Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/33092
Title: Διερεύνηση κινήτρων και εμποδίων μάθησης και συμμετοχής στην εκπαίδευση ατόμων τρίτης ηλικίας. Η περίπτωση των ωφελουμένων του προγράμματος 'Βοήθεια στο Σπίτι' Δήμου Μαρώνειας Σαπών, Νομού Ροδόπης.
Authors: ΡΟΥΣΣΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
Advisor: Κορωναίου, Αλεξάνδρα, Δρ.
Keywords: Κίνητρα μάθησης - συμμετοχής και Learning motives - Participation motives;Εμπόδια μάθησης - συμμετοχής και Learning obstacles - participation obstacles;Τρίτη ηλικία και The aged;Προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων και Adult training scheme
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Στην επιλογή εξέτασης του συγκεκριμένου θέματος οδήγησε η διαπίστωση ότι, το ζήτημα της εκπαίδευσης της τρίτης ηλικίας δεν αποτελεί θέμα έλξης μελέτης για τους ερευνητές, σε συνδυασμό με τον περιορισμένο αριθμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων ανταποκρινόμενα στις πραγματικές ανάγκες και προσδοκίες της συνεχώς αυξανόμενης πληθυσμιακής αυτής ομάδας, παρόλο που χρήζει βαθύτερης διερεύνησης για τον εμπλουτισμό του πεδίου. Αντικείμενο διαπραγμάτευσης της παρούσας διπλωματικής προσπάθειας είναι η ανάδειξη των κινήτρων και των εμποδίων μάθησης και συμμετοχής στην εκπαίδευση, όπως τα εξέφρασαν οι ωφελούμενοι του προγράμματος ‘Βοήθεια στο Σπίτι’ Δήμου Μαρώνειας Σαπών. Για την επίτευξη του στόχου διενεργήθηκαν συνεντεύξεις σε 17 εκπροσώπους της τρίτης ηλικίας που εξυπηρετούνται από το πρόγραμμα ‘Βοήθεια στο Σπίτι’, ώστε να διαπιστωθούν ποιοι είναι οι παράγοντες που τους ωθούν στη συμμετοχή προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων και τη μάθηση, και οι ποιοι οι παράγοντες που τους απωθούν από αυτή τη διαδικασία. Από την έρευνα προέκυψαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα που εμπλουτίζουν το πεδίο της εκπαίδευσης στη τρίτη ηλικία. Πιο συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα ανέδειξαν ως κίνητρα την απόκτηση νέων γνώσεων και εμπλουτισμό των όσων γνωρίζουν, την ανάγκη για κοινωνικοποίηση και συναναστροφή με ανθρώπους που έχουν όμοια χαρακτηριστικά, ενδιαφέροντα και ανάγκες, την επιθυμία για εμπλοκή σε μαθησιακά αντικείμενα που συνάδουν με τα ενδιαφέροντα, τις ανάγκες και τα θέλω τους και την ευκολία πρόσβασης στο χώρο διεξαγωγής των μαθημάτων, καθώς κινητικά προβλήματα δυσκολεύουν τη μετακίνησή τους. Καθοριστικός παράγοντας για την εμπλοκή στην εκπαίδευση, σύμφωνα με τα λεγόμενα των συμμετεχόντων, είναι ο ρόλος του/της εκπαιδευτή/τριας ενηλίκων και του φορέα υλοποίησης του προγράμματος. Επιπλέον, δίνονται προτάσεις για μελλοντικά μαθησιακά αντικείμενα εκπαίδευσης, αναδεικνύοντας τη πλούσια θεματολογία ενδιαφέροντος και τη διάθεση για εκπαίδευση σε αυτή την ηλικία. Ανασταλτικούς παράγοντες, κατά την άποψη των συμμετεχόντων της έρευνας, αποτελούν τα προβλήματα υγείας που αλλοιώνουν σωματικές και πνευματικές δυνατότητες, δυσκολεύοντας την αφομοίωση νέων γνώσεων και τη μετακίνησή τους, το κόστος συμμετοχής όταν απαιτείται για τη παρακολούθηση του προγράμματος, οι ώρες διεξαγωγής των μαθημάτων όταν συμπίπτουν με αυτές που έχουν υποχρεώσεις, η επανάληψη του ίδιου θέματος εκπαίδευσης που το κάνει να είναι βαρετό, η έλλειψη ενημέρωσης για τα προγράμματα που υλοποιούνται, οι λιγοστές προσφερόμενες ευκαιρίες για εκπαίδευση στο τόπο διαμονής των συμμετεχόντων, οι προκαταλήψεις των νεότερων για την αξία της εκπαίδευσης στη τρίτη ηλικία και η αρνητική άποψη για τη δια βίου μάθηση. Η αναζήτηση της επιρροής που ασκεί η ηλικία στην απόφαση συμμετοχής σε προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων ερευνήθηκε, καθώς θεωρείται σημαντικός παράγοντας ο οποίος αρχικά αποτρέπει και τελικά στερεί στους ανθρώπους αυτής της ηλικίας την εκπαίδευση και κατ’ επέκταση τη μάθηση. Άξιο αναφοράς, απόφθεγμα των συνεντεύξεων, είναι η έντονη διάθεση και ανάγκη για μάθηση και συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων, η επιθυμία για εμπλοκή σε εκπαιδευτικές διαδικασίες.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική εργασία - Ρούσσου Ελευθερία..pdf'Κυρίως σώμα διπλωματικής' 1.31 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.