Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33199
Title: Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων: απόψεις εκπαιδευομένων και παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωσή τους.
Authors: ΑΝΔΡΟΝΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
Advisor: Λευθεριώτου, Δρ.Πιέρα
Keywords: Εκπαίδευση ενηλίκων, Ρόλος εκπαιδευτή ενηλίκων, προσόντα εκπαιδευτή, κίνητρα εκπαιδευομένων
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Ο στόχος της παρούσας εμπειρικής έρευνας είναι να προσδιοριστούν οι απόψεις ενήλικων εκπαιδευόμενων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου για το ρόλο του εκπαιδευτή ενηλίκων, αλλά και οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση των απόψεών τους. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι απόψεις ενηλίκων εκπαιδευόμενων που φοιτούν στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα, για τα επιθυμητά χαρακτηριστικά και προσόντα του εκπαιδευτή τους και κατά πόσο αυτές συσχετίζονται με τους λόγους συμμετοχής τους σε εκπαιδευτικά προγράμματα και διαφοροποιούνται ανάλογα με χαρακτηριστικά του προφίλ τους (π.χ. φύλο, ηλικία, εκπαιδευτικό επίπεδο, επαγγελματική και οικογενειακή κατάσταση). Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων έγινε ποσοτική έρευνα με ερωτηματολόγιο. Συλλέχτηκαν 109 ερωτηματολόγια από φοιτητές προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων του ΕΑΠ. Για την επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η περιγραφική στατιστική αλλά και πιο προχωρημένες αναλύσεις, όπως είναι η ανάλυση συσχέτισης και η ανάλυση διακύμανσης. Τα επιθυμητά χαρακτηριστικά του εκπαιδευτή ενηλίκων χωρίστηκαν σε τρεις βασικές κατηγορίες που είναι η γνώση του αντικειμένου, οι δεξιότητες σχετικά με την εκπαίδευση ενηλίκων και οι στάσεις-αξίες υπέρ της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Το πρώτο αποτέλεσμα είναι ότι οι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι του ΕΑΠ επιθυμούν στον ίδιο βαθμό ο εκπαιδευτής τους να έχει χαρακτηριστικά των τριών κατηγοριών. Όσον αφορά τα κίνητρα συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία ύστερα από παραγοντική ανάλυση που έγινε βρέθηκε ότι αυτά μπορεί να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες: επαγγελματικά προσωπικά και κοινωνικά κίνητρα. Το βασικό αποτέλεσμα όσον αφορά τα κίνητρα είναι ότι οι ενήλικοι εκπαιδευόμενοι προσέρχονται στην εκπαιδευτική διαδικασία πρωτίστως με επαγγελματικά κίνητρα. Όσον αφορά την ανάλυση συσχέτισης ανάμεσα στα κίνητρα των ενήλικων εκπαιδευόμενων και τα επιθυμητά χαρακτηριστικά του εκπαιδευτή τους βρέθηκε ότι δεν υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στους εκπαιδευόμενους που προσέρχονται στην εκπαιδευτική διαδικασία με επαγγελματικά κίνητρα και των προσόντων που επιθυμούν να έχει ο εκπαιδευτής τους. Τέλος, όσον αφορά το ερώτημα αν διαφοροποιούνται οι απόψεις των συμμετεχόντων για τα προσόντα των εκπαιδευτών ενηλίκων ανάλογα με χαρακτηριστικά του προφίλ των εκπαιδευόμενων βρέθηκε ότι οι γυναίκες θέλουν περισσότερο δύο κατηγορίες χαρακτηριστικών του εκπαιδευτή σε σχέση με τους άντρες τα οποία είναι η γνώση του αντικειμένου και οι στάσεις-αξίες υπέρ της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Επίσης, οι απόφοιτοι Πανεπιστημίου, ΤΕΙ και οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών θέλουν περισσότερο ο εκπαιδευτής τους να διαθέτει δεξιότητες Εκπαίδευσης Ενηλίκων σε σχέση με αυτό που επιθυμούν οι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα και συμπεράσματα της παρούσας έρευνας μπορεί να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα στους εκπαιδευτές ενηλίκων καθώς ενδέχεται να εντοπισθούν στοιχεία στα οποία θα πρέπει να δώσουν έμφαση κατά την άσκηση του παιδαγωγικού τους έργου. Επίσης, τα αποτελέσματα αυτά ενδέχεται να αξιοποιηθούν και από φορείς οργάνωσης και διεξαγωγής προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων αλλά και από το ΕΑΠ κατά τη διαδικασία του σχεδιασμού των προγραμμάτων και της επιλογής των εκπαιδευτών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Androni Fotini Diplomatiki Ergasia.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής εργασίας724.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.