Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32826
Title: Το έργο του επιμορφωτή στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης (ΜΠΕ): απόψεις των επιμορφωμένων εκπαιδευτικών
Authors: ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Advisor: ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Καθηγητής Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Keywords: Νέο Σχολείο;New School;Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης;Major Training Program;συνδυαστική μάθηση;blended learning;έργο του επιμορφωτή;trainer’s work;σεμινάρια δια ζώσης;face to face teaching;εξ αποστάσεως επιμόρφωση;distance training;αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων;adult education principles;μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης;distance education methodology;αποτελεσματικότητα της επιμόρφωσης;effectiveness of training
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η καταγραφή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας σήμερα, μέσα από τα επιτεύγματα της τεχνολογίας και τη συνεχή ανανέωση των σχετικών πληροφοριών, εγείρει το αίτημα για μια αναθεωρημένη εκπαιδευτική πρόταση. Προκειμένου να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του 21ου αιώνα, το Υπουργείο Παιδείας έχει καταθέσει την πρόταση για το Νέο Σχολείο με βασικούς στρατηγικούς στόχους την προώθηση της Διά Βίου Μάθησης και τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάστηκε για τους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης το Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης σύμφωνα με τις αρχές της Συνδυαστικής Μάθησης, που περιλαμβάνει τόσο σεμινάρια δια ζώσης διδασκαλίας, όσο και εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση. Ο μαχόμενος εκπαιδευτικός γίνεται το κλειδί της εκπαιδευτικής διαδικασίας και αναδεικνύεται ως ο πρωταγωνιστής στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Η πιλοτική φάση αυτού του προγράμματος επιμόρφωσης στηρίχτηκε μεθοδολογικά σε 4 πυλώνες: έμφαση στη διδακτική πράξη, αξιοποίηση της εκπαίδευσης ενηλίκων, χρήση της μεθοδολογίας της εξΑΕ και εφαρμογή των θεμάτων της επιμόρφωσης στην τάξη. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να ερμηνεύσει και να αποτιμήσει το έργο που ανέλαβε ο επιμορφωτής στα πλαίσια του πιλοτικού προγράμματος και να κρίνει, πιο συγκεκριμένα, κατά πόσο το έργο αυτό συνετέλεσε στην αποτελεσματική επιμόρφωση και οδήγησε τους εκπαιδευτικούς να βελτιώσουν τη δική τους εκπαιδευτική πρακτική. Με τη μέθοδο της εκ των υστέρων επισκόπησης, σχεδιάστηκε και οργανώθηκε μια ποσοτική μελέτη σε δείγμα 131 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω του συνδυασμού βολικής δειγματοληψίας και χιονοστιβάδας. Χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο ένα δομημένο ερωτηματολόγιο 4 μερών, που αποσκοπούσε να καταγράψει και να αναλύσει στατιστικά τις απόψεις των επιμορφωμένων. Από την έρευνά προκύπτει ότι το έργο του επιμορφωτή αποτιμήθηκε ως μεσαίου επιπέδου όσον αφορά την εφαρμογή Αρχών Εκπαίδευσης Ενηλίκων και Μεθοδολογίας εξΑΕ, όπως και αναφορικά με την γενικότερη αποτελεσματικότητα της παρεχόμενης επιμόρφωσης. Ωστόσο, υπήρξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στις Μέσες Τιμές αξιολόγησης μεταξύ συγκεκριμένων ομάδων εκπαιδευτικών ανάλογα με τον τύπο του σχολείου τους, την ειδικότητα ή τον τίτλο σπουδών τους. Προέκυψε, επίσης, πως όταν οι εκπαιδευτικοί αποτιμούν χαμηλά την αποτελεσματικότητα της επιμόρφωσης, το αποδίδουν ουσιαστικά σε μια έλλειψη εξειδικευμένων γνώσεων και προσόντων του επιμορφωτή, συνδέοντας έτσι την αποτελεσματικότητα της επιμόρφωσης με την εμπειρία και τις ικανότητες του επιμορφωτή. Ακόμα και τότε, όμως, οι εκπαιδευτικοί δεν θεωρούν πως ο χρόνος της επιμόρφωσης είναι χαμένος χρόνος, αναγνωρίζοντας έτσι την ανάγκη τους για επιμόρφωση. Θεωρείται ότι η έρευνα αυτή μπορεί να συμβάλλει στον επιστημονικό διάλογο γύρω απ’ τον καλύτερο δυνατό τρόπο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, μιας και τα αποτελέσματά της αφορούν όλους τους ποικίλους παράγοντες της επιμόρφωσης. Θα μπορούσε επίσης να προσφέρει μια ευκαιρία αναστοχασμού και πιθανών τροποποιήσεων, ώστε το έργο των επιμορφωτών να μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο αποτελεσματική εφαρμογή παρόμοιων προγραμμάτων στο μέλλον.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diplomatiki_ergasia_Spiropoulos_Giorgos_AM_65488.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής5.97 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.