Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33196
Title: Η συμβολή της ιστορικής ενσυναίσθησης στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών του Δημοτικού και του Γυμνασίου
Authors: ΚΑΡΝΑΒΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Advisor: Πανταζής, Βασίλειος
Keywords: ιστορία;history;ενσυναίσθηση;empathy;σκέψη;thinking;εκπαίδευση;education
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η διπλωματική εργασία διερεύνησε το βαθμό συμβολής της ιστορικής ενσυναίσθησης στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Στην εργασία εξετάστηκε ο ρόλος της ιστορίας στη διαμόρφωση ταυτοτήτων, όπου διαπιστώθηκε ότι εξακολουθεί να χρησιμοποιείται για την εξασφάλιση κοινωνικής, πολιτικής, πολιτιστικής και εθνικής ομοιογένειας. Επίσης, αναλύθηκε η έννοια της ενσυναίσθησης, ενώ κατόπιν η εργασία επικεντρώθηκε στις έννοιες της ιστορικής ενσυναίσθησης και της ιστορικής συνείδησης. Ακολούθως, η έρευνα εστιάστηκε στα ζητήματα που αφορούν την εφαρμογή της ενσυναίσθησης στη διδασκαλία της ιστορίας. Επίσης πραγματοποιήθηκε ανάλυση της έννοιας της κριτικής σκέψης, επισημάνθηκε ο κρίσιμος ρόλος των εκπαιδευτικών για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης στους μαθητές, ενώ διερευνήθηκαν οι μεθοδολογικές διδακτικές προσεγγίσεις που βοηθούν στην ανάπτυξη της κριτικής – ιστορικής σκέψης στο σχολείο. Παράλληλα, αναφέρθηκαν οι σκοποί του μαθήματος της ιστορίας στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο, στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του 2003, σε σχέση με την κριτική σκέψη αλλά και την ιστορική ενσυναίσθηση, όπου καταδείχθηκε πως δεν επιτυγχάνεται η υπέρβαση της εθνοκεντρικής θεώρησης της ιστορίας, ούτε η κατανόηση και αναγνώριση της διαφορετικότητας, αλλά ούτε και η διαμόρφωση του κατάλληλου ερμηνευτικού πλαισίου, ώστε να εξοικειωθούν οι μαθητές με τα μεθοδολογικά και εννοιολογικά εργαλεία της ιστορικής επιστήμης, με αποτέλεσμα οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να αγνοούν την ύπαρξη της ιστορικής ενσυναίσθησης ως έννοιας και ως διδακτικής μεθόδου. Επίσης, εξετάστηκαν τα αποτελέσματα της εφαρμογής της μεθοδολογικής προσέγγισης της ιστορικής ενσυναίσθησης στη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας τόσο στο Δημοτικό όσο και στο Γυμνάσιο, μέσω της παρουσίασης των αποτελεσμάτων σχετικών εμπειρικών ερευνών που πραγματοποιήθηκαν διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, όπου διαπιστώθηκε πως αποτελεί απαραίτητη εναλλακτική μέθοδο για την ιστορική μάθηση και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ergasia Karnavas.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.