Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32431
Title: Αντιλήψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη συμμετοχή των μαθητών σε περιβαλλοντικά προγράμματα
Authors: ΚΤΕΝΑΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Advisor: Φλογαΐτη, Ευγενία
Keywords: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση;Environmental Education;Αειφορία;Sustainability;Ικανότητα δράσης;Εmpowerment;Συμμετοχή;participation;Αντιλήψεις εκπαιδευτικών;teachers' perceptions
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η έννοια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης είναι σχετικά σύγχρονος όρος αφού χρησιμοποιείται τα τελευταία πενήντα χρόνια περίπου. Στην Ελλάδα πλήθος περιβαλλοντικών προγραμμάτων υλοποιούνται στα πλαίσια της τυπικής εκπαίδευσης και ειδικά στο χώρο της δευτεροβάθμιας (γυμνάσια, γενικά και επαγγελματικά λύκεια). Η υλοποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού με επίκεντρο την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη εγκρίθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τον Οκτώβριο του 2007. Τι αντιλήψεις όμως έχουν οι εκπαιδευτικοί για τη συμμετοχή των μαθητών τους σε αυτά τα προγράμματα; Πώς αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί τη συμμετοχή και ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν; Μπορεί αυτή συμμετοχή να επιφέρει θετικές αλλαγές στο σχολικό περιβάλλον και να διαμορφώσει ενεργούς – δημοκρατικούς πολίτες; Η παρούσα εργασία λοιπόν διερευνά, καταγράφει και αναλύει τις αντιλήψεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής της Γ΄ Αθήνας σχετικά με τη συμμετοχή των μαθητών σε περιβαλλοντικά προγράμματα. Χρησιμοποιήθηκε ως ερευνητικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο σε ένα δείγμα 180 ατόμων. Ο τρόπος επιλογής των υποκειμένων από ένα σύνολο πάνω από 3.600 εκπαιδευτικών ήταν η «απλή τυχαία δειγματοληψία». Από τη συλλογή και την ανάλυση των απαντήσεων των ερωτηματολογίων είναι ξεκάθαρο ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν θετικότατη άποψη για τις μαθητικές δράσεις και ακόμα περισσότερο για τα περιβαλλοντικά προγράμματα. Πιστεύουν ότι οι μαθητές τους θα πρέπει να διαμορφώνουν τα προγράμματα και να εμπλέκονται σε όλες τις φάσεις τους και ότι όλη αυτή η διαδικασία τους κάνει κοινωνικά και περιβαλλοντικά ευαίσθητους. Από την άλλη βέβαια οι εκπαιδευτικοί κρίνουν απαραίτητο τον καθοδηγητικό τους ρόλο και συμφωνούν σε αρκετά μεγάλο ποσοστό ότι χειραγωγούν τους μαθητές τους στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών προγραμμάτων. Κατανοούν σε πολύ μεγάλο βαθμό την αξία της συμμετοχής των μαθητών τους αν και ένας στους δύο περίπου εκφράζουν ενδοιασμούς για το αν οι ίδιοι οι μαθητές τους κατανοούν την αξία της συμμετοχής τους σε αυτά τα προγράμματα. Τελικά όμως σε συντριπτικά ποσοστά (άνω του 90%) συμφωνούν στην αναγκαιότητα των περιβαλλοντικών προγραμμάτων στα ελληνικά σχολεία και ότι αυτά τα προγράμματα μπορούν να επιφέρουν ουσιαστικές – θετικές αλλαγές στο σχολικό περιβάλλον.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΚΤΕΝΑΣ Γ_ΜΔΕ_ΕΑΠ.pdfΤελική μορφή Διπλωματικής Εργασίας (ολόκληρη)2.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.