Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33413
Title: Η σημασία της ανάπτυξης επικοινωνιακών ικανοτήτων στους εκπαιδευτικούς. Μια εμπειρική μελέτη στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη σύνδεση των ικανοτήτων επικοινωνίας τους με την αποτελεσματικότητά τους στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας.
Authors: ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Advisor: Γιαννακοπούλου Ελένη, Καθηγήτρια ΕΑΠ
Keywords: Λέξεις-κλειδιά: Επικοινωνία, Επικοινωνιακές ικανότητες, Εκπαιδευτικοί, Συνεργασία, Ομάδα, Eπιμόρφωση εκπαιδευτικών, Aρχές εκπαίδευσης ενηλίκων
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η ανάλυση της σημασίας της ανάπτυξης των επικοινωνιακών ικανοτήτων στους εκπαιδευτικούς, καθώς η επικοινωνία αποτελεί την αφετηρία για τη δημιουργία και ανάπτυξη των ανθρώπινων σχέσεων, αλλά και για τη συνεργασία ανάμεσα στο άτομο και την ομάδα και ανάμεσα στα μέλη της ομάδας σε σχέση με τα μέλη μίας άλλης. Επιχειρείται η σύνδεση των επικοινωνιακών ικανοτήτων των εκπαιδευτικών με την αποτελεσματικότητά τους στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας. Για τις ανάγκες της έρευνας δομήθηκε ερωτηματολόγιο συνέντευξης το οποίο βασίστηκε στη βιβλιογραφία και σε προηγούμενες εμπειρικές μελέτες. Στην έρευνα έλαβαν μέρος εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, διαφόρων ειδικοτήτων γενικής και ειδικής αγωγής, οι οποίοι υπηρετούν σε δημόσια και ιδιωτικά δημοτικά σχολεία του Νομού Αττικής . Μέσω των συνεντεύξεων διερευνήθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών σε ένα σύνολο ερωτημάτων που σχετίζονται με τις επικοινωνιακές ικανότητες και τη σύνδεση αυτών των ικανοτήτων με την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού, όπως αυτή προσδιορίζεται σε επίπεδο σχολικής τάξης και σχολικής κοινότητας. Από την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί θεωρούν πολύ σημαντική την επικοινωνία στον χώρο της εκπαίδευσης καθώς αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παρόλα αυτά η επικοινωνία σύμφωνα πάντα με τις απαντήσεις τους δεν υφίσταται σε ικανοποιητικό βαθμό και είναι πιο πολύ τυπική παρά ουσιαστική. Συνδέουν τις επικοινωνιακές ικανότητες με την αποτελεσματικότητα της μαθησιακής διαδικασίας, με την ομαδική εργασία, με την επιτυχή συνεργασία. Θεωρούν την επικοινωνία με τους μαθητές πιο εύκολη από την επικοινωνία με τους συναδέλφους. Στις βασικότερες αιτίες που οδηγούν σε κατάλυση του συνεργατικού και ομαδικού πνεύματος τοποθετούν την απουσία επικοινωνιακών ικανοτήτων σε συνδυασμό με την ύπαρξη προσωπικών εγωισμών και φιλοδοξιών. Επισημαίνουν την ανεπάρκεια τόσο της βασικής όσο και της δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης στην ανάπτυξη επικοινωνιακών ικανοτήτων και εκφράζουν την επιθυμία τους για επιμορφωτικές δράσεις με το συγκεκριμένο θεματικό περιεχόμενο. Ειδικότερα, η παρούσα έρευνα, χωρίζεται σε πέντε μέρη που παρουσιάζονται συνοπτικά στη συνέχεια: 1. Παρουσίαση του προβλήματος και του σκοπού της έρευνας. Γίνεται αναφορά στα ερευνητικά ερωτήματα και τις ερευνητικές υποθέσεις, καθορίζεται η αναγκαιότητα και η σημαντικότητα του προβλήματος, οριοθετείται το πρόβλημα για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας και καθορίζεται το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας. 2. Βιβλιογραφική αναδίφηση. 3. Μεθοδολογία. Ορίζεται το δείγμα, περιγράφεται η διαδικασία συλλογής δεδομένων, αναφέρονται οι παραδοχές στις οποίες βασίζεται η έρευνα, παρουσιάζεται αναλυτικά το μέσο συλλογής δεδομένων και ο τρόπος επεξεργασίας και ανάλυσης των δεδομένων. 4. Αποτελέσματα της έρευνας. 5. Συμπεράσματα και προτάσεις. Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στις βιβλιογραφικές πηγές από τις οποίες αντλήθηκαν σημαντικά για την έρευνα στοιχεία, ενώ στο παράρτημα παρατίθεται το μέσο συλλογής δεδομένων.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sotiropoulou_Ag._Xristina.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.57 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.