Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34725
Title: Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων στη δημιουργία συμμετοχικού κλίματος
Authors: Τζοβλά, Ειρήνη
Advisor: Κεδράκα , Αικατερίνη
Keywords: εκπαιδευτικοί;εκπαιδευτής;συμμετοχικότητα
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα εργασία διερευνά τον ρόλο του εκπαιδευτή ενηλίκων στη δημιουργία συμμετοχικού κλίματος σε προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων και συγκεκριμένα επιμορφωτικά προγράμματα εκπαιδευτικών. Αναλυτικότερα, διερευνώνται η σημασία της διαμόρφωσης συμμετοχικού κλίματος για τη μάθηση των ενηλίκων και τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτή στη διαμόρφωση αυτού του είδους κλίματος σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Το συμμετοχικό κλίμα - έννοια απολύτως συμβατή με την Εκπαίδευση Ενηλίκων - προϋποθέτει μια άλλη φιλοσοφία, στην προσέγγιση της μάθησης στους ενηλίκους και μια άλλη στάση του εκπαιδευτή προς τους εκπαιδευόμενους. Ο εκπαιδευτής προωθεί μια εκπαιδευτική σχέση, που βασίζεται στην ισοτιμία, τον σεβασμό των αναγκών και ιδιαιτεροτήτων των εκπαιδευομένων και τους αντιμετωπίζει ως ώριμες προσωπικότητες με αυτόνομη πείρα, γνώση και συμπεριφορά. Πρόθεση της συγκεκριμένης έρευνας είναι να διερευνήσει κατά πόσο η εκπαίδευση σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών γίνεται με όρους εκπαίδευσης ενηλίκων, να εξετάσει πώς ο εκπαιδευτής ενηλίκων μπορεί να επηρεάσει και να διαμορφώσει συμμετοχικό μαθησιακό κλίμα και να περιγράψει τον ρόλο, το προφίλ και τις δεξιότητες του εκπαιδευτή ενηλίκων, που συντελούν στην ενεργοποίηση των συμμετεχόντων και προάγουν τη μάθηση σε αυτούς. Ως μέθοδος προσέγγισης του έρευνας υιοθετείται η ποιοτική και ως τεχνική συλλογής δεδομένων χρησιμοποιείται η ημιδομημένη συνέντευξη και το ημερολόγιο της ερευνήτριας. Τα σημαντικότερα ευρήματα της παρούσας έρευνας συνίστανται στο ότι οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν τη σύνδεση του θεωρητικού μέρους μιας επιμόρφωσης με την πράξη και τις ανάγκες της σχολικής τάξης, την αλληλεπίδραση μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών μιας επιμορφωτικής διαδικασίας και θεωρούν πρώτιστα τον εκπαιδευτή ενηλίκων ως κύριο υπεύθυνο για τη διαμόρφωση συμμετοχικού κλίματος και δευτερευόντως την ομάδα των εκπαιδευομένων. Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί αποδίδουν στο συμμετοχικό κλίμα θετικό ρόλο αναφορικά με την υποκίνησή τους για μάθηση, επειδή αυτό επιτρέπει τη δημιουργία και τον διαμοιρασμό της γνώσης, προάγει τη διάθεση συμμετοχής και συνεργασίας και διευκολύνει τη μάθηση μέσα από την καλλιέργεια ευχάριστου συγκινησιακού κλίματος, την ενεργοποίηση βιωμάτων και εμπειριών και την υιοθέτηση ενεργητικών εκπαιδευτικών τεχνικών. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν ότι ο εκπαιδευτής διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία συμμετοχικού κλίματος και κατονομάζουν ως χαρακτηριστικά του εκπαιδευτή ενηλίκων, από τα οποία εξαρτάται η δημιουργία συμμετοχικού κλίματος τη γνώση του αντικειμένου του, τη γνώση του πεδίου της Εκπαίδευσης Ενηλίκων, την εμπειρία του ίδιου του εκπαιδευτή ως επιμορφούμενου, τον σεβασμό των εκπαιδευομένων, την υιοθέτηση τεχνικών ενεργητικής ακρόασης και ενσυναίσθησης, την καλλιέργεια ισότιμης σχέσης με τους επιμορφούμενους, την προώθηση του διαλόγου και την κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων της ενηλίκων εκπαιδευομένων.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες



This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.