Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34796
Title: Διαχείριση διακινδυνεύσεων (risk management) και ISO 9001:2015. Μελέτη περίπτωσης: Διαχείριση διακινδυνεύσεων στο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας
Authors: Αποστολίνα, Ζωή
Advisor: Κούτρας, Βασίλειος
Keywords: διακινδύνευση;risk;διαχείριση διακινδυνεύσεων;risk management;ISO 9001:2015;ISO 9001:2015;ISO 9001:31000;ISO 9001:31000;εκτίμηση διακινδύνευσης;risk assessment;ανάλυση διακινδύνευσης;risk analysis;αντιμετώπιση διακινδύνευσης;risk treatment
Issue Date: 16-Sep-2017
Abstract: Η εξέλιξη των προτύπων της σειράς ISO 9000, οδηγεί στο νέο πρότυπο της σειράς ISO 9001, το ISO 9001:2015, με ημερομηνία έκδοσης την 15η Σεπτεμβρίου 2015, το οποίο έρχεται να αντικαταστήσει το ISO 9001:2008. Όλοι οι πιστοποιημένοι οργανισμοί κατά ISO 9001 είναι υποχρεωμένοι να προσαρμόσουν το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητάς τους, έτσι ώστε να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της νέας έκδοσης, με χρονικό ορίζοντα αυτής της προσαρμογής τρία (3) έτη από την ημερομηνία έκδοσης του προτύπου, δηλαδή έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2018. Με βάση το χρονοδιάγραμμα που έχει ανακοινωθεί από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης κατά ISO 9001:2008 δεν θα ισχύουν μετά την παρέλευση της καταληκτικής ημερομηνίας της 15ης Σεπτεμβρίου 2018. Ουσιαστική διαφοροποίηση της νέας έκδοσης σε σχέση με την προηγούμενη, αποτελεί η εισαγωγή της έννοιας της διακινδύνευσης (risk) η οποία διαπνέει όλο το πρότυπο μέσα από την προσέγγιση της διακινδύνευσης (risk-based thinking) που εισάγει. Μέσα από την παρούσα εργασία, στο θεωρητικό πρώτο μέρος θα αναλυθεί η έννοια της διακινδύνευσης (risk) και θα διερευνηθεί η ανάγκη εφαρμογής από έναν οργανισμό ολοκληρωμένης διαχείρισης της διακινδύνευσης (risk management), προκειμένου να πληρωθούν οι απαιτήσεις του νέου προτύπου που σχετίζονται με την προσέγγιση της διακινδύνευσης. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί το πρότυπο ISO 31000:2009 που αφορά τη διαχείριση της διακινδύνευσης, το οποίο δεν οδηγεί σε πιστοποίηση, αλλά έχει μόνο βοηθητικό ρόλο. Αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για τους οργανισμούς που βρίσκονται στη διαδικασία μετάβασης, το οποίο μπορεί να προσφέρει ολοκληρωμένη διαχείριση των διακινδυνεύσεων με έναν τυποποιημένο και οργανωμένο τρόπο, παρόλο που κάτι τέτοιο δεν είναι ρητά απαιτητό από το νέο πρότυπο. Πέραν της διεθνούς αποδοχής του προτύπου ISO 31000:2009, επιπλέον επιχείρημα για τη χρήση του από τους οργανισμούς που επιθυμούν να διαχειριστούν τις διακινδυνεύσεις τους, στα πλαίσια πιστοποίησης τους κατά ISO 9001:2015, αποτελεί η συμβατότητα που παρουσιάζουν τα δύο πρότυπα, κυρίως ως προς την ορολογία. Τέλος, στο δεύτερο μέρος της παρούσας θα πραγματοποιηθεί μελέτη περίπτωσης, η οποία θα αφορά την διαχείρισης της διακινδύνευσης σε έναν δημόσιο οργανισμό, μέσω της μεθοδολογίας και κατάλληλων εργαλείων που περιγράφηκαν στο θεωρητικό μέρος και συμπεριλαμβάνονται στο πρότυπο ISO 31000:2009. Συγκεκριμένα, μέσω του προτύπου ISO 31000:2009 θα πραγματοποιηθεί διαχείριση των διακινδυνεύσεων στο Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας, ένα Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με δημόσιο χαρακτήρα, το οποίο διατηρεί Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας πιστοποιημένο κατά ISO 9001. Δεδομένου του γεγονότος ότι μετά την 15η Σεπτεμβρίου 2018 τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης κατά ISO 9001:2008 δεν θα ισχύουν, είναι επιβεβλημένο ο εν λόγω δημόσιος οργανισμός να πραγματοποιήσει τη μετάβαση του Συστήματος Ποιότητας που διατηρεί, ώστε αυτό να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της νέα έκδοσης του ISO 9001. Ενδεχόμενη μη προσαρμογή του Συστήματος Ποιότητας του οργανισμού στο πρότυπο ISO 9001:2015, θα στερήσει από το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης την πιστοποίηση των υπηρεσιών που παρέχει κατά ISO 9001, γεγονός που θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες τόσο στο προφίλ του οργανισμού όσο και στην απόδειξη της επιχειρησιακή του ικανότητας στη διαχείριση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και στη διεκδίκηση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να εντοπίσει και να εφαρμόσει μεθοδολογία διαχείρισης της διακινδύνευσης κατάλληλη για υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών, όπως είναι το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας. Για να εντοπιστεί η παραπάνω μεθοδολογία, αναζητήθηκαν επιστημονικά άρθρα στη διεθνή βιβλιογραφία, αλλά και περιπτώσεις οργανισμών που εφαρμόζουν μεθοδολογίες διαχείρισης της διακινδύνευσης και οι οποίες θα μπορούσαν να εφαρμοστούν ανάλογα στον εν λόγω οργανισμό. Από την αναζήτηση προέκυψε ότι πληθώρα οργανισμών διεθνώς, από Πανεπιστήμια μέχρι Διαστημικές Υπηρεσίες, για την διαχείριση των διακινδυνεύσεών τους και συγκεκριμένα για το σημαντικό κομμάτι της διαχείρισης της διακινδύνευσης που είναι η εκτίμηση της διακινδύνευσης (risk assessment), χρησιμοποιούν τη μήτρα συνέπειας/πιθανότητας (consequence/probability matrix) ή μήτρα διακινδύνευσης (risk matrix), εργαλείο το οποίο συμπεριλαμβάνεται στα προτεινόμενα από το ISO 31000:2009. Το εργαλείο αυτό θα χρησιμοποιηθεί κατάλληλα, με βάση τα χαρακτηριστικά του οργανισμού, για τη διαχείριση των διακινδυνεύσεων του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας. Από την παραπάνω διαδικασία θα προωθηθεί, η χρήση σύγχρονων εργαλείων διοίκησης από τον δημόσιο τομέα ώστε να καλλιεργηθεί η αλλαγή νοοτροπίας στην αντιμετώπιση κρίσιμων θεμάτων, όπως είναι οι διακινδυνεύσεις. Η σύγχρονη ελληνική δημόσια διοίκηση, ειδικά σε περίοδο κρίσης, οφείλει να αναγνωρίσει, να αναλύσει και να αντιμετωπίσει τις διακινδυνεύσεις με έναν επιστημονικό και σύγχρονο τρόπο, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την αποτελεσματική επιτέλεση του σκοπού της, που είναι, σύμφωνα με τον Τάχο (1996), η θεραπεία του γενικού συμφέροντος.
Appears in Collections:ΔΙΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΕΡΓΑΣΙΑ_Ζωή Αποστολίνα_ΑΜ_97747.pdfΚυρίως άρθρο1.44 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.