Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33533
Title: Καινοτόμες Εκπαιδευτικές Μέθοδοι: Η συμβολή της μεθόδου World Café στην ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού και το μετασχηματισμό απόψεων και πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πράξης
Authors: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΙΡΗΝΗ
Advisor: Κοντονή, Άννα
Keywords: Δια βίου μάθηση, Εκπαίδευση Ενηλίκων, επιμόρφωση, Μετασχηματιστική Μάθηση, κριτικός στοχασμός, εκπαιδευτής ενηλίκων, βιωματικές μέθοδοι, μέθοδος World Café;Lifelong learning, Αdult Education, teacher training, Transformative Learning, critical reflection, adult educators, experiential methods, World Café method
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Στο ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον της εντεινόμενης κοινωνικής και πολιτισμικής πολυπλοκότητας και του φάσματος των επαγγελματικών συνθηκών, υπό τις οποίες ασκεί το έργο του ο εκπαιδευτικός, καθίσταται επιτακτική η ανάπτυξη συστηματικής καλλιέργειας της κριτικοστοχαστικής διεργασίας, αξιολόγησης της ερμηνείας πρότερων γνώσεων, δεξιοτήτων και εμπειριών, επαναπροσδιορισμού του διδακτικού ρόλου του, αξιοποίησης νέων μορφών βιωματικών συμμετοχικών μεθόδων στη διδακτική πρακτική του, ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά σε μια ποικιλία πλαισίων, σε ένα σύγχρονο ρόλο που προτάσσει η δυναμική των καιρών για αλλαγές υπό το πρίσμα της δια βίου μάθησης. Η Εκπαίδευση Ενηλίκων, ως αναπτυσσόμενο πεδίο, συνιστά τον «πυρήνα» ανάπτυξης των εν λόγω δεξιοτήτων που επικεντρώνεται στους κύριους «άξονες» της ενεργητικής μάθησης και της κριτικής σκέψης, ενώ για την εφαρμογή αυτών των δεξιοτήτων, ο εκπαιδευτής ενηλίκων - μέσα από έναν αναθεωρημένο πλέον ρόλο – ανάγεται σε φορέα αλλαγής που προάγει τη στοχαστική δράση των ενηλίκων εκπαιδευομένων και ενδυναμώνει την παρώθησή τους στη χρήση νέων παιδαγωγικών εργαλείων στη διδακτική πρακτική τους. Η παρούσα έρευνα διεξήχθη κατά την περίοδο των μηνών Φεβρουαρίου έως και Μαρτίου 2016, με στόχο τη διερεύνηση της ανάπτυξης του κριτικού στοχασμού και το μετασχηματισμό των απόψεων και πεποιθήσεων των εν ενεργεία εκπαιδευτικών της Α/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Αχαΐας, μέσω της εφαρμογής της καινοτόμου μεθόδου World Café σε επιμορφωτικό εργαστήριο και της αξιοποίησής της στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πράξης. Στην εν λόγω έρευνα, μέσα από την εφαρμογή του πολλαπλού τριγωνισμού, πηγών (εκπαιδευτικοί – εκπαιδευτές), μεθόδων (αξιοποίηση ποσοτικής και ποιοτικής προσέγγισης) και μεθοδολογικών εργαλείων (ερωτηματολόγιο, ατομικές και τηλεφωνικές συνεντεύξεις), μελετήθηκαν οι απόψεις 30 εκπαιδευτικών, οι οποίοι συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο σε ηλεκτρονική μορφή, 2 εκπαιδευτών και 6 εκπαιδευτικών μέσα από ημιδομημένες συνεντεύξεις. Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει σύγκλιση των απόψεων του δείγματος αναφορικά με τη συμβολή της μεθόδου World Café στην ανάπτυξη διεργασίας κριτικής ενδοσκόπησης και αναθεώρησης πρότερων εσωτερικευμένων αντιλήψεων ως προς τη διδακτική πρακτική των εκπαιδευτικών, την ουσιαστική καθοδήγηση και ενθάρρυνση των εκπαιδευτών – επιμορφωτών στην καλλιέργεια στοχαστικών διεργασιών των εκπαιδευομένων και στην ανάληψη δράσης μέσω της κατάκτησης αυτόνομης σκέψης που απελευθερώνει από άκριτα εδραιωμένες απόψεις και πεποιθήσεις, ενώ παράλληλα ενεργοποιεί την επικύρωση της εγκυρότητας της νέας γνώσης και κατευθύνει στην εδραίωση νέων μετασχηματιστικών πλαισίων. Κατά συνέπεια, διαπιστώνεται η σχέση της διαδικασίας μετασχηματισμού θεώρησης των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών στην έρευνα - αναφορικά με τις απόψεις και πεποιθήσεις ως προς τη διδακτική πρακτική τους - με τα στάδια της στοχαστικής διεργασίας της μετασχηματίζουσας μάθησης, όπως αυτή διατυπώθηκε από τον Jack Mezirow. Τα συμπεράσματα της έρευνας δύναται να αποτελέσουν προϊόν διαβούλευσης αναφορικά με τη βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της εφαρμογής καινοτόμων βιωματικών μεθόδων στο πεδίο της Εκπαίδευσης Ενηλίκων και παράλληλα να προσδώσουν ουσιαστική ανάδραση σε όλους τους εμπλεκόμενους με τη διδασκαλία ενηλίκων. Καθώς δεν διασφαλίζεται η δυνατότητα γενίκευσης των ερευνητικών ευρημάτων, προτείνονται νέα θέματα προς διερεύνηση.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΕΙΡΗΝΗ.pdfΚυρίως σώμα Διπλωματικής Εργασίας με Παραρτήματα2.18 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.