Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34652
Title: Ανάπτυξη συστήματος "Πληρώνω-Όσο-Πετάω"(ΠΟΠ) (Pay-As-You-Throw, PAYT) στον Δήμο Κοζάνης
Authors: ΚΑΚΟΥΛΙΔΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Advisor: Μαλαμάκης, Απόστολος
Keywords: Διαχείριση απορριμμάτων;Waste management;Πληρώνω Όσο Πετάω;Pay As You Throw;Δήμος Κοζάνης;Municipality of Kozani;Αστικά Στερεά Απόβλητα (ΑΣΑ);Municipal Solid Waste (MSW)
Issue Date: 16-Sep-2017
Abstract: Οι πολιτικές διαχείρισης απορριμμάτων περιλαμβάνουν οικονομικά εργαλεία που έχουν σαν στόχο να παρέχουν κίνητρα στους παραγωγούς απορριμμάτων να εκτρέψουν τα απορρίμματα από την υγειονομική ταφή και την καύση στην ανάκτηση υλικών. Ένα τέτοιο οικονομικό εργαλείο που εφαρμόζεται στην διαχείριση των ΑΣΑ είναι τα συστήματα «Πληρώνω Όσο Πετάω» (ΠΟΠ) (Pay As You Throw, PAYT) που βασίζονται στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» σε επίπεδο Δήμου, χρεώνοντας τους κατοίκους με βάση την ποσότητα απορριμμάτων που αυτοί θέτουν για συλλογή. Στην παρούσα εργασία διερευνάται η δυνατότητα εφαρμογής, μέσω ανάπτυξης και συγκριτικής αξιολόγησης εναλλακτικών σεναρίων, συστήματος «Πληρώνω Όσο Πετάω» (ΠΟΠ) στον Δήμο Κοζάνης. Λαμβάνοντας υπόψη τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των διαφόρων τύπων συστημάτων ΠΟΠ καθώς και τα οικιστικά και κτιριολογικά χαρακτηριστικά του Δήμου επιλέγεται σύστημα με βάση το βάρος που περιλαμβάνει κάδους με θάλαμο ζύγισης για την πόλη (πυκνή δόμηση) και ατομικό κάδο για τους υπόλοιπους οικισμούς (αραιή δόμηση). Για την χρέωση επιλέγεται το μοντέλο τη δυαδικής χρέωσης με το σταθερό σκέλος της να καλύπτει τις δαπάνες των τομέων ηλεκτροφωτισμού και οδοκαθαρισμού και το μεταβλητό σκέλος να καλύπτει τις δαπάνες διαχείρισης απορριμμάτων. Εξετάζονται τρεις εναλλακτικές περιπτώσεις : i) υφιστάμενη κατάσταση με οριζόντια χρέωση, ii) εφαρμογή συστήματος ΠΟΠ χωρίς να υπάρχει μεταβολή στην παραγωγή ΑΣΑ και στις ποσότητες των ανακυκλώσιμων υλικών του προγράμματος ΔσΠ, και iii) εφαρμογή συστήματος ΠΟΠ που συνοδεύεται από μείωση παραγωγής ΑΣΑ 6%, αύξηση των ανακυκλώσιμων 6% και κομποστοποίηση σε ποσοστό 2%. Η τρίτη περίπτωση (ιδιαίτερα η εναλλακτική όπου η προμήθεια εξοπλισμού χρηματοδοτείται από άλλους πόρους και δεν επιβαρύνει το ανταποδοτικό ΔΤ) είναι η πιο ελκυστική από όσες εξετάστηκαν. Για ένα 4μελές νοικοκυριό υπολογίστηκε ετήσια επιβάρυνση 203 € η οποία ανάγεται σε «ισοδύναμη» επιφάνεια 123 τ.μ. για την πόλη (δηλαδή επιφάνεια που θα έδινε την ίδια επιβάρυνση με την υφιστάμενη κατάσταση). Η συγκριτική αξιολόγηση των περιπτώσεων που εξετάστηκαν δείχνει ότι η εφαρμογή του συστήματος ΠΟΠ προκαλεί πολύ υψηλές επιβαρύνσεις σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση για τους κατοίκους των οικισμών, απόρροια της πολύ χαμηλής χρέωσης που ισχύει σήμερα. Αντίθετα για τους κατοίκους της πόλης η εφαρμογή του συστήματος ΠΟΠ (περίπτωση Γ1) δείχνει ότι : α) στα νοικοκυριά με 1 ή 2 μέλη (ποσοστό 52% του συνόλου) θα υπάρχουν σημαντικές ελαφρύνσεις ή μικρές επιβαρύνσεις, β) στα νοικοκυριά με 3 ή 4 μέλη (ποσοστό 39% του συνόλου) θα υπάρχουν μικρές ελαφρύνσεις και σημαντικές επιβαρύνσεις, και γ) στα νοικοκυριά με 5 μέλη και άνω (ποσοστό 9% του συνόλου) θα υπάρχουν πολύ υψηλές επιβαρύνσεις. Η εφαρμοσιμότητα της συγκεκριμένης πρότασης εκτιμάται υπό το πρίσμα τεσσάρων διαστάσεων. Θεσμικά είναι προφανές ότι για να υπάρχει προοπτική εφαρμογής συστημάτων ΠΟΠ θα πρέπει να ενσωματωθούν στο εθνικό πλαίσιο διατάξεις που να επιτρέπουν την εφαρμογή τους. Οικονομικά η συγκεκριμένη πρόταση εμφανίζεται ελκυστική για την πλειοψηφία των νοικοκυριών της πόλης με χρεώσεις που δεν έχουν μεγάλη απόσταση από την υφιστάμενη κατάσταση. Η διάσταση της κοινωνικής αποδοχής και η τεχνική διάσταση της πρότασης θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο παραπέρα μελέτης που θα δώσει αξιόπιστες απαντήσεις στην προοπτική εφαρμογής συστήματος ΠΟΠ στον Δήμο Κοζάνης.
Appears in Collections:ΔΙΑ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DIMITRIOS KAKOULIDIS_ DIADE.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.