Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32433
Title: Από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: Η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική
Authors: ΤΙΓΚΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ
Advisor: Φλογαΐτη, Ευγενία
Keywords: Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη;Education for Sustainable Development;Εκπαιδευτική πολιτική;Education policy
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Ακολουθώντας τη γραμμή της εξέλιξης που διαγράφει διεθνώς η εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία, διαπιστώνεται η διαμόρφωση μιας θεωρητικής αλλά και πραγματικής τάσης, τουλάχιστον σε μια ομάδα προηγμένων χωρών, για βαθύτερους διαδοχικούς μετασχηματισμούς των εκπαιδευτικών συστημάτων, ώστε να καταστεί η ΕΑΑ βασικός πυλώνας τους ή ακόμα και επίκεντρό τους. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή των αλλαγών αυτών είναι ζήτημα πολιτικής. Στην Ελλάδα, παρότι υπάρχει ένας περιορισμένος αριθμός ερευνητικών εργασιών για καινοτόμες πολιτικές (π.χ. ίδρυση των ΚΠΕ) που επιλέχθηκαν σε μια αρχική φάση ένταξης της ΠΕ στα προγράμματα των πρώτων εκπαιδευτικών βαθμίδων, η προαναφερόμενη μετάβαση στη νέα εποχή της ΕΑΑ δεν έχει μελετηθεί. Η έρευνα που παρουσιάζεται εδώ επιχειρεί μια προσέγγιση στο συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο επιδιώκοντας να κωδικοποιήσει θεματολογικά και να αξιολογήσει, με βάση το περιεχόμενό τους, τη μεταρρυθμιστική δυναμική των ελληνικών εκπαιδευτικών πολιτικών για την ΠΕ και την ΕΑΑ από το 1990 και μετά. Η ερευνητική μεθοδολογία που ακολουθήθηκε βασίζεται στη συλλογή δεδομένων με τη διαδικασία της ανάλυσης περιεχομένου. Για τις ειδικότερες επεξεργασίες δημιουργήθηκαν πρωτότυπες λίστες ελέγχου με βάση τη σχετική βιβλιογραφία και αξιοποιήθηκε ο κώδικας κριτηρίων που προτείνεται από τον μελετητή Stephen Sterling και ονομάζεται μοντέλο C. Το μοντέλο αυτό, συνοψίζοντας σε έξι δείκτες τις προβλέψεις της σύγχρονης διεθνούς βιβλιογραφίας για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει η ΕΑΑ, διευκολύνει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πολιτικών ως προς την ικανότητά τους να συμβάλουν στον επαναπροσανατολισμό των εκπαιδευτικών συστημάτων στην κατεύθυνση της ΕΑΑ. Συνοψίζοντας στη βάση των τριών ερευνητικών ερωτημάτων τα αποτελέσματα των επιμέρους διερευνήσεων, η μελέτη απολήγει σε συμπεράσματα που δεν δείχνουν άμεση εναρμόνιση της ελληνικής εκπαιδευτικής πολιτικής με τη διεθνή τάση. Διαπιστώνεται συγκεκριμένα ότι η θεματολογία των πολιτικών πρωτοβουλιών είναι περιορισμένη σε ένα πλαίσιο που διαμορφώθηκε κατά βάση από τις αρχικές ανάγκες της ΠΕ, ότι η ορολογία που υιοθετείται για τους τίτλους των θεσμικών κειμένων δεν έχει ανανεωθεί ώστε να παραπέμπει στην ΕΑΑ και, κυρίως, από το περιεχόμενο των κειμένων αυτών προκύπτει ότι η ελληνική εκπαιδευτική πολιτική για την ΠΕ και την ΕΑΑ δεν μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη γενικότερη αναδιοργάνωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και να ενεργοποιήσει μετασχηματιστικές επιδιώξεις για την ελληνική κοινωνία, καθώς είναι περιορισμένες οι προβλέψεις που σχετίζονται με τη δημιουργία νέων θεσμών, δομών, μεθόδων και υλικών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tigkas_diplomatiki.pdfΔιπλωματική εργασία1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.