Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33677
Title: Από το σχολείο στο μουσείο: αξιοποίηση του Μουσειακού Βυζαντινού Πολιτισμού στη διδασκαλία του μαθήματος της βυζαντινής ιστορίας στη Β΄ Γυμνασίου»
Authors: Παπαζήση, Μαρία
Advisor: Σαμπανίκου, Ευαγγελία
Keywords: Μουσειοπαιδαγωγική;museum pedagogy, educational programs, educational policy, Museum of Byzantine Culture, museum – school, teaching of history.;Εκπαιδευτικά προγράμματα;Εκπαιδευτική πολιτική
Issue Date: 2-Oct-2016
Abstract: Το μουσείο στον 21ο αιώνα δεν αποτελεί απλά ένα χώρο έκθεσης και αποθήκευσης αντικειμένων, αλλά ένα σύνθετο πολιτιστικό οργανισμό. Δίνει προτεραιότητα στον κοινωνικό του ρόλο και απευθύνεται στο σύνολο της κοινωνίας παρέχοντας όχι μόνο μάθηση αλλά και ψυχαγωγία. Αυτή την επικοινωνιακή διάσταση του μουσειακού χώρου επιχειρεί να προσεγγίσει η παρούσα διπλωματική εργασία. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο γίνεται μια προσπάθεια ανάλυσης των σύγχρονων τάσεων της μουσειοπαιδαγωγικής που έχουν ως στόχο την ενεργοποίηση του επισκέπτη και την αλληλεπίδρασή του με τα εκθέματα. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζουν και υλοποιούν τα μουσεία στηριζόμενα σε εκπαιδευτικές αρχές και παιδαγωγικές πρακτικές. Σχολεία όλων των βαθμίδων συμμετέχουν σε ποικίλες εκπαιδευτικές δράσεις των μουσείων, στοχεύοντας στην εξοικείωση των μαθητών με μια διαδικασία μάθησης που ενεργοποιεί τη σκέψη και τις αισθήσεις. Στη συνέχεια αναλύεται η εκπαιδευτική πολιτική του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού μέσω της παρουσίασης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιούνται σ’ αυτό. Αξιοποιώντας τη βιωματική μάθηση το μουσείο επιδιώκει να δημιουργήσει μια αξέχαστη κοινωνική εμπειρία για τους μαθητές, προκειμένου αυτό να αποτελέσει πόλο έλξης για μελλοντικές επισκέψεις. Έπειτα γίνεται απόπειρα να διερευνηθούν οι σχέσεις αλληλεπίδρασης μουσείου και σχολείου, καθώς και οι δύο φορείς διαχειρίζονται το παρελθόν, το παρόν και γενικά την ιστορία και τον πολιτισμό. Επιπλέον ερευνάται ο τρόπος διδασκαλίας της Βυζαντινής ιστορίας στην τάξη αλλά και η μετατροπή της σε εμπειρική γνώση στο μουσείο. Τέλος στο Β΄ μέρος της εργασίας παρατίθεται έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου, σχετικά με την εξοικείωση των μαθητών γυμνασίου με τη μουσειακή εκπαίδευση και την ενδεχόμενη αξιοποίηση του μουσειακού βυζαντινού πολιτισμού στη διδασκαλία της βυζαντινής ιστορίας.
Appears in Collections:ΔΠΜ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΜΑΡΙΑ_ΔΠΜΔΕ.pdf"Κυρίως σώμα διπλωματικής", "Παράρτημα"1.94 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.