Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35056
Title: Η επικοινωνία μεταξύ καρδιοχειρουργικού ασθενή και ιατρικού-νοσηλευτικού προσωπικού στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο: Ο ρόλος της ενσυναίσθησης
Authors: Ματούλα, Νικολέτα
Advisor: Παπαθανασίου, Χρυσοβαλάντης
Keywords: Ενσυναίσθηση και empathy;Προσωποκεντρική προσέγγιση και person-centered approach;επαγγελματίες υγείας και health professionals;Θεραπευτική συμμαχία και therapeutic alliance
Issue Date: 16-Sep-2017
Abstract: Σκοπός: Η παρούσα διπλωματική εργασία θα ασχοληθεί με τις έννοιες της επικοινωνίας, της θεραπευτικής σχέσης και της ενσυναίσθησης και έχει δυο σκοπούς α) να μετρήσει ποσοτικά την ενσυναίσθηση των ιατρών και των νοσηλευτών οι οποίοι εργάζονται στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο και να ανακαλύψει από ποιους παράγοντες επηρεάζεται και β) να αποτυπώσει την ανάγκη των ασθενών για ενσυναίσθηση στη σχέση τους με τους επαγγελματίες υγείας. Μέθοδος: Τον πληθυσμό της μελέτης αποτέλεσαν 165 ιατροί και νοσηλευτές οι οποίοι εργάζονται στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο (ΩΚΚ) και 10 ασθενείς (καρδιολογικοί και καρδιοχειρουργικοί) οι οποίοι νοσηλεύθηκαν για το πρόβλημα της υγείας τους. Στους εργαζομένους, για την συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν δυο ερωτηματολόγια τα οποία συμπληρώθηκαν ανώνυμα, το Toronto Empathy Questionnaire για την μέτρηση της σύμφωνης θυμικής ενσυναίσθησης και το Jefferson Scale of Empathy για την μέτρηση της κλινικής ενσυναίσθησης και η στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων πραγματοποιήθηκε με το στατιστικό πακέτο για τις κοινωνικές επιστήμες ΙΒΜ SPSS 21.0 (Statistical Package for Social Sciences). Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν ημι-κατευθυνόμενες συνεντεύξεις με καρδιολογικούς και καρδιοχειρουργικούς ασθενείς του ΩΚΚ. Οι συνεντεύξεις βασίστηκαν σε έναν ειδικά διαμορφωμένο από τους ερευνητές οδηγό, ο οποίος αποτελούνταν από πέντε άξονες: α) η εμπειρία της ασθένειας, β) θετικές εμπειρίες από τη θεραπευτική σχέση, γ) τα χαρακτηριστικά του καλού επαγγελματία υγείας, δ) αρνητικές εμπειρίες από τη θεραπευτική σχέση, δ) προτάσεις βελτίωσης της θεραπευτικής σχέσης. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε βάσει της εμπειρικά θεμελιωμένης θεωρίας. Αποτελέσματα: Ο παράγοντας που βρέθηκε να έχει στατιστικά σημαντικό ρόλο ως προς τον βαθμό ενσυναίσθησης είναι το φύλο, καθώς οι γυναίκες είχαν καλύτερα αποτελέσματα κλινικής και θυμικής ενσυναίσθησης σε σχέση με τους άνδρες, ενώ η αύξηση της βαθμολογίας της κλινικής ενσυναίσθησης σχετίζεται με αυξημένη βαθμολογία της θυμικής ενσυναίσθησης. Οι υπόλοιποι παράγοντες, οικογενειακή κατάσταση, ηλικία, τίτλος σπουδών, έτη προϋπηρεσίας, καθώς και η συμμετοχή σε σεμινάρια ψυχολογίας και σε ομάδες σχετικές με την ενσυναίσθηση φαίνεται ότι δεν επηρεάζουν στατιστικά τα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τους ασθενείς, τα βασικά χαρακτηριστικά ενός «καλού» επαγγελματία υγεία είναι: χαμογελαστός, με χιούμορ, χρησιμοποιεί το άγγιγμα, ενδιαφέρεται για τις ανάγκες του ασθενούς, ενημερώνει αναλυτικά και είναι διαθέσιμος να δώσει επεξηγήσεις/διευκρινίσεις. Συμπεράσματα: Χρειάζεται η εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας σε θέματα θυμικής ενσυναίσθησης, καθώς –όπως φάνηκε από τα δεδομένα– υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των δύο μεταβλητών. Επίσης, έμφαση πρέπει να δοθεί στην εκπαίδευση των ανδρών επαγγελματιών υγείας, οι οποίοι παρουσιάζουν μικρότερα ποσοστά ενσυναίσθησης σε σύγκριση με τις γυναίκες. Τέλος, η εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας πρέπει να εστιάσει στις επικοινωνιακές δεξιότητες τους, προκειμένου να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις ανάγκες των ασθενών.
Appears in Collections:ΔΜΥ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ new.pdfΔιπλωματική Εργασία4.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.