Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/34576
Title: Η φύση και το περιβάλλον στα έργα των C. Fauriel "Chants populaires de la Grèce moderne" (1824-1825) και Ν.Γ. Πολίτη "Εκλογαί από τα τραγούδια του ελληνικού λαού" (1914)
Authors: Στάης, Σωτήριος
Advisor: Δημητρίου, Αναστασία
Keywords: δημοτικό τραγούδι;φύση;Βιοποικιλότητα;Ν. Πολίτης;Fauriel;folk song;nature;biodiversity
Issue Date: 31-Aug-2017
Abstract: Στην παρούσα ερευνητική εργασία μελετήσαμε τις αναφορές στο φυσικό περιβάλλον σε δύο συλλογές ορόσημα για την Ελληνική δημοτική παράδοση. Συγκεκριμένα μας απασχόλησε το έργο του C. Fauriel, "Chants populaires de la Grèce moderne" (1824-1825), το πρώτο βιβλίο που εκδόθηκε στην Ευρώπη και περιείχε Ελληνικά τραγούδια. Η άλλη συλλογή που μελετήσαμε ήταν το "Εκλογαί από τα τραγούδια του ελληνικού λαού" (1914) του Ν.Γ. Πολίτη, του «πατέρα» της Ελληνικής λαογραφίας. Σε ένα σύνολο 713 δημοτικών τραγουδιών διερευνήσαμε την παρουσία των όρων που σχετίζονται με τη φύση. Αρχικά καταγράψαμε τις αναφορές σε φυτά, ζώα, πουλιά, υδάτινα και χερσαία οικοσυστήματα, καθώς και τους όρους που σχετίζονταν με τον αέρα αλλά και την παρουσία μυθικών-μεταφυσικών-θεϊκών όντων. Στη συνέχεια μελετήσαμε τη βιοποικιλότητα έως το επίπεδο είδους, για τη χλωρίδα και την πανίδα των τραγουδιών. Επίσης μας απασχόλησε η σχέση του τόπου που δημιουργήθηκε το κάθε τραγούδι, όπως και η κατηγορία στην οποία ανήκει, με τις αναφορές για το φυσικό περιβάλλον. Τέλος καταγράψαμε την παρουσία των δημοτικών σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας. Παρατηρήσαμε ότι οι αναφορές στη φύση κυριαρχούν, καθώς μόνο ένα μικρό ποσοστό των τραγουδιών που εξετάστηκαν δεν είχε οποιαδήποτε αναφορά σ’ αυτήν. Όμως, παρά την πλούσια βιοποικιλότητα του τόπου μας ενδιαφέρον προκάλεσε η απουσία πολλών κοινών αλλά και σπανιότερων ειδών της Ελληνικής υπαίθρου. Διαπιστώσαμε έτσι πως η τυποποίηση των φράσεων από τους δημιουργούς των τραγουδιών τους οδήγησε μεν σε «ασφαλέστερα» μονοπάτια, με τίμημα όμως την εμφάνιση μιας σχετικής ομοιομορφίας σε αυτά. Στον έλεγχο για το πώς ο τόπος δημιουργίας των δημοτικών και η κατηγορία στην οποία ανήκουν επιδρά στη χρήση όρων για το φυσικό περιβάλλον, βρήκαμε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι μεταβλητές φαίνονται να είναι ανεξάρτητες και ασυσχέτιστες μεταξύ τους. Όμως κάποιες φορές καταγράψαμε την ύπαρξη σχέσεων του τόπου και της κατηγορίας των τραγουδιών άλλοτε με την παρουσία του νερού, άλλοτε με αυτή των βουνών και άλλων χερσαίων ενδιαιτημάτων κτλ. Η ιεράρχηση συσταδοποίησης των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των μεταβλητών, όπως των πουλιών, των βουνών-κάμπων κα. παρουσίασε την τάση ομαδοποίησης με σταθερό τρόπο ορισμένων από αυτές, αφού τοποθετούνται σε γειτονικές θέσεις άσχετα από τον παράγοντα ή τη συλλογή που εξετάζαμε. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι συγκεκριμένες μεταβλητές δεν χρησιμοποιούνται τυχαία αλλά υπάρχει μεταξύ τους σύνδεση. Αντίστοιχα η ανάλυση αντιστοιχιών των παραγόντων «κατηγορία» και «τόπος» τραγουδιού επίσης έδειξε σχέση με συγκεκριμένες ομάδες τραγουδιών όπως αυτά που προέρχονται από τις ηπειρωτικές ή νησιωτικές περιοχές της χώρας. Οι ίδιοι παράγοντες όταν ελέχθηκαν για τις σχέσεις τους με τα φυτά, τα ζώα και τα πουλιά (σε επίπεδο είδους ή οικογένειας, όταν ήταν δυνατόν) παρουσίασαν ανάλογα με τη μεταβλητή άλλοτε ομοιόμορφη κατανομή και άλλοτε ισχυρή σχέση. Συνολικά και παρόλη τη φαινομενική τυποποίηση η μελέτη της παρουσίας των αναφορών στο φυσικό περιβάλλον των δημοτικών τραγουδιών, αποκαλύπτει σχέσεις που είναι δυσδιάκριτες στον απλό αναγνώστη χωρίς τη χρήση ειδικευμένων στατιστικών εργαλείων.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.