Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33147
Title: Ο Ευρωπαϊκός Φάκελος Γλωσσών (ELP) στο Ελληνικό Λύκειο : η ανάπτυξη και η αξιολόγηση της ικανότητας γραφής των μαθητών της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας ενώ παράλληλα προάγεται η αυτόνομη μάθηση .
Authors: ΔΑΦΝΟΥΔΗ, ΧΡΥΣΗ
Advisor: Κωφού, Ιφιγένεια Δρ
Keywords: Εναλλακτική αξιολόγηση;Alternative assessment;Φάκελος συλλογής υλικού;Portfolio;Αυτοαξιολόγηση;Self-assessment
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Τις τελευταίες δεκαετίες η αυξημένη ανάγκη για εναλλακτική αξιολόγηση τροποποιεί τις πρακτικές αξιολόγησης που εφαρμόζονται στην εκπαίδευση. Πολλοί παιδαγωγοί έχουν αρχίσει να αναγνωρίζουν την ευεργετική συνεισφορά της εναλλακτικής αξιολόγησης στη δια βίου εκμάθηση γλωσσών, που έχει στόχο τη διαφοροποίηση, καθώς θεωρείται ένα σημαντικό μέσο για την αξιολόγηση τόσο των γνωστικών δεξιοτήτων υψηλού επιπέδου όσο και της εφαρμογής της γνώσης σε καταστάσεις που απαιτούν την επίλυση προβλημάτων. Είναι επίσης γενικά αποδεκτό ότι τέτοιες καινοτόμες μέθοδοι εναλλακτικής αξιολόγησης, όπως ο φάκελος συλλογής υλικού, προάγουν ένα μαθητοκεντρικό περιβάλλον, όπου ενθαρρύνονται εποικοδομητικές προσεγγίσεις στη μάθηση. Παρά τα πλεονεκτήματα του, η αξιολόγηση μέσω του φακέλου συλλογής υλικού δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ σε ευρεία κλίμακα στο Ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα, τα Ελληνικά Λύκεια δεν έχουν ωφεληθεί από την εμπειρία της χρήσης του φακέλου συλλογής υλικού, καθώς δεν έχει ποτέ εφαρμοστεί επίσημα ως εργαλείο αξιολόγησης. Για το λόγο αυτό, η παρούσα έρευνα στοχεύει στο να διερευνήσει την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Φακέλου Γλωσσών ως εργαλείο διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης σε μία ομάδα 25 μαθητών (ομάδα πειραματισμού) που παρακολουθούν την πρώτη τάξη του Λυκείου Πλατέος Ημαθίας και να τονίσει τόσο τα πιθανά οφέλη του, όσο και τους περιορισμούς του. Η έρευνα επιχειρεί να μελετήσει την επίδραση του φακέλου συλλογής υλικού (portfolio) στην επίδοση των μαθητών στο γραπτό λόγο, καθώς επίσης να ερευνήσει τη συμβολή του στην εξέλιξη της δεξιότητας παραγωγής του γραπτού λόγου και στην ενίσχυση της αυτονομίας τους ως μαθητές. Τόσο ποσοτικές όσο και ποιοτικές μέθοδοι συλλογής στοιχείων, όπως ερωτηματολόγια, έντυπα αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης συνομηλίκων, συστηματική παρατήρηση των μαθητών όπως και ρουμπρίκες και αναλυτικές κλίμακες αξιολόγησης, χρησιμοποιήθηκαν για τη συλλογή και τον τριγωνισμό των δεδομένων, έτσι ώστε να συγκεντρωθούν αξιόπιστα αποτελέσματα. Οι πληροφορίες που συλλέχθηκαν από την έρευνα έδειξαν ότι παρά τους περιορισμούς του, ο φάκελος συλλογής γραπτού λόγου εφαρμόστηκε επιτυχώς στο προαναφερθέν πλαίσιο, αφού επέφερε ευεργετικά αποτελέσματα για τους μαθητές. Η δεξιότητα του γραπτού λόγου των μαθητών βελτιώθηκε σημαντικά, η ενεργός συμμετοχή τους στη διαδικασία της μάθησης και της αξιολόγησης ενισχύθηκε, ενώ η αυτονομία τους ως μαθητές προωθήθηκε, λόγω της ενασχόλησης τους με διαδικασίες αυτοστοχασμού και αυτοαξιολόγησης. Παρόλο που η παρούσα έρευνα μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στη γνώση της εναλλακτικής αξιολόγησης (και συγκεκριμένα του φακέλου συλλογής υλικού), πιο εκτεταμένη έρευνα απαιτείται έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η γενίκευση των αποτελεσμάτων και να διερευνηθεί περαιτέρω η αποτελεσματικότητα του φακέλου συλλογής υλικού ως μέσο αξιολόγησης.
Appears in Collections:ΑΓΓ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική εργασία.pdf2.84 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.