Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34731
Title: Διερεύνηση των ενεργητικών τεχνικών μάθησης, του μαθησιακού κλίματος και της καθημερινής εργασίας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Σχολής Τεχνικής Εκπαιδεύσεως Αξιωματικών Μηχανικού: Στάσεις και απόψεις εκπαιδευομένων και εκπαιδευτών
Authors: Καραστογιάννης, Παύλος
Advisor: Μέγα, Γεωργία
Keywords: ΣΤΕΑΜΧ, εκπαιδευτής ενηλίκων, ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές, αρχές μάθησης ενηλίκων, μαθησιακό κλίμα, εμπόδια μάθησης ενηλίκων
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Οι Αξιωματικοί του Μηχανικού των Ενόπλων Δυνάμεων για να ανταπεξέρχονται με ευελιξία σε διαφορετικά ή συνεχώς μεταβαλλόμενα εργασιακά πλαίσια, παρακολουθούν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Σχολής Τεχνικής Εκπαιδεύσεως Αξιωματικών Μηχανικού. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που επιδιώκει να ακολουθεί τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων, να εφαρμόζει ποικιλία εκπαιδευτικών τεχνικών που προσιδιάζουν στα χαρακτηριστικά, στις ανάγκες και στα εμπόδια μάθησης των ενηλίκων εκπαιδευόμενων. Όμως, οι εκπαιδευτές που καλούνται να διδάξουν κάθε χρόνο στη ΣΤΕΑΜΧ, αν και πρόκειται ως επί το πλείστον για καθηγητές του ΕΜΠ, σε ποιο βαθμό εφαρμόζουν ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές, οι οποίες διαμορφώνουν και το κατάλληλο μαθησιακό κλίμα; Συνδέουν την εκπαίδευση με τα προβλήματα των θέσεων εργασίας των εκπαιδευόμενων, και σε ποιο βαθμό; Ποια είναι τα εμπόδια μάθησης των εκπαιδευομένων της ΣΤΕΑΜΧ; Οι προβληματισμοί αυτοί αποτέλεσαν τα ερευνητικά ερωτήματα για την εκπόνηση της παρούσας έρευνας. Το θεωρητικό πλαίσιο του ερευνητικού αυτού πονήματος στηρίχτηκε στην ελληνική και ξενόγλωσση βιβλιογραφική ανασκόπηση, σκιαγραφώντας το πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων και αποτυπώνοντας ευρήματα άλλων εμπειρικών ερευνών, σχετικών με τα προαναφερθέντα ερωτήματα. Ο πληθυσμός-στόχος της έρευνας ήταν οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευτές της ΣΤΕΑΜΧ. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν οι εκπαιδευόμενοι και των τριών τάξεων της ΣΤΕΑΜΧ, οι οποίοι ήταν συνολικά 27 εκπαιδευόμενοι, και οι εκπαιδευτές της ΣΤΕΑΜΧ, από τους οποίους επιλέχθησαν 8 εκπαιδευτές. Η έρευνα αξιοποίησε τόσο την ποσοτική όσο και την ποιοτική μέθοδο συλλογής δεδομένων για την προσέγγιση των στόχων της. Για τη διεξαγωγή της έρευνας ως ερευνητικά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν το ερωτηματολόγιο για τους εκπαιδευόμενους, το οποίο περιελάμβανε ερωτήσεις κλειστού και ανοικτού τύπου και το πρωτόκολλο συνέντευξης για τους εκπαιδευτές, το οποίο περιείχε ερωτήσεις ανοικτού τύπου. Από τα στοιχεία που προέκυψαν φάνηκε ότι οι εκπαιδευτικές τεχνικές που εφαρμόζονται σε μεγάλο βαθμό είναι η εισήγηση, οι ερωτήσεις-απαντήσεις, η συζήτηση, οι ασκήσεις και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις. Κατά τη διδασκαλία λαμβάνονται υπόψη σε μεγάλο βαθμό οι γνωστικές ανάγκες των εκπαιδευομένων και σε μικρότερο βαθμό οι ψυχοσυναισθηματικές ανάγκες, όπως είναι οι κοινωνικές ανάγκες, οι ανάγκες για αναγνώριση, αυτοεκτίμηση και αυτοεκπλήρωση. Σε μικρό βαθμό αξιοποιούνται οι γνώσεις των εκπαιδευομένων και εφαρμόζονται η ομαδοσυνεργατική, η βιωματική και η στοχαστική μάθηση. Όμως, μέσα στην αίθουσα υπάρχει σε μεγάλο βαθμό φιλική και χαλαρή ατμόσφαιρα, ενίσχυση της ενεργούς συμμετοχής, ελεύθερος και ανοικτός διάλογος, ελεύθερη έκφραση ιδεών, ενθάρρυνση και εμψύχωση των εκπαιδευομένων. Το περιεχόμενο των μαθημάτων της ΣΤΕΑΜΧ είναι προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις και στις θέσεις εργασίας των εκπαιδευομένων, και μέσα από αυτό οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες τις οποίες θα μπορούν να τις εφαρμόζουν σε πρακτικό επίπεδο. Ωστόσο, υπάρχει εξειδίκευση των εκπαιδευομένων σε μικρό βαθμό σχετικά με τα θέματα που εκπαιδεύτηκαν. Το κυριότερο εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευόμενοι είναι οι οικογενειακές τους υποχρεώσεις και σε μικρότερο βαθμό η ηλικία τους. Απεναντίας, οι προϋπάρχουσες γνώσεις των εκπαιδευομένων, το εκπαιδευτικό υλικό και τα εποπτικά μέσα δεν φαίνεται να αποτελούν εμπόδια για την αφομοίωση των νέων γνώσεων. Οι εκπαιδευόμενοι δεν παρουσιάζουν άγχος για τις εξετάσεις τους. Οι στόχοι του προγράμματος είναι σαφείς, αλλά οι ώρες διδασκαλίας σε κάποια μαθήματα δεν είναι επαρκείς και πρέπει να διδαχθεί μεγάλος όγκος ύλης σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι εκπαιδευόμενοι θα ήθελαν να έχουν μεγαλύτερη ενεργή συμμετοχή στη διαμόρφωση του προγράμματος. Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί ότι θα κρινόταν σκόπιμο οι εκπαιδευτές είτε να πιστοποιηθούν είτε να παρακολουθούν επιμορφώσεις σχετικές με την εκπαίδευση ενηλίκων, να υπάρξει ένα σύστημα αξιολόγησης ολόκληρης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να επεκταθεί η έρευνα σε άλλες σχολές του ΓΕΣ και των Ενόπλων Δυνάμεων που προσφέρουν προγράμματα πανεπιστημιακής κατεύθυνσης.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ ΚΑΡΑΣΤΟΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΥΛΟΣ.pdfΟλόκληρη η ΔΕ2.1 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.