Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33184
Title: ΕΝΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ: ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΑΠΟΨΕΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ
Authors: ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ, ΑΝΔΡΕΑΣ
Advisor: ΤΖΙΜΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
Keywords: ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;ICT IN EDUCATION;ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ;SECOND LEVEL TEACHERS’ TRAINING IN ICT;ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΕΣ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ;SECOND LEVEL TEACHERS’ TRAINERS IN ICT;ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ;PERCEPTIONS OF SECOND LEVEL TRAINERS IN ICT;ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΓΝΩΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ;TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η βελτίωση του τρόπου ένταξης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδακτική πρακτική, η κατάλληλη προετοιμασία των εκπαιδευτικών και η ενίσχυση των υποδομών αποτελούν σημαντικούς στόχους για την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα ελληνικά σχολεία. Σε αυτό το πλαίσιο τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων ώστε να καταφέρουν την αποδοτική αξιοποίηση της χρήσης των ΤΠΕ στη σχολική τάξη. Σε πολλές έρευνες που ακολούθησαν τα προγράμματα καταγράφηκε χαμηλός βαθμός αξιοποίησης των ΤΠΕ στις αίθουσες διδασκαλίας. Σκοπός αυτής της ερευνητικής προσπάθειας είναι η διερεύνηση των απόψεων των επιμορφωτών Β΄ επιπέδου με στόχο να αναδείξει πιθανούς παράγοντες σχεδιασμού, υλοποίησης, παιδαγωγικούς, ατομικούς και άλλους που επηρεάζουν την ανάπτυξη των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών ώστε να είναι σε θέση να εντάξουν τις ΤΠΕ στο εκπαιδευτικό τους έργο με επιτυχία. Θεωρητικό πλαίσιο σχεδιασμού και ανάλυσης της παρούσας έρευνας αποτέλεσε η Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου. Ο συνδυασμός του θεωρητικού πλαισίου της ΤΠΓΠ και του εμπειρικού δείγματος αποτελεί τη βασική πρωτοτυπία αυτής της εργασίας σε σχέση με ανάλογες έρευνες που έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα. Οι επιμορφωτές που εργάστηκαν στα προγράμματα, οι περισσότεροι υψηλού μορφωτικού επιπέδου και με πολυετή διδακτική εμπειρία, αποτελούν μια σημαντική πηγή πληροφόρησης η οποία μπορεί να φωτίσει μη ορατούς μέχρι σήμερα θετικούς ή αρνητικούς παράγοντες επίδρασης των αποτελεσμάτων των επιμορφώσεων. Εμπειρικό πεδίο της έρευνας αποτέλεσαν 10 επιμορφωτές Β΄ επιπέδου από τις ειδικότητες των Φιλόλογων, των Μαθηματικών και των Φυσικών επιστημών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2016 στην Αθήνα, τον Πειραιά, το Αίγιο και την Πάτρα. Τα ερευνητικά ερωτήματα αναπτύχθηκαν πάνω σε δύο άξονες: α) Διερεύνηση των απόψεων των επιμορφωτών Β΄ επιπέδου σχετικά με τη συμβολή του προγράμματος επιμόρφωσης στην ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ώστε να καταστούν ικανοί να εντάξουν τις ΤΠΕ στην διδακτική πράξη και β) Ανάδειξη των παραγόντων που ενδέχεται να επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών στην κατεύθυνση ενσωμάτωσης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πρακτική. Ερευνητικό εργαλείο συλλογής δεδομένων επιλέχθηκε η προσωπική ημιδομημένη συνέντευξη. Η έρευνα έδειξε ότι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο Β΄ επίπεδο είχε θετική συμβολή στην αξιοποίηση των ΤΠΕ από τους εκπαιδευτικούς. Ο σχεδιασμός του προγράμματος Β΄ επιπέδου σχολιάστηκε θετικά από τους επιμορφωτές και ήταν προσανατολισμένος στη σωστή κατεύθυνση. Ο βαθμός αξιοποίησης των ΤΠΕ από τους εκπαιδευτικούς στην σχολική πραγματικότητα αποδείχτηκε χαμηλός τόσο σε συχνότητα όσο και σε ποιότητα χρήσης. Οι εκπαιδευτικοί έδειξαν να δυσκολεύονται στους συνδυασμούς παιδαγωγικών στρατηγικών και επιλογής κατάλληλων ΤΠΕ ως διδακτικών μέσων. Η παιδαγωγική αφετηρία έπαιξε ρόλο δυναμικού - αρνητικού παράγοντα κυρίως λόγω της μη επικαιροποίησης των παιδαγωγικών γνώσεων από τους εκπαιδευτικούς. Η έλλειψη τεχνικών δεξιοτήτων, ο κόπος και ο απαιτούμενος χρόνος που πρέπει να καταβάλλουν οι εκπαιδευτικοί είχαν επίσης αρνητική επίδραση στη χρήση των ΤΠΕ στις σχολικές αίθουσες. Τέλος αναδεικνύεται ο ρυθμιστικός ρόλος συνολικά του εκπαιδευτικού πλαισίου που μπορεί να αποπροσανατολίζει ή να ενδυναμώνει ανάλογες δράσεις όπως η χρήση των ΤΠΕ στα σχολικά περιβάλλοντα. Ο μεγάλος όγκος διδακτέας ύλης, η έλλειψη επικαιροποιημένου εκπαιδευτικού λογισμικού και η ολοκληρωμένη και σωστά στοχευμένη στις πραγματικές απαιτήσεις προετοιμασία των επιμορφωτών εκπαιδευτικών αποτελούν θέματα μελλοντικής διερεύνησης.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΑΝΔΡΕΑΣ Ν. ΒΟΥΤΣΙΝΑΣ ΑΜ 76109 ΕΑΠ ΔΕ ΣΕΠΤ 2016.pdfΚΥΡΙΩΣ ΣΩΜΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ1.96 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.