Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33153
Title: Young learners learn how to learn: A comparative study towards Greek young learners who develop the writing skill through strategy instruction.
Authors: ΔΕΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΥΣΟΥΛΑ
Keywords: Language learning strategies
Issue Date: Oct-2016
Abstract: παραγωγή γραπτού λόγου αποτελεί κρίσιμο ζήτημα όχι μόνο στη μητρική αλλά και στη δεύτερη ή ξένη γλώσσα, καθώς θεωρείται ένα παραμελημένο μέρος του γλωσσικού προγράμματος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η πολύπλοκη και πολύπλευρη φύση της οδήγησε πολλούς εκπαιδευτικούς στο να την παραβλέπουν σκόπιμα και να επικεντρώνονται περισσότερο σε άλλες πτυχές ή δεξιότητες που αφορούν στη γλώσσα στόχο, ειδικά όταν απευθύνονται σε μικρά παιδιά. Η έρευνα έχει δείξει ότι η διδασκαλία στρατηγικών είναι το κλειδί για τη διδασκαλία και εκμάθηση της αποτελεσματικής παραγωγής γραπτού λόγου (Sommers, 1982; Perl, 1980; Smith, 1982; Jones, 1983; Jones & Tetroe; 1987, Gaskill; 1983, Zamel,1983; Connor, 1984; Scardamalia & Bereiter, 1986; Cumming, 1989a, 1989b; Raimes, 1987 in Cohen, 1990). Στο ελληνικό πλαίσιο, οι εκπαιδευτικοί στην τάξη αποφαίνονται αυθαίρετα ότι η διδασκαλία της δεξιότητας παραγωγής γραπτού λόγου σε αρχάριους μαθητές επιτυγχάνεται μέσω της παροχής προτύπων και της απλής διόρθωσης τυχών γλωσσικών λαθών. Παραβλέπουν το γεγονός ότι η διαδικασία παραγωγής γραπτού λόγου αποτελεί περισσότερο μία διαδικασία σκέψης (Arndt & White, 1991, p.2) δηλαδή μία διανοητική προσπάθεια ώστε να αντιληφθούμε τι πραγματικά συμβαίνει κατά τη διάρκεια της. Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία αποτελεί μία μικρής κλίμακας μελέτη για τον τρόπο με τον οποίο η διδασκαλία στρατηγικών μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της δεξιότητας παραγωγής γραπτού λόγου σε μαθητές προ-ενδιάμεσου μαθησιακού επιπέδου. Σκοπός της μελέτης είναι να ερευνήσει σε βάθος πως οι μαθητές μπορούν να εμπλακούν στη διαδικασία παραγωγής γραπτού λόγου ώστε να ελέγχουν τη διαδικασία εκμάθησής τους μέσω της χρήσης συγκεκριμένων στρατηγικών. Πιο συγκεκριμένα, η μελέτη στοχεύει στο να ερευνήσει την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας στρατηγικών μάθησης και και αν επηρεάζεται από ανεξάρτητες μεταβλητές, καθώς επίσης ποιες είναι οι πιο διαδεδομένες στρατιγικές οι οποίες χρησιμοποιούνται ευρέως από αποτελεσματικούς χρήστες της γλώσσας διαφορετικού φύλου και αν οι στρατηγικές αυτές που συνδέονται με τη μεταγνωστικότητα οδηγούν σε καλύτερη επίδοση παραγωγής γραπτού λόγου. Για τους λόγους αυτούς, πραγματοποιήθηκε μία έρευνα δράσεως (action research report) απευθυνόμενη Σε μαθητές και μαθήτριες επιπέδου Α2 σε Κέντρο Ξένων Γλωσσών στη Θεσσαλονίκη με την εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος πέντε περιόδων βασισμένο στο μοντέλο αναδρομικής παραγωγής γραπτού λόγου των Arndt & White (1991, p.4), στο οποίο ενεργούν άμεσες και έμμεσες στρατηγικές σχετικά με την παραγωγή γραπτού λόγου (Oxford,1990). Ως εργαλεία έρευνας χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια και ρουμπρίκες βαθμολόγησης γραπτού λόγου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, συνεπάγεται ότι οι μαθητές επιπέδου Α2 χρησιμοποιούν ένα σημαντικό ρεπερτόριο στρατηγικών μετά την εφαρμογή του προγράμματος το οποίο φαίνεται να τους οδηγεί στη βελτίωση των γραπτών τους αλλά και στην καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας παραγωγής γραπτού λόγου, όπως είχε προταθεί από τους Cohen (1990), Oxford (1990) και Pressley & Woloshyn (1995). Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα οι πιο ευνοημένες στρατηγικές είναι οι γνωστικές και μεταγνωστικές, καθώς η διαδικασία γραπτού λόγου από μόνη της προϋποθέτει δεξιότητες συλλογισμού, σχεδιασμού, ελέγχου και αξιολόγησης, ώστε οι μαθητές, ακόμη και από την αρχή της γλωσσικής τους εξέλιξης, να μπορούν να γίνουν περισσότερο επιδέξιοι στην παραγωγή γραπτού λόγου της γλώσσας στόχου. Αυτή η εκμάθηση στρατηγικών είναι ικανή να δημιουργήσει περισσότερο ανεξάρτητους και αυτόνομους μαθητές οι οποίοι μπορούν στη συνέχεια να εμπλακούν σε εκτεταμένη παραγωγή γραπτού λόγου με τη στήριξη (scaffolded assistance) του εκπαιδευτικού της τάξης.
Appears in Collections:ΑΓΓ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DELIOPOULOU.pdf
  Restricted Access
Κυρίως σώμα διπλωματικής982.78 kBUnknownView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.