Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33191
Title: ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΤΙΡΙΑΚΟΥ ΚΕΛΥΦΟΥΣ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ
Authors: ΧΑΡΟΣ, ΟΡΕΣΤΗΣ
Advisor: ΜΑΝΤΖΟΥ, ΠΟΛΥΞΕΝΗ
Keywords: Κτιριακό κέλυφος;Building shell;Φωτισμός εικαστικής προσέγγισης;Visual approach lighting;το φως ως πλαστικό μέσο έκφρασης;light as plastic means of expression;Αρχιτεκτονικός φωτισμός;Architectural lighting;Φωτισμός προβολής και επικοινωνίας;lighting of promotion and communication;“άυλο” υλικό;"non-material" material
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται τον ρόλο, την σημασία και την λειτουργία του τεχνητού φωτισμού σε σχέση με το κτιριακό κέλυφος. Ο φωτισμός των κτιρίων, τόσο μεμονωμένα όσο και ως μέρος του αστικού ιστού, μπορεί να συμβάλει δραματικά στην εικόνα της πόλης την νύχτα. Παράλληλα, ανάλογα με την φωτιστική εγκατάσταση και την προσέγγιση φωτισμού που ο σχεδιαστής θα επιλέξει να υιοθετήσει, το τελικό οπτικό αποτέλεσμα μπορεί να είναι αδιάφορο, να αναδείξει τις αρχιτεκτονικές αρετές ενός κτιρίου, να το μετατρέψει σε τρισδιάστατη “αφίσα” προβολής, προώθησης και επικοινωνίας μηνυμάτων ή και να το αντιμετωπίσει ως έναν γιγαντιαίο “καμβά” καλλιτεχνικής έκφρασης στον αστικό χώρο. Μέσα από την διερεύνηση και την ανάλυση διεθνών παραδειγμάτων εξωτερικού φωτισμού κτιρίων, διατυπώθηκε μια μεθοδολογία τυπολόγησής τους, ως προς τις φωτιστικές προσεγγίσεις που εφαρμόζονται στα κτίρια κατά την διάρκεια της νύχτας. Η δημιουργία της τυπολογίας αποσκοπεί στο να γίνει ιδιαίτερα διακριτή και να αναλυθεί η μορφή της φωτιστικής προσέγγισης που στηρίζεται, χαρακτηρίζεται και εκφράζεται μέσα από την εικαστική γλώσσα, κάνοντας δημιουργική χρήση του φωτός, με στόχο ένα προσωπικό αφήγημα του καλλιτέχνη – δημιουργού που δεν υπόκειται σε δεσμεύσεις ή συμβιβασμούς. Αρχικά εξετάζονται η σημασία, οι συμβολισμοί και η εξέλιξη του κτιριακού κελύφους στον χρόνο, καθώς και η διαχρονική λειτουργία του ως πεδίου καλλιτεχνικής έκφρασης. Γίνεται διάκριση - τυπολόγηση ανάμεσα στις τρεις περιπτώσεις φωτιστικής προσέγγισης στον εξωτερικό φωτισμό των κτιρίων: Τον αρχιτεκτονικό φωτισμό, τον φωτισμό προβολής - επικοινωνίας και προώθησης και τον φωτισμό εικαστικής προσέγγισης. Αναλύονται τα χαρακτηριστικά του καθενός καθώς και οι στόχοι και οι ανάγκες που εξυπηρετούνται σε κάθε περίπτωση. Ακολούθως, γίνεται μια επισκόπηση της χρήσης του φωτός ως πλαστικού εκφραστικού μέσου στην τέχνη με στόχο να διαφανεί το εύρος του στην χρήση αλλά και στην σύλληψη ιδεών για την παραγωγή καλλιτεχνικού έργου καθώς και η επίδρασή του, στην μεταβολή της ανθρώπινης αντίληψης. Στη συνέχεια προσεγγίζεται το φως ως πλαστικό μέσο έκφρασης στο κτιριακό κέλυφος. Εξετάζονται, ο ρόλος του φωτισμού εικαστικής προσέγγισης που εφαρμόζεται στα κτίριά, τα εργαλεία που χρησιμοποιεί και πως τελικά επιτυγχάνεται ή έκφραση ενός νοήματος μέσα από τον ερμηνευτικό του ρόλο. Τέλος, τίθεται το ερώτημα, αν μια τέτοιου είδους προσέγγιση, με αυτή την ελευθερία έκφρασης, μπορεί να θέτει στόχους. Για να απαντηθεί το συγκεκριμένο ερώτημα, αναζητήθηκαν από την προσφερόμενη βιβλιογραφία, οι γενικοί στόχοι – λειτουργίες του θεατρικού φωτισμού με το σκεπτικό ότι σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη εφαρμογή φωτισμού, στην θεατρική πράξη γίνεται η κατεξοχήν δημιουργική χρήση του, για την επίτευξη της έκφρασης νοημάτων μέσα από την δημιουργία ατμόσφαιρας, συγκινήσεων και έντονων συναισθημάτων. Τελικά, συμπεραίνουμε ότι το φως ως ένα “άυλο” υλικό, έχει την δύναμη να ορίζει το χώρο, αποκαλύπτοντας σύνθετες λεπτομέρειες της φόρμας, να μεταμορφώνει δραματικά την ατμόσφαιρα οποιουδήποτε δομικού συνόλου, να μεταλλάσσει επιφάνειες και κτιριακούς όγκους και τελικά να παρεμβαίνει καταλυτικά στον πυρήνα της ανθρώπινης αντίληψης, εντάσσοντάς την σε μια σκέψη και μια ατμόσφαιρα που επιδιώκει ο δημιουργός.
Appears in Collections:ΣΦΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΤΙΡΙΑΚΟΥ ΚΕΛΥΦΟΥΣ - Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΕΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής16.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.