εξουθένωσης σε εκπαιδευτικούς Γυμνασίου της Δυτικής Μακεδονίας. Ειδικότερος ερευνητικός στόχος είναι να μελετηθούν όλα τα χαρακτηριστικά που ενδεχομένως οδηγούν τους εκπαιδευτικούς Γυμνασίου σε επαγγελματική εξουθένωση, να συγκριθούν όλα τα ατομικά, εργασιακά και συναισθηματικά χαρακτηριστικά του δείγματος και να συγκριθούν με αντίστοιχα πορίσματα από το διεθνή ερευνητικό χώρο. Το πλαίσιο της έρευνας καθορίστηκε λαμβάνοντας υπόψη προηγούμενα ευρήματα αντίστοιχων ερευνών και την έλλειψη σχετικών ερευνών στην περιοχή, με στόχο την πλήρωση του ερευνητικού κενού. Διεξήχθη ποσοτική έρευνα στην οποία συμμετείχαν 250 εκπαιδευτικοί από δεκαοκτώ Γυμνάσια της Δυτικής Μακεδονίας, με χρήση ερωτηματολογίου ως ερευνητικό εργαλείο, το οποίο αξιολογεί την επαγγελματική ικανοποίηση, την επαγγελματική εξουθένωση και το βαθμό αυτοεκτίμησης και αυτεπάρκειας των συμμετεχόντων. Από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων προκύπτει πως η επαγγελματική εξουθένωση σχετίζεται σε κάποιο βαθμό με το φύλο, τη σχέση εργασίας, τα έτη προϋπηρεσίας και την περιοχή που βρίσκεται το σχολείο υπηρέτησης του εκπαιδευτικού, όπως επίσης και με παράγοντες που αφορούν την ικανοποίηση που λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί από την εργασία τους, το άγχος για την εκπλήρωση των εργασιακών τους καθηκόντων, την ικανοποίηση από την ηγεσία, την αναγνώριση που λαμβάνουν από τον προϊστάμενό τους, όπως και την αξία που δίνει η κοινωνία στις υπηρεσίες τους και τη θέση που κατέχουν μέσα σε αυτήν. Επίσης, το αίσθημα αυτοεκτίμησης του εκπαιδευτικού φαίνεται να επηρεάζει σε μικρό βαθμό την εμφάνιση επαγγελματικής εξουθένωσης, ενώ το αίσθημα αυτεπάρκειας φαίνεται να μην εμφανίζει καμία επίδραση σε αυτήν, σε αντίθεση με πορίσματα διεθνών ερευνών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΛΕΞΙΑΔΟΥ ΕΥΡΩΠΗ.pdfΚυρίως σώμα εργασίας, Παραρτήματα2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.