Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34880
Title: Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ Η ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ ΤΩΝ ΕΠΕΤΕΙΑΚΩΝ ΜΗΝΥΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΑΠΟ ΤΟ 2006 ΕΩΣ ΤΟ 2016. Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.
Authors: ΦΑΡΜΑΚΗΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ
Advisor: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Keywords: εθνική ταυτότητα;national identity;εθνικές επέτειοι;national anniversaries;επετειακοί λόγοι;commemorative publications;θεματική ανάλυση;thematic analysis;ομάδα εστίασης;focus group
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά το ζήτημα της συγκρότησης και αναπαραγωγής της εθνικής ταυτότητας, μελετώντας το περιεχόμενο των επετειακών μηνυμάτων των υπουργών παιδείας για τις εθνικές επετείους της 25ης Μαρτίου και της 28ης Οκτωβρίου, όπως εστάλησαν προς τους μαθητές της χώρας, κατά την περίοδο 2006 – 2016. Οι επετειακοί λόγοι αποτελούν κυρίαρχο συστατικό στοιχείο του τελετουργικού των εθνικών σχολικών εορτασμών και ως εκ τούτου καθίστανται μέρος του επίσημου σχολικού λόγου. Η διερεύνηση του περιεχομένου των επετειακών κειμένων αποσκοπεί στην καταγραφή της εικόνας του εθνικού εαυτού και του ελληνικού έθνους, στην ανίχνευση των παραγόμενων νοημάτων και αξιών, καθώς και στη μελέτη της συσχέτισής του με τον επίσημο σχολικό ιστορικό λόγο. Ο θεωρητικός προβληματισμός της παρούσας μελέτης αφορά στο ζήτημα του εθνοκεντρικού χαρακτήρα της σχολικής εκπαίδευσης, στην εννοιολογική καταγραφή των όρων του έθνους και της εθνικής ταυτότητας, καθώς και στη συζήτηση γύρω από τον παιδαγωγικό ρόλο των εθνικών σχολικών εορτασμών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δύο σκέλη: Το περιεχόμενο των επετειακών λόγων διερευνήθηκε με τη μέθοδο της «θεματικής ανάλυσης περιεχομένου», ενώ συμπληρωματικά διενεργήθηκε μία ομαδική συνέντευξη με τη μέθοδο του «focus group», με στόχο την ενίσχυση της εγκυρότητας της ερευνητικής διαδικασίας και της ερμηνευτικής δυνατότητας των αποτελεσμάτων. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από τη συνδυαστική χρήση των δύο ερευνητικών εργαλείων αναδεικνύουν, μεταξύ άλλων, τη στόχευση των επετειακών λόγων προς τη συγκρότηση μιας ισχυρής εικόνας του εθνικού εαυτού με κύρια χαρακτηριστικά της την ενότητα, την ομοιογένεια, τη συνέχεια, τη διατήρηση, την αντίσταση και την ανωτερότητα. Ο ρητορικός λόγος των υπουργών παιδείας φαίνεται να ταυτίζεται, ως προς το περιεχόμενό του, με τον επίσημο σχολικό λόγο, ενώ οι συντάκτες των επετειακών λόγων δηλώνουν εμφατικά τη διδακτική και μνημονική αξία των τιμώμενων γεγονότων, ανάγοντας τον εορτασμό των εθνικών επετείων σε «μάθημα εθνικής ιστορίας».
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΦΑΡΜΑΚΗΣ Ι. Δ.Ε. 2017.pdfΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ883.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.