Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33392
Title: Η ΝΑΟΔΟΜΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ. ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ.
Authors: ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ, ΑΡΓΥΡΙΟΣ
Advisor: ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ, ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΔΡ.
Keywords: ΑΘΗΝΑ;ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ;ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΝΑΟΔΟΜΙΑ;ΕΚΚΛΗΣΙΑ;ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ;ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η βυζαντινή ιστορία αποτελεί μία νέα φάση της ρωμαϊκής ιστορίας. Στην πραγματικότητα όμως αποτελεί και την τρίτη φάση της ελληνικής δημιουργίας μετά τον κλασσικό και μακεδονικό πολιτισμό, επειδή ο βυζαντινός κόσμος προήλθε από τον ελληνιστικό κόσμο. Έτσι, όταν αναφερόμαστε στη βυζαντινή ιστορία, εννοούμε την περίοδο της ελληνικής ιστορίας που αρχίζει με τη μονοκρατορία του Μ.Κωνσταντίνου (324 μ.Χ.) και τελειώνει με την πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453μ.Χ.). Το Βυζάντιο βρίσκει την Αθήνα προσκολλημένη στην λατρεία των αρχαίων θεών, ασήμαντη πολιτικά και ολιγάριθμη πληθυσμιακά. Την εποχή του Ιουστινιανού, ο Χριστιανισμός κυριεύει ειρηνικά την Αθήνα μετατρέποντας τους ναούς σε εκκλησίες, ενώ το 1259 μ.Χ. η περιοχή ονομάστηκε Δουκάτο της Αθήνας. Ακολουθεί η περίοδος της καταναλανοκρατίας, το 1395 μ.Χ. περνά στους Βενετούς και τον Ιούνιο του 1458 μ.Χ. πραγματοποιήθηκε η άλωση της Ακρόπολης. Όσον αφορά τη χριστιανική τέχνη και αρχιτεκτονική, αν και είχαν αφετηρία τους το ρωμαϊκό κόσμο, όταν ο Μ. Κωνσταντίνος αναγνώρισε επίσημα τον Χριστιανισμό, έχουμε πολλές αλλαγές, καθώς η παλαιοχριστιανική αλλά κυρίως η μεσαιωνική αρχιτεκτονική προσπάθησε να εκφράσει το υπερβατικό. Δύο (2) είναι οι βασικοί αρχιτεκτονικοί τύποι ναών που με τις παραλλαγές τους εφαρμόσθηκαν κατά την παλαιοχριστιανική περίοδο: Η βασιλική και το περίκεντρο οικοδόμημα. Κατά τον 6ο αιώνα, την εποχή του Ιουστινιανού, έχουμε τη βασιλική με τρούλο, ενώ τον αρχιτεκτονικό τύπο που θα επεξεργαστούν οι Βυζαντινοί στους αιώνες που θα ακολουθήσουν, είναι ο σταυροειδής εγγεγραμμένος με τρούλο. 4 Μετά τον απελευθερωτικό αγώνα κατά της οθωμανικής κυριαρχίας οι βυζαντινοί ναοί της Αθήνας απειλούνταν. Το Μάρτιο του 1834 μ.Χ. οι αρχιτέκτονες-πολεοδόμοι Κλεάνθης και Σάουμπερτ σημείωσαν 115 εκκλησίες, εκ των οποίων μόνο 30 θα μπορούσαν να διατηρηθούν, ενώ ο αρχιτέκτονας Λύσσανδρος Καυταντζόγλου σε σχέδιό του αποτύπωσε την ύπαρξη 14 βυζαντινών ναών. Οι ναοί λοιπόν που διασώθηκαν στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι: Τα Εισόδια της Θεοτόκου, Παναγία Γοργοεπήκοος, Άγιοι Θεόδωροι, Αγία Τριάδα, Παντάνασσα, Άγιοι Ασώματοι, Άγιοι Απόστολοι Σολάκη, Άγιος Ιωάννης Θεολόγος, Αγία Αικατερίνη, Άγιος Νικόλαος του Ραγκαβά, Μεταμόρφωση του Σωτήρος, Σώτειρα του Κοττάκη, Μονή Πετράκη, Άγιοι Ανάργυροι.
Appears in Collections:ΟΡΘ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
πτυχιακη 3 τελική.pdfΚΥΡΙΩΣ ΣΩΜΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ6.58 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.