Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33226
Title: Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ
Authors: ΚΟΛΟΦΩΤΙΑΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Advisor: ΚΑΣΣΕΛΟΥΡΗ - ΧΑΤΖΗΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗ, ΕΛΕΝΗ ΔΙΔΑΚΤΩΡ
Keywords: Συγκίνηση- Καλοκαίρι;OF HOLY WEEK - METAFRASI
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Περίληψη Στην παρούσα εργασία αναδεικνύεται ο σημαντικός ρόλος της Θεοτόκου στο έργο της Θείας Οικονομίας, αφού αυτή αποτελεί την επιλογή του Θεού, ως κρυστάλλινο δοχείο της χάριτος του Αγίου Πνεύματος. Η Θεοτόκος, όπως αυτό αναδεικνύεται από τα κείμενα της Αγίας Γραφής και τα λειτουργικά κείμενα της Μεγάλης Εβδομάδας, συμμετέχει στο σωτηριολογικό σχέδιο του Θεού, αφού δέχθηκε ελεύθερα να κυοφορήσει τον Υιό και Λόγο του Θεού και διακριτικά, βρέθηκε παρούσα σε ολόκληρη την επίγεια δράση του, από τη γέννηση μέχρι την Ανάσταση. Η Μαρία, η Παναγία Θεοτόκος, έγινε η ίδια γέφυρα για να κατέβει στην γη ο Θεός και να ανέβει στον ουρανό ο άνθρωπος. Στην παρούσα εργασία αναδεικνύεται η ισοτιμία του άνδρα και της γυναίκας, η οποία δυστυχώς αναζητείται και σήμερα, η οποία ξεκίνησε πριν ακόμη και από την ιστορική ενσάρκωση του Ιησού Χριστού, με την αποδοχή του θελήματος του Θεού από την Μαρία με το «γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου». Ο Ιησούς, καθ’ όλη τη διάρκεια της επίγειας δράσης και του έργου του, εξύψωσε την γυναίκα και της έδωσε το ρόλο που της αρμόζει. Η υποβαθμισμένη θέση της γυναίκας στον ελληνορωμαϊκό κόσμο και στον ιουδαϊσμό, με τον Ιησού αναβαθμίσθηκε και αμβλύνθηκαν οι ανισότητες και οι διαχωρισμοί (ο Χριστός έσπασε αυτό το φράγμα με την συνομιλία που είχε με την Σαμαρείτιδα στο φρέαρ του Ιακώβ). Ο Ιησούς απέδωσε στη γυναίκα την τιμή και την αξία και της αποκάλυψε τις αλήθειες της Βασιλείας του Θεού. Οι γυναίκες τον συνοδεύουν στην επίγεια δράση του, δεν τον εγκαταλείπουν την ώρα του Πάθους, θρηνούν για τον Κύριό τους, και αξιώνονται να λάβουν και να μεταδώσουν το μήνυμα της Ανάστασης. Οι κατ’ οίκον Εκκλησίες, πεδίο δράσης των γυναικών, προσέφεραν στη διάδοση του Ευαγγελίου, στη διδασκαλία, στη λατρεία και στην κάλυψη των αναγκών της κοινότητας. Σήμερα η Εκκλησία, δέχεται τις γυναίκες ως ισότιμα μέλη της και οι ίδιες προσφέρουν πολλά στο έργο της ιεραποστολής και της διακονίας. Η εργασία δείχνει ότι η Εκκλησία τιμά τη γυναίκα, ιδιαιτέρως δε την μητέρα, την μαθήτρια, και τη συνοδοιπόρο στο ιεραποστολικό έργο του Ιησού Χριστού και της Εκκλησίας, τόσο μέσα από τα όσα δηλώνονται για το πρόσωπο της Θεοτόκου στην Καινή Διαθήκη, αλλά και στην πλούσια υμνογραφική παράδοση της Μεγάλης. Εβδομάδος. Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη Θεοτόκο με έναν εορταστικό κύκλο καθ’ όλη τη διάρκεια του εκκλησιαστικού έτους σε ανάμνηση των κυριότερων γεγονότων του βίου της. Ύμνοι, ωδές είναι αφιερωμένα στο πρόσωπό της, εμπνευσμένα από τα γεγονότα της Καινής Διαθήκης. Η Ορθόδοξη Θεολογία συμπλήρωσε την παράδοση και εμπλούτισε το πρόσωπο της Θεοτόκου με ονόματα και ιδιότητες. Η θεολογική συνείδηση και εμπειρία, όπως διαμορφώθηκε Συνοδικά στους αιώνες, δογμάτισε για την Μαρία και την εγκατέστησε στη συνείδηση της Εκκλησίας ως Αειπάρθενο, Μητέρα, Θεοτόκο και Παναγία. Όλα αυτά τα οποία γράφονται για τη Θεοτόκο στην Αγία Γραφή, κατανοήθηκαν και ερμηνεύθηκαν μέσα από την δογματική διδασκαλία αλλά και τη λειτουργική παράδοση, πάντα σε σχέση και αναφορά με το πρόσωπο και το απολυτρωτικό έργο του Ιησού.
Appears in Collections:ΟΡΘ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.