Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33684
Title: «ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΩΝ ΜΥΘΩΝ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»
Authors: ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
Advisor: ΞΥΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΝΑΠΛ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
Keywords: Ιδεολογική Διάσταση, Γλωσσική Αλλαγή, Γλωσσική Επίγνωση, Διγλωσσία, Αρχαία Ελληνική και Νέα Ελληνική Γλώσσα, Εξαρχαϊσμός, Γλωσσική Παρακμή.
Issue Date: 24-Sep-2016
Abstract: Με δεδομένο ότι η γλώσσα είναι φορέας ιδεολογίας και βασικός παράγοντας διαμόρφωσης της εκπαιδευτικής πολιτικής, η διπλωματική αυτή εργασία επιχειρεί τη μελέτη και τη διερεύνηση της ιδεολογικής διάστασης της γλώσσας και την επίδραση που ασκεί στο σύγχρονο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ειδικότερα, εξετάζει την απήχηση των γλωσσικών μύθων περί ανωτερότητας της ελληνικής γλώσσας και ιδιαίτερα του προγενέστερου γλωσσικού κώδικα, της αρχαίας ελληνικής και της συγγενικής με αυτή καθαρεύουσας, στη δημιουργία στερεότυπων παγιωμένων αντιλήψεων που ευδοκιμούν στη μέση εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτής της προβληματικής, διερευνά την κατάκτηση της «γλωσσικής επίγνωσης» των μαθητών/-τριών, μέσα από την παράλληλη διδασκαλία των δύο γλωσσικών ποικιλιών (αρχαίας και νέας ελληνικής), την εκτίμηση περί φθοράς της νέας ελληνικής από τους νέους χρήστες και την αναβίωση «νεοπιστροφικών», «εξαρχαϊστικών» αντιλήψεων, ως αντίδοτο στην υποτιθέμενη «αλλοίωση» της γλώσσας. Η σημασία της έρευνας έγκειται στην ανάδειξη της επίδρασης που ασκούν οι μύθοι αυτοί στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, η ερευνήτρια κατέγραψε τις απόψεις των φιλολόγων, οι οποίοι απάντησαν σε ερωτηματολόγιο που συνέταξε και διένειμε για το συγκεκριμένο σκοπό, συνδυάζοντας την ποσοτική και ποιοτική μέθοδο ανάλυσης των δεδομένων,. Η εργασία κατέληξε στα συμπεράσματα, πως η αξιακή διάσταση της γλώσσας δεν ευνοεί τη γλωσσική επίγνωση, ότι η νεοελληνική γλώσσα παρουσιάζει συμπτώματα παρακμής, για τα οποία ευθύνονται, κυρίως, τα greeklish και η λεξιπενία και ότι η επιστροφή στην καθαρεύουσα δεν βρίσκει σύμφωνη την εκπαιδευτική κοινότητα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΑΠ 23.9 και 3.10.pdfΠερίληψη, Εισαγωγή, Κυρίως σώμα διπλωματικής, Παραρτήματα5.22 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.