Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33121
Title: ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΝΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Authors: ΜΠΑΝΗ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ
Advisor: ΧΑΛΚΙΩΤΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
Keywords: ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;ΣΜΕΑΕ;ΔΙΟΙΚΗΣΗ;ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Ιστορικά, η διαδικασία της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία έχει περάσει από διάφορα στάδια μεταβολών, τα οποία σχετίζονται στενά με τις επικρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις κάθε εποχής. Τα ειδικά δημοτικά σχολεία που λειτουργούν στην Ελλάδα εντάσσονται στο σύγχρονο πλαίσιο αντιλήψεων περί διεκδίκησης ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης, συνεκπαίδευσης και ισότιμης συμμετοχής στην κοινωνία. Στη σημερινή εποχή, θεμελιώδης σκοπός κάθε σχολικής μονάδας ειδικής αγωγής αποτελεί η υποστήριξη των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, προκειμένου να προαχθούν νοητικά, συναισθηματικά, σωματικά, κοινωνικά και ηθικά και να ενταχθούν στο σχολικό και ευρύτερο κοινωνικό σύνολο με αίσθημα ισοτιμίας, ελευθερίας και σεβασμού της προσωπικότητάς του. Προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός των ειδικών δημοτικών σχολείων, ιδιαίτερη σημασία δίνεται τόσο στη στελέχωση τους και επομένως στο ρόλο του ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στην καταλληλότητα των κτιριολογικών υποδομών. Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των παραγόντων στην οργάνωση και τη λειτουργία ενός ειδικού σχολείου οι οποίοι επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής μονάδας. Το ζήτημα εξετάζεται τόσο στη θεωρητική όσο και στην εμπειρική του διάσταση. Υπό την έννοια αυτή, η εργασία αρθρώνεται σε δύο μέρη. Αρχικά, στο θεωρητικό μέρος επιχειρείται η παρουσίαση και η κριτική διαπραγμάτευση των θεωρητικών προσεγγίσεων που άμεσα ή έμμεσα συνδέονται με την έννοια της αποτελεσματικότητας καθώς και η ανάδειξη των ιδιαίτερων δυσκολιών που συνεπάγεται η θεωρητικοποίηση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρεται η δομή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της οργάνωσης και της διοίκησης της εκπαιδευτικής μονάδας. Ακολουθεί η παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης της ειδικής αγωγής στην Ελλάδα και των παραγόντων που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία ενός ειδικού δημοτικού σχολείου, σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφική ανασκόπηση. Στο δεύτερο μέρος της διπλωματικής εργασίας επιχειρείται η εμπειρική ανάλυση των παραγόντων που σχετίζονται με την αποτελεσματικότητα των ειδικών σχολικών μονάδων βάσει των δεδομένων ποσοτικής έρευνας που διεξήχθη με σκοπό να αποτυπώσει τις απόψεις των ίδιων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης αναφορικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία μιας σχολικής μονάδας ειδικής αγωγής. Η εν λόγω έρευνα πραγματοποιήθηκε στα πέντε ειδικά δημοτικά σχολεία που λειτουργούν στην περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων. Το δείγμα της έρευνας αποτελεί το σύνολο των εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπηρέτησαν στις προαναφερόμενες εκπαιδευτικές μονάδες κατά τη σχολική χρονιά 2014 – 2015. Ως εργαλείο συλλογής δεδομένων επιλέχθηκε η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου. Στο τμήμα αυτό παρουσιάζονται και αναλύονται οι απόψεις των εκπαιδευτικών αναφορικά με το έμψυχο δυναμικό και την υλικοτεχνική υποδομή που διαθέτουν οι σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, στοιχεία που επηρεάζουν την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και κατ’ επέκταση την «αποτελεσματικότητα» και την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ 2016, Μπάνη-TELIKO1.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής3.44 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.