Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33974
Title: Ο Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης (International Safety Management Code) στη Ναυτιλία και η Σύνδεσή του με άλλα Ευρέως Διαδεδομένα Πρότυπα Ποιότητας
Authors: Παπαντωνάκης, Κωνσταντίνος
Advisor: Παπαδάκης, Ιωάννης
Keywords: Ναυτιλία;Ασφάλεια;Πρότυπο;Ατύχημα;Ποιότητα;Σύστημα Ασφαλούς Διαχείρισης;Shipping;Safety;Standard;Accident;Quality;Safety Management System;ISM Code
Issue Date: 13-May-2017
Abstract: Σκοπός της εργασία είναι να αναδείξει τη σημασία του κώδικα ISM στη βελτίωση της ασφάλειας των πλοίων και της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αλλά και γενικότερα τη συμβολή του στην αναβάθμιση της ποιότητας των πλοίων και των ναυτιλιακών εταιρειών που τα διαχειρίζονται. Η ναυτιλία σήμερα αποτελεί μία από τις σημαντικότερες βιομηχανίες παγκοσμίως, με καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της οικονομίας. Για το λόγο αυτό απαιτούνται αξιόπιστα πλοία και εταιρείες, ώστε να περιορίζεται σημαντικά το ρίσκο της πρόκλησης ναυτικού ατυχήματος, σε ένα ήδη επικίνδυνό περιβάλλον όπως η θάλασσα. Αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη της ασφάλειας είναι η ύπαρξη ενός διεθνούς κανονιστικού πλαισίου, που να καθορίζει όλες τις απαραίτητες απαιτήσεις, οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται από τα πλοία και τις εταιρείες που τα διαχειρίζονται. Κύριος εκφραστής των κανόνων και της πολιτικής ασφάλειας για τη ναυτιλία είναι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), ενώ τα αποτελέσματα από την εφαρμογή των κανόνων που έχει θεσπίσει για την ασφάλεια των πλοίων, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 30-40 ετών είναι εμφανείς. Ο κυριότερος ίσως κανόνας του ΙΜΟ για την ασφάλεια των πλοίων είναι ο κώδικας ISM. Ο κώδικάς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα διεθνές πρότυπο / κανόνας ασφάλειας για την πρόληψη των ναυτικών ατυχημάτων και των συνεπειών που αυτά προκαλούν. Ως πρότυπο λοιπόν, ο κώδικας ISM καθορίζει τις απαιτήσεις για τη δημιουργία και την εφαρμογή από τη ναυτιλιακή εταιρεία ενός Συστήματος Ασφαλούς Διαχείρισης των πλοίων βασισμένο σε τρείς βασικές αρχές / σκοπούς: α. τη διασφάλιση της ασφάλειας στη θάλασσα, β. την αποφυγή τραυματισμού ή απώλεια ανθρώπινης ζωής και γ. την αποφυγή πρόκλησης περιβαλλοντικής καταστροφής στη θάλασσα. Ο κώδικας ISM είναι το μέσο το οποίο εκτός από τον καθορισμό των απαιτήσεων, θα βοηθήσει να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα ασφάλειας τόσο στα πλοία (πληρώματα), όσο και στην ξηρά (διοίκηση / γραφεία της ναυτιλιακής εταιρείας). Η ναυτιλία ως βιομηχανία παροχής υπηρεσιών έχει την ανάγκη εφαρμογής μίας συνδυαστικής πολιτικής ποιότητας και ασφάλειας. Με βάση το γεγονός ότι ο κώδικας ISM μπορεί να χαρακτηριστεί ως πρότυπο, θα μπορούσε να συγκριθεί και να συνδυαστεί με άλλα ευρέως διαδεδομένα πρότυπα που εφαρμόζονται παγκοσμίως σε βιομηχανίες και επιχειρήσεις και από τα οποία, όπως θα αναλυθεί, έχει σαφώς επηρεαστεί. Τα πρότυπα αυτά είναι το ISO 9001:2015 (Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας), το ISO 14001:2015 (Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης) και το OHSAS 18001:2007 (Σύστημα Διαχείρισης Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία). Σίγουρα η εφαρμογή ενός ενοποιημένου συστήματος διαχείρισης από τις ναυτιλιακές, που θα συνδυάζει τα παραπάνω πρότυπα και τον κώδικα ISM, θα ωφελήσει τόσο την ασφάλεια των πλοίων, όσο και την ποιότητα των παρεχόμενων από αυτά υπηρεσιών. Εκτός από τη ναυτιλιακή εταιρεία που υποχρεούται να εφαρμόσει ορθά τον κώδικα ISM στα πλοία της, υπάρχουν και άλλοι οργανισμοί που συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη εφαρμογή του, όπως οι νηογνώμονες και οι λιμενικές αρχές, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με το καθήκον να πιστοποιούν και να ελέγχουν τον κώδικα αντίστοιχα. Τέλος θα εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με την εφαρμογή του κώδικα ISM και τη σύνδεσή του με τα πρότυπα ποιότητας
Appears in Collections:ΔΙΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ. Κ. Παπαντωνάκης.pdfΔιπλωματική Εργασία του σπουδαστή Παπαντωνάκη Κωνσταντίνου στη ΔΙΠ2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.