Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34958
Title: Απόψεις Εκπαιδευτών Ενηλίκων ΙΕΚ σχετικά με την αποτελεσματικότητα των Προγραμμάτων Σπουδών
Authors: Σφακιανάκη, Αικατερίνη
Advisor: Φραγκούλης, Ιωσήφ
Keywords: Εκπαίδευση Ενηλίκων;Πρόγραμμα Σπουδών;Επαγγελματική Εκπαίδευση;Αποτελεσματικότητα;Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) θεσμοθετήθηκαν το 1992 και αποτελούν φορείς της εκπαίδευσης ενηλίκων. Παρέχουν προγράμματα αρχικής και συμπληρωματικής επαγγελματικής κατάρτισης τα οποία καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνωστικών αντικειμένων. Τα προγράμματα σπουδών μπορούν να ορίζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα, τους στόχους, το περιεχόμενο, τον τόπο και τη διάρκεια της διδασκαλίας, όπως επίσης τις μεθόδους αξιολόγησης σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό (Cedefop, 2010). Ζητούμενο της παρούσας εργασίας είναι να αναζητηθούν οι παράγοντες εκείνοι που καθιστούν ένα Πρόγραμμα Σπουδών αποτελεσματικό. Σύμφωνα με την τρέχουσα βιβλιογραφία για να θεωρηθεί ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων αποτελεσματικό, θα πρέπει να τηρηθούν κάποιες προϋποθέσεις με βάση τις οποίες οι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν αποτελεσματικά, άρα επιτυγχάνονται οι εκπαιδευτικοί στόχοι που θέτει το ίδιο το πρόγραμμα. Συνεπώς, τα Προγράμματα Σπουδών των φορέων επαγγελματικής κατάρτισης, σύμφωνα με τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, οφείλουν να λαμβάνουν υπόψιν τους τις εκπαιδευτικές ανάγκες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εκπαιδευόμενων και να τους προετοιμάζουν κατάλληλα για την ομαλή ένταξη τους στην αγορά εργασίας. Η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζει στη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτών ενηλικών σχετικά με την αποτελεσματικότητα των Προγραμμάτων Σπουδών των ΙΕΚ. Στα πλαίσια της εργασίας πραγματοποιήθηκε συνδυασμός ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (τριγωνοποίηση), για την διεξαγωγή της οποίας απευθυνθήκαμε σε εκπαιδευτές ενηλίκων με διδακτική εμπειρία σε ΙΕΚ. Τα ερευνητικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν ήταν το ερωτηματολόγιο με κλειστού κυρίως τύπου ερωτήσεις για την συλλογή των ποσοτικών δεδομένων και οι δομημένες συνεντεύξεις για τη συλλογή των ποιοτικών δεδομένων. Μετά την ολοκλήρωση της έρευνας, πραγματοποιήθηκε επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων από την οποία προέκυψαν σημαντικά συμπεράσματα σε σχέση με τους παράγοντες εκείνους που καθιστούν τα Προγράμματα Σπουδών των ΙΕΚ αποτελεσματικά. Πολύ συνοπτικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο βασικότερος παράγοντας που καθορίζει την αποτελεσματικότητα των Προγραμμάτων Σπουδών των ΙΕΚ είναι η διαρκής αναπροσαρμογή τους έτσι ώστε να προσαρμόζονται στις εκπαιδευτικές ανάγκες των εκπαιδευόμενων και να ακολουθούν τις συνεχείς και ραγδαίες εξελίξεις στην αγορά εργασίας. Επίσης σημαντική κρίνεται η σύνδεση των θεωρητικών γνώσεων με την πρακτική εξάσκηση και την ύπαρξη οργανωμένης πρακτικής άσκησης σε φορείς και επιχειρήσεις, με απώτερο σκοπό την πιο ομαλή ένταξη των αποφοίτων των ΙΕΚ στην αγορά εργασίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι δημογραφικά στοιχεία των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών όπως το φύλο, η διδακτική εμπειρία και το επίπεδο σπουδών, φαίνεται να επηρεάζουν εν μέρει τις απόψεις τους σχετικά με την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων Σπουδών των ΙΕΚ.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ_ΔΕ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής & Παραρτήματα2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.