Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32751
Title: «ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ. Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΚΔΒΜ ΠΥΡΓΟΥ»
Authors: ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΡΙΑ
Advisor: ΓΑΛΑΤΑ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΒΙΒΙΑΝ
Keywords: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ;ΚΔΒΜ;ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Το πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα δεν έχει ερευνηθεί, όσο έχουν ερευνηθεί άλλα πεδία εκπαίδευσης. Συνεπώς και τα θέματα των κινήτρων συμμετοχής των ενηλίκων σε εκπαιδευτικά προγράμματα δια βίου μάθησης, των αποτρεπτικών παραγόντων για τη συμμετοχή τους και της διατύπωσης προτάσεων για την αναστολή τους, επίσης χρήζουν διερεύνησης. Άλλωστε η γνώση των κινήτρων συμμετοχής είναι πολύτιμη για την διαμόρφωση αποτελεσματικής πολιτικής στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων από την πλευρά της πολιτείας. Σύμφωνα με τα παραπάνω εστιάσαμε την προσοχή μας στους ενήλικους εκπαιδευόμενους των ΚΔΒΜ και συγκεκριμένα του ΚΔΒΜ Πύργου. Αντικείμενο της παρούσας μελέτης αποτελεί η διερεύνηση και καταγραφή των κινήτρων, που ωθούν τους ενηλίκους να παρακολουθήσουν προγράμματα, που προσφέρονται από τα ΚΔΒΜ. Επίσης διερευνήθηκε το πώς διαφοροποιούνται τα κίνητρα συμμετοχής των ενηλίκων ανάλογα με την ηλικία, τις σπουδές και την επαγγελματική κατάσταση, ποιοί είναι οι πιο σημαντικοί αποτρεπτικοί παράγοντες για συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικά προγράμματα και ποιες προτάσεις αξιολογούν οι ίδιοι ως πιο αποτελεσματικές για την αναστολή των αποτρεπτικών παραγόντων. Τα πιο σημαντικά ευρήματα της έρευνας είναι : • Το σημαντικότερο κίνητρο, που ωθεί τους ενήλικες να συμμετάσχουν σε προγράμματα δια βίου μάθησης, είναι η ανάγκη να μαθαίνουν καινούργια πράγματα και μάλιστα σε όλη τους τη ζωή. Σημαντική είναι επίσης η επιθυμία τους για αύξηση των τυπικών τους προσόντων και η αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους. • Όσον αφορά την διαφοροποίηση των κινήτρων ανάλογα με την ηλικία, τις σπουδές και την επαγγελματική κατάσταση των συμμετεχόντων, διαπιστώθηκαν τα εξής:  Ισχυρά κίνητρα συμμετοχής αποτελούν, για τους συμμετέχοντες κάτω των 25 ετών, η αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου και η αύξηση των τυπικών προσόντων. Για τους συμμετέχοντες ηλικίας 26 – 35 ετών, ισχυρά κίνητρα συμμετοχής αποτελούν η εύρεση καλύτερης εργασίας και η γνωριμία με νέους ανθρώπους. Σημαντικό κίνητρο συμμετοχής αποτελεί για τους συμμετέχοντες μεταξύ 36 – 45 ετών η μη δυνατότητα σπουδών. Για τους συμμετέχοντες ηλικίας άνω των 46 ετών, ισχυρά είναι τα κίνητρα, που σχετίζονται με την εκπαίδευση σε καινούργια πράγματα, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, η μη δυνατότητα σπουδών στο παρελθόν και η επιθυμία τους να αποτελέσουν το καλό παράδειγμα για τα παιδιά τους.  Ισχυρά κίνητρα συμμετοχής αποτελούν για τους αποφοίτους Γυμνασίου, όσα έχουν σχέση με την διατήρηση – εύρεση εργασίας και την εκμάθηση καινούργιων πραγμάτων σε όλη τους τη ζωή. Για τους αποφοίτους Λυκείου όλα τα κίνητρα είναι λίγο ή πολύ ισχυρά, εκτός από την εύρεση καλύτερης εργασίας και την απόδραση από τα προβλήματα της καθημερινότητας. Για τους αποφοίτους ΙΕΚ πάρα πολύ ισχυρά κίνητρα είναι η διατήρηση της θέσης εργασίας και η εύρεση καλύτερης. Για τους αποφοίτους ΑΕΙ – ΤΕΙ πολύ ισχυρά κίνητρα αναδεικνύονται η εκμάθηση καινούργιων πραγμάτων, η μάθηση σε όλη τους τη ζωή και η αύξηση των τυπικών προσόντων. Για τους κατόχους Μεταπτυχιακού / Διδακτορικού τίτλου καθόλου σημαντικά κίνητρα είναι η διατήρηση της θέσης εργασίας και το να δώσουν το καλό παράδειγμα στα παιδιά τους.  Πάρα πολύ ισχυρά είναι για τους μισθωτούς, τους Δημοσίους υπαλλήλους και τους αυτοαπασχολούμενους – επιχειρηματίες τα κίνητρα «Μου αρέσει να μαθαίνω καινούργια πράγματα» και «Η εκπαίδευση πρέπει να διαρκεί σε όλη τη ζωή». Για τους ανέργους πολύ ισχυρά είναι τα κίνητρα «Εύρεση καλύτερης εργασίας» και «Απόκτηση βεβαίωσης /πιστοποιητικού συμμετοχής», ενώ για τους συνταξιούχους δεν αποτελούν καθόλου σημαντικά κίνητρα, όσα έχουν σχέση με την θέση εργασίας (διατήρηση, εύρεση, προσόντα, απόκτηση βεβαίωσης) και την συμμετοχή των φίλων. • Οι ισχυρότεροι αποτρεπτικοί παράγοντες είναι η έλλειψη χρόνου, λόγω εργασιακών υποχρεώσεων ή λόγω άλλων ασχολιών και η πραγματοποίηση των σεμιναρίων σε ημέρες και ώρες που δεν μπορούν οι ενήλικες να τα παρακολουθήσουν. Σημαντική είναι επίσης η έλλειψη ενημέρωσης για τα σεμινάρια που υλοποιούνται. • Η πιο σημαντική και αποτελεσματική πρόταση, για την αναστολή των αποτρεπτικών παραγόντων συμμετοχής, είναι οι διευκολύνσεις από την εργασία. Σημαντική είναι επίσης η αναγνώριση των προσόντων, που αποκτώνται με την παρακολούθηση και η πληρέστερη πληροφόρηση για τα σεμινάρια που πραγματοποιούνται.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ORISTIKI_DE_MICHALOPOULOU.pdfΚΥΡΙΩΣ ΣΩΜΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ1.59 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.