Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33140
Title: Διερεύνηση των εναλλακτικών αντιλήψεων των μαθητών γυμνασίου σχετικά με το ηλεκτρικό ρεύμα και το απλό ηλεκτρικό κύκλωμα
Authors: ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗ, ΕΛΕΝΗ
Advisor: Χρηστίδου, Βασιλεία Δρ
Keywords: Εναλλακτικές αντιλήψεις και Alternative concepts;Διερεύνηση και Investigation;Μαθητές Γυμνασίου και High School students;Ηλεκτρικό ρεύμα και Electricity;Απλό ηλεκτρικό κύκλωμα και Simple electrical circuit
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση των αντιλήψεων των μαθητών Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το ηλεκτρικό ρεύμα και το ηλεκτρικό κύκλωμα, μέσω ενός δείγματος το οποίο συγκροτήθηκε από μαθητές Α΄ και Γ΄ τάξης ηλικίας 12 – 15 ετών, από Γυμνάσια του Δήμου Χαλκιδέων του Νομού Ευβοίας Το ερευνητικό ενδιαφέρον εστιάστηκε στη συγκέντρωση δεδομένων για τους συλλογισμούς που χρησιμοποιούν οι μαθητές για την έννοια του ηλεκτρικού ρεύματος και τον τρόπο λειτουργίας του ηλεκτρικού κυκλώματος σειριακής και παράλληλης συνδεσμολογίας λαμπτήρων και μπαταριών καθώς επίσης και στην εξέλιξη των αντιλήψεων αυτών κατά τη μετάβασή τους από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Για την εκπόνηση της παρούσας έρευνας επιλέχθηκε η ποσοτική μέθοδος η οποία διενεργήθηκε με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου, το οποίο αποτελείται από κλειστού και ανοικτού τύπου ερωτήσεις. Τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας συνοψίζονται στα εξής:1) Η σκέψη των μαθητών σχετικά με τα θέματα του ηλεκτρισμού που διερευνήθηκαν, διακατέχεται από ένα αιτιακό σχήμα για τη λειτουργία του απλού ηλεκτρικού κυκλώματος . Το σχήμα αυτό περιλαμβάνει έναν δράστη (μπαταρία ) που δίνει <<ρεύμα >> ( μεσολαβητής ) σε έναν παθόντα ( λάμπα) και αυτός το καταναλώνει. Η γραμμική αυτή αιτιακή σκέψη που χρησιμοποιούν οι μαθητές είναι εμφανής, όταν μελετούν κυκλώματα συνεχούς ρεύματος με λαμπτήρες συνδεδεμένους σε σειρά ή παράλληλα.2) Επίσης υιοθετούν <<εναλλακτικά>>> νοητικά μοντέλα για το πως λειτουργεί ένα απλό ηλεκτρικό κύκλωμα. Οι μαθητές της Α τάξης υιοθετούν στη πλειοψηφία τους το μοντέλο των συγκρουόμενων ρευμάτων. Καθώς η ηλικία αυξάνεται, οι μαθητές της Γ τάξης, αντικαθιστούν το μοντέλο αυτό με μοντέλα μιας φοράς όπου το ρεύμα δεν διατηρείται, μοντέλο εξασθένησης ρεύματος ή το επιστημονικό.3) Επιπλέον θεωρούν ότι το ρεύμα ακολουθεί μια γραμμική διαδρομή σε ένα κύκλωμα και επηρεάζεται διαδοχικά από κάθε στοιχείο του κυκλώματος, εκείνο το ρεύμα που φθάνει σε ένα σημείο του είναι διαφορετικό από αυτό που φεύγει. Σημαντικός παράγοντας που ενισχύει αυτή την πεποίθηση των μαθητών, κυρίως της Γ τάξης είναι ο τρόπος διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς της πορείας του ρεύματος σε ένα κύκλωμα.4) Δεν θεωρούν το ηλεκτρικό κύκλωμα ως ένα κλειστό σύστημα, στο οποίο τα στοιχεία αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, οπότε οποιαδήποτε μεταβολή συμβεί σε κάποιο σημείο του θα επηρεάσει ολόκληρο το κύκλωμα .5) Επιπρόσθετα δεν διαφοροποιούν τις έννοιες της διαφοράς δυναμικού και της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος θεωρώντας την τάση ως αποτέλεσμα του ρεύματος και όχι ως η αιτία του και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην κατανοούν τη λειτουργία του ηλεκτρικού κυκλώματος. 6) Οι προϋπάρχουσες ιδέες/αντιλήψεις των μαθητών για το ηλεκτρικό ρεύμα και το απλό ηλεκτρικό κύκλωμα είναι εμφανές από τα αποτελέσματα της έρευνας ότι δεν έχουν αντικατασταθεί από τη σχολική γνώση, με αποτέλεσμα να συνυπάρχουν η καθημερινή -βιωματική γνώση και η σχολική εκδοχή της επιστημονικής γνώσης. 7) Αναδείχθηκε τέλος η ανθεκτικότητα και η σταθερότητα των προϋπάρχουσων αντιλήψεων των μαθητών του δείγματος για τα παραπάνω θέματα, στις οποίες μπορεί σε ένα βαθμό να υπήρξε μια διαδικασία εξέλιξης, αλλά για να γίνει εννοιολογική αλλαγή απαιτείται μια μακρόχρονη και βραδεία διαδικασία, πολύ μεγαλύτερη από τις συνήθεις βραχύχρονες σχολικές διαδικασίες μάθησης. Η παρούσα εργασία αναμένεται να συντελέσει στο να δοθούν εναύσματα να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο την βελτίωση της κατανόησης και της μάθησης της συγκεκριμένης ενότητας από τους μαθητές.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Υποβολή Μαΐου 2016_Καραγκούνη.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής', 'Παράρτημα', 2.08 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.