Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32736
Title: Εμπόδια στη φοίτηση και εγκατάλειψη σπουδών από προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων. Μια μελέτη στους προπτυχιακούς φοιτητές του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
Authors: ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΜΑΡΙΑ
Advisor: ΓΑΛΑΤΑ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ - ΒΙΒΙΑΝ
Keywords: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ;ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ;ΕΜΠΟΔΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ;ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ;ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η εκπαίδευση ενηλίκων είναι ένας θεσμός που εμφανίστηκε στην Ελλάδα στα μέσα του 20ου αιώνα και συνεχίζει να αναπτύσσεται ραγδαία μέχρι και τις μέρες μας. Σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, κέντρα ελευθέρων σπουδών, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο είναι φορείς που προσφέρουν εκπαίδευση ενηλίκων και βρίσκονται σε πολύ μεγάλη ζήτηση τα τελευταία χρόνια. Η συμμετοχή των ατόμων, όμως, σ’ αυτά τα προγράμματα δεν είναι απρόσκοπτη. Δυσκολίες, εμπόδια -πολλές φορές δυσεπίλυτα- κάνουν την εμφάνισή τους δημιουργώντας προβλήματα στους ενήλικες που τα παρακολουθούν. Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τα εμπόδια που παρουσιάζονται στους ενήλικες φοιτητές που παρακολουθούν προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων και αν τα εμπόδια, οι δυσκολίες αυτές κρίνονται αποτρεπτικές για τη συνέχιση της φοίτησης. Προσπαθήσαμε στη μελέτη μας να ερευνήσουμε ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που παρουσιάζονται στους φοιτητές του ΕΑΠ και κατά πόσο παράγοντες που σχετίζονται με τους ίδιους τους φοιτητές, όπως το φύλο, η ηλικία, η οικογενειακή κι επαγγελματική κατάσταση ή το προσφερόμενο πρόγραμμα επηρεάζουν την πορεία σπουδών των ενήλικων εκπαιδευόμενων. Στο τέλος ζητήσαμε από τους φοιτητές να προτείνουν κάποιες λύσεις ώστε να επιλυθούν κάποια απ’ τα προβλήματα και να μειωθεί το ποσοστό της εγκατάλειψης. Το δείγμα της έρευνας είναι 92 ενήλικες που φοιτούν σε 2 διαφορετικά προπτυχιακά προγράμματα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου: «Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό» και «Πληροφορική». Οι φοιτητές που επιλέξαμε βρίσκονται στο τρίτο και τέταρτο έτος των σπουδών τους κι έχουν μια ολοκληρωμένη και αντικειμενική εικόνα για τις εξ αποστάσεως σπουδές και τον τρόπο με τον οποίο προσφέρονται. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2016 και χρησιμοποιήσαμε το ερωτηματολόγιο ως εργαλείο συλλογής των δεδομένων. Για το δείγμα που επιλέξαμε και για το χρόνο που είχαμε στη διάθεσή μας το ερωτηματολόγιο ήταν το ενδεδειγμένο μέσο. Απ’ τα βασικά εμπόδια που ανέδειξε η ποσοτική έρευνα είναι το οικονομικό κόστος των σπουδών, οι επαγγελματικές και οι οικογενειακές υποχρεώσεις, όπως και η ποιότητα του εκπαιδευτικού υλικού. Πολλοί φοιτητές έχουν σκεφτεί να εγκαταλείψουν τις σπουδές τους, ειδικά λόγω του οικονομικού παράγοντα. Οι ερωτώμενοι φοιτητές πρότειναν κάποιες λύσεις που θα έπρεπε να ληφθούν υπόψη απ’ τους υπεύθυνους του ΕΑΠ ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η εγκατάλειψη. Οι λύσεις που προτάθηκαν απ’ την πλειοψηφία των φοιτητών είναι η μείωση των διδάκτρων ή έστω μεγαλύτερη ευελιξία στην πληρωμή τους, εκπαιδευτικό υλικό καλύτερης ποιότητας, όπως επίσης και μεγαλύτερη υποστήριξη απ’ τους διδάσκοντές τους.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2016-1.pdfΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ Η ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ1.25 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.