Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33286
Title: Σχολικός εκφοβισμός: μία διερεύνηση των στάσεων και των αντιλήψεων των εφήβων για το φαινόμενο
Authors: ΚΟΤΣΑΥΤΗ, ΓΕΩΡΓΙΑ
Advisor: ΑΝΔΡΕΟΥ, ΕΛΕΝΗ
Keywords: Σχολικός εκφοβισμός;θυματοποίηση;έφηβοι;θύμα;θύτης;παρατηρητής
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η κατανόηση και ερμηνεία του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού μέσα από τη διερεύνηση των αντιλήψεων, των αναπαραστάσεων, των απόψεων, των στάσεων και των εμπειριών των εφήβων για το σχολικό εκφοβισμό. Διενεργήθηκε ποιοτική έρευνα με τη χρήση ημι-δομημένης συνέντευξης. Το δείγμα αποτέλεσαν 22 μαθητές και μαθήτριες που φοιτούσαν στη Β΄και Γ΄Λυκείου κατά το σχολικό έτος 2015-2016 στην Αθήνα. Τα ευρήματα της μελέτης συνοψίζονται στα παρακάτω: Όσον αφορά τον ορισμό και τις μορφές του σχολικού εκφοβισμού, οι επικρατέστερες μορφές είναι η λεκτική βία, με συχνότερη μορφή τις κοροϊδίες και στη συνέχεια η σωματική βία. Υπάρχει σύγχυση μεταξύ του σχολικού εκφοβισμού και άλλων μορφών επιθετικής συμπεριφοράς μεταξύ ομηλίκων. Η εθνικότητα θεωρείται από τους εφήβους παράγοντας θυματοποίησης. Η διερεύνηση του ρόλου του φύλου στο σχολικό εκφοβισμό επιβεβαίωσε τα ευρήματα άλλων ερευνών για τον πρωταγωνιστικό ρόλο των αγοριών στη σωματική βία και των κοριτσιών στη λεκτική βία και στον έμμεσο εκφοβισμό. Η διερεύνηση του ρόλου της σχολικής επίδοσης στο σχολικό εκφοβισμό μας φέρνει μπροστά στην ανάγκη για περαιτέρω διερεύνηση των συνεπειών του ρόλου του σχολείου ως μηχανισμού αναπαραγωγής γνώσης των μαθητών και όχι ως πλαίσιο ολόπλευρης ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους. Οι μαθητές θεωρούν ότι ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πολύ σοβαρό φαινόμενο με πολλές αρνητικές συνέπειες κυρίως για το θύμα. Δεν φαίνεται να υπάρχει εμπιστοσύνη των μαθητών και των μαθητριών στον τρόπο που οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο του εκφοβισμού. Παρ΄ όλα αυτά υπάρχουν καθηγητές και καθηγήτριες που οι μαθητές και οι μαθήτριες εμπιστεύονται τις ικανότητές τους όσον αφορά την αντιμετώπιση των περιστατικών του σχολικού εκφοβισμού. Η πλειοψηφία νοιώθει ασφαλής στο σχολείο λόγω του υποστηρικτικού πλαισίου των φίλων. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα οι παρατηρητές στο μεγαλύτερο ποσοστό έχουν το ρόλο του αμέτοχου και στη συνέχεια ακολουθεί ο ρόλος του ενισχυτή του θύτη. Έχουν το ρόλο του αμέτοχου γιατί φοβούνται ότι αν αντιδράσουν θα γίνουν και εκείνοι στη συνέχεια θύματα. Πιστεύουν ότι τον κύριο ρόλο στην πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού τον παίζει η οικογένεια, γιατί η παραμέληση των παιδιών, η ενδο-οικογενειακή βία, η μετάδοση ρατσιστικών ιδεών και η αδιαφορία για την μετάδοση αξιών για τον τρόπο συμπεριφοράς των παιδιών στους άλλους οδηγεί στη δημιουργία θυτών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΚΟΤΣΑΥΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ_ΕΡΓΑΣΙΑ.pdf1.53 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.