Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34740
Title: Ανάπτυξη έμφυλων στερεότυπων στο σχολείο και η επίδρασή τους στη συμπεριφορά, στις επιδόσεις και στις επαγγελματικές επιλογές των παιδιών. Απόψεις μαθητών και μαθητριών λυκείου.
Authors: Μπαχάρογλου, Ελισάβετ
Advisor: Μακρής, Νικόλαος
Keywords: αντιλήψεις;εκπαίδευση;μαθητές/τριες;στερεότυπα;φύλο;gender;education;stereotypes perceptions;students
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Στόχος της έρευνας ήταν να διερευνήσει τις αντιλήψεις των μαθητών και μαθητριών των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, για την επίδραση των έμφυλων στερεοτύπων στη συμπεριφορά, στις επιδόσεις και στις επαγγελματικές τους επιλογές. Η έρευνα διεξήχθη μέσω ατομικών ημιδομημένων συνεντεύξεων 10 μαθητών και 10 μαθητριών, ηλικίας 16 – 18 ετών, που φοιτούσαν σε 15 Γενικά Λύκεια, από τα οποία 4 ήταν ιδιωτικής εκπαίδευσης. Από την ποιοτική ανάλυση των δεδομένων φάνηκε ότι οι μαθητές και μαθήτριες διακατέχονται τόσο από συντηρητικές όσο και από προοδευτικές αντιλήψεις για τους ρόλους και τις δυνατότητες των φύλων, καθώς δεν αποτινάζουν στερεότυπα που συνοδεύουν τη συμπεριφορά και τις υποχρεώσεις τους, ενώ θεωρούν ότι τα δύο φύλα έχουν ίσες δυνατότητες εξέλιξης στη ζωή. Στο σχολείο θεωρούν ότι τα δύο φύλα έχουν στερεοτυπικής μορφής συμπεριφορά, που επηρεάζει τις επιδόσεις και τις επιλογές των κατευθύνσεων σπουδών τους. Ωστόσο, σε αντίθεση με τη σχετική βιβλιογραφία φάνηκε ότι οι επαγγελματικές επιλογές των μαθητριών της έρευνας, διαρρηγνύουν τα κατεστημένα πρότυπα για αυτές επαγγέλματα και επιχειρούν να εισέλθουν σε εργασιακούς ανδροκρατούμενους χώρους. Αντίθετα, οι μαθητές δεν επιδεικνύουν την ίδια προοδευτικότητα, αλλά οι επιλογές τους συνάδουν με τα προβαλλόμενα για το φύλο τους πρότυπα, ενισχύοντας πορίσματα προηγούμενων ερευνών, δείχνοντας ότι τα έμφυλα στερεότυπα είναι παρόντα επηρεάζοντας τις κατευθύνσεις τους. Τα αποτελέσματα συμφωνούν με το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας στο οποίο οι θεωρίες κοινωνικοποίησης του ρόλου των φύλων παρουσιάζουν την ανδρική και θηλυκή ταυτότητα να συντίθεται με την αλληλεπίδραση βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων, όπου οι κοινωνικές και εκπαιδευτικές επιρροές καθορίζουν τις αντιλήψεις, τη δράση και εξέλιξή τους. Οι αντιλήψεις της νέας γενιάς προσδιορίζουν το ιδεολογικό και πολιτιστικό στίγμα της εποχής της, για αυτό κρίθηκε απαραίτητο να διερευνηθούν, ώστε να εφαρμοστούν μέτρα που θα προάγουν την ίση αντιμετώπιση των φύλων και τον περιορισμό των έμφυλων στερεοτύπων, ξεκινώντας από την εκπαίδευση που αποτελεί καθοριστικό φορέα πολιτισμικών μηνυμάτων και ιδεολογιών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bacharoglou_de_ekp50.pdfΔιπλωματική Εργασία3.45 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.