Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34685
Title: ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΛΗΠΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΠΡΩΙΝΑ ΚΑΙ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΙΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
Authors: ΚΕΣΟΥΔΙΔΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ
Advisor: ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ
Keywords: ικανοποίηση ασθενών;πρωινά ιατρεία;απογευματινά ιατρεία;οικονομική κρίση
Issue Date: 16-Sep-2017
Abstract: ΠΕΡΙΛΗΨΗ Εισαγωγή: Έρευνες ικανοποίησης ασθενών έχουν διαπιστώσει πως κοινωνικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτώμενων επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά την άποψή τους (π.χ. ηλικία, εκπαιδευτικό επίπεδο). Επίσης, άλλα χαρακτηριστικά, όπως ο χρόνος εξυπηρέτησης, η ευκολία πρόσβασης, η καθαριότητα έχουν βρεθεί ότι επηρεάζουν την κρίση των ασθενών. Σκοπός: Σκοπός της εργασίας ήταν να διερευνήσει το επίπεδο ικανοποίησης ασθενών από τις υπηρεσίες που δέχτηκαν στα Πρωινά ή Απογευματινά Ιατρεία του Π.Γ.Ν.Π.. Υλικό – Μέθοδος: Η έρευνα διεξήχθη το χρονικό διάστημα Δεκεμβρίου 2016 – Ιανουαρίου 2017 σε δείγμα 264 ασθενών στο πλαίσιο συστηματικής δειγματοληψίας. Χρησιμοποιήθηκε γραπτό δομημένο ερωτηματολόγιο 68 συνολικά ερωτήσεων, σταθμισμένο στην ελληνική πραγματικότητα και με ικανοποιητικό επίπεδο αξιοπιστίας και εγκυρότητας. Για την κωδικοποίηση και τη στατιστική επεξεργασία χρησιμοποιήθηκε το SPSS v.22, ενώ η στατιστική επεξεργασία περιελάμβανε περιγραφικά στατιστικά, μη παραμετρικό έλεγχο U των Mann-Whitney και συσχέτιση με το δείκτη (ρ) του Spearman. Αποτελέσματα: Το 35,7% του δείγματος ήταν άνδρες και το 64,3% γυναίκες. Οι μέσοι όροι ικανοποίησης ασθενών από τους επιμέρους παράγοντες της ποιότητας ήταν: (α) για το κλείσιμο των ραντεβού μ=2,75 (SD=±1,00), (β) για τις διαδικασίες που σχετίζονται με την άφιξη μ=2,33(SD=±,53), (γ) για την αναμονή στην εξέταση μ=2,90 (SD=±,63), (δ) για τη ιατρική εξέταση μ=3,77 (SD=±,74), (ε) για τη διεξαγωγή εργαστηριακών / απεικονιστικών εξετάσεων μ=2,00 (SD=±1,53), (στ) για τις διαδικασίες που σχετίζονται με την αναχώρηση μ=1,84 (SD=±1,14) και (ζ) από τη συνολική ικανοποίηση μ=3,61 (SD=±,82). Ο μη παραμετρικός έλεγχος U Mann-Whitney έδειξε πως οι ασθενείς επισκέπτες των απογευματινών ιατρείων παρουσιάζουν κατά κανόνα υψηλότερες τιμές ικανοποίησης συγκριτικά με τους ασθενείς επισκέπτες των πρωινών ιατρείων (p<0,01). Οι παράγοντες που συσχετίστηκαν θετικά με τη συνολική ικανοποίηση των ασθενών από τα εξωτερικά ιατρεία του Π.Γ.Ν.Π. ήταν το είδος του ιατρείου (πρωινό ή απογευματινό, p<0,01), η ηλικία (p≤0,05), η ικανοποίηση συνολικά από το Π.Γ.Ν.Π. ως νοσοκομείο (p<0,001), η ικανοποίησης από το Εθνικό Σύστημα Υγείας (p<0,01) και η εικόνα των ίδιων των ασθενών για την κατάσταση της υγείας τους (p<0,01). Αρνητική συσχέτιση προέκυψε μεταξύ συνολικής ικανοποίησης και απόψεων των ασθενών για την επίδραση της οικονομικής κρίσης στην υγεία τους (p<0,001) φανερώνοντας πως οι ασθενείς που δήλωναν μεγάλη επίδραση της οικονομικής κρίσης στην υγεία τους παρουσίαζαν συνήθως και τις μικρότερες τιμές ικανοποίησης. Σε σχέση με την προτίμηση ιατρείου, πρωινό ή απογευματινό, οι παράγοντες που συσχετίστηκαν θετικά ήταν το φύλο (p<0,05), η εθνικότητα (p<0,01), η ικανοποίηση από τη διαδικασία κλεισίματος ραντεβού (p<0,05), η ικανοποίηση από το χρόνο αναμονής για εξέταση (p<0,001) και η συνολική ικανοποίηση (p<0,01). Αντίθετα, αρνητική συσχέτιση προέκυψε μεταξύ εκπαιδευτικού επιπέδου (p<0,05), ιδιωτικής ασφάλισης (p<0,001) και αξιολόγησης του Εθνικού Συστήματος Υγείας (p<0,01). Συζήτηση: Η έρευνα έδειξε πως παρά τις συνθήκες οικονομικής κρίσης η συνολική ικανοποίηση των ασθενών από τα εξωτερικά ιατρεία παραμένει σε υψηλά επίπεδα, καθώς και η ικανοποίηση από τις ιατρικές υπηρεσίες. Σε επιμέρους δείκτες της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας, όπως η αναχώρηση – άφιξη και ο χρόνος διεξαγωγής εξετάσεων υπάρχουν θέματα που θα πρέπει να προβληματίσουν τους αρμόδιους για καλύτερη οργάνωση των υπηρεσιών. Σε σχέση με τους παράγοντες που επιδρούν στη συνολική ικανοποίηση ή σε επιμέρους παραμέτρους της ικανοποίησης επιβεβαιώθηκαν τα συμπεράσματα προηγούμενων μελετών για την επίδραση (θετική συσχέτιση) της ηλικίας (οι μεγαλύτεροι σε ηλικία παρουσιάζουν συνήθως υψηλότερες τιμές ικανοποίησης), της οικογενειακής κατάστασης (οι έγγαμοι παρουσιάζουν συνήθως υψηλότερες τιμές ικανοποίησης) και της εικόνας των ίδιων των ασθενών για την υγεία τους(εκείνοι που αξιολογούν θετικά την υγεία τους παρουσιάζουν και υψηλότερες τιμές ικανοποίησης). Η μόνη διαφοροποίηση σε σχέση με προηγούμενες μελέτες εντοπίζεται στη συσχέτιση του εκπαιδευτικού επιπέδου με επιμέρους παραμέτρους της ικανοποίησης, καθώς συμφωνεί με περιορισμένο αριθμό μελετών οι οποίες έδειξαν πως οι ασθενείς με υψηλότερο εκπαιδευτικό επίπεδο παρουσιάζουν κατά κανόνα και υψηλότερες τιμές ικανοποίησης. Τέλος, επιβεβαίωσε και τα αποτελέσματα άλλων ερευνών, καθώς διαπίστωσε πως ο βαθμός ικανοποίησης των ασθενών από τα απογευματινά ιατρεία είναι μεγαλύτερος συγκριτικά με τον βαθμό ικανοποίησης των ασθενών από τα πρωινά ιατρεία. Συμπεράσματα: Η έρευνα έδειξε πως η ικανοποίηση των ασθενών είναι μεν υψηλή για συνθήκες οικονομικής κρίσης, ωστόσο αυτό οφείλεται περισσότερο σε ενδογενείς λόγους που σχετίζονται με τη ψυχολογία των ασθενών, οι οποίοι για να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της οικονομικής κρίσης έχουν προσαρμόσει ανάλογα και τις προσδοκίες τους. Επίσης, πάνω από τους μισούς συμμετέχοντες της έρευνας δήλωσαν πως δεν μπορούν να κάνουν χρήση των απογευματινών εξωτερικών ιατρείων λόγω του κόστους επιβεβαιώνοντας επιστημονικές απόψεις πως τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα πλήττονται περισσότερο σε συνθήκες οικονομικής κρίσης. Στο πλαίσιο αυτό η διοικήσεις των νοσοκομείων είναι σημαντικό να λάβουν μέτρα για την ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών στα πρωινά ιατρεία, που η πρόσβαση είναι δωρεάν, ιδιαίτερα στους τομείς που σχετίζονται με γραφειοκρατικές διαδικασίες, τη σύνδεση των νοσοκομείων με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και τη μείωση του χρόνου εκτέλεσης των διαγνωστικών εξετάσεων.
Appears in Collections:ΔΜΥ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΣΟΥΔΙΔΟΥ ΙΩΑΝΝΑ.pdfΔιπλωματική εργασία3.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.