Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32355
Title: Τα νήπια ως συν-ερευνητές και συν- διαμορφωτές του χώρου της τάξης, μέσω της προσέγγισης του «Μωσαϊκού»
Authors: ΚΑΦΙΩΤΗ, ΦΩΤΕΙΝΗ
Advisor: Μπότσογλου, Καφένια
Keywords: προσέγγιση του Μωσαϊκού;Mosaic Approach;ενεργή εμπλοκή των παιδιών;children’s active involvement;παιδί ως ερευνητής;child as researcher;συμμετοχικός σχεδιασμός;participatory planning.
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη σημασία της ενεργής εμπλοκής των μικρών παιδιών στη διαμόρφωση του χώρου της τάξης τους. Αποτελεί ένα παράδειγμα εφαρμογής της προσέγγισης του «Μωσαϊκού», επισημαίνοντας επίσης, την αξία της. Μιας προσέγγισης που ομοιάζει με έρευνα δράσης και εμπλέκει ενεργά το παιδί, καθώς το αντιμετωπίζει ως ειδικός της ζωής του. Είναι κατάλληλη για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, καθώς αξιοποιεί καινοτόμες συμμετοχικές μεθόδους και εργαλεία, όπως το «μαγικό χαλί», τη χρήση φωτογραφικής μηχανής κ.α. Εφαρμόζεται συχνά, για να αξιολογηθούν οι προσχολικές δομές και για να διαμορφωθούν κατάλληλα μαθησιακά περιβάλλοντα. Ο χώρος, σε ένα νηπιαγωγείο καθίσταται σημαντικός παράγοντας μάθησης, γι αυτό πρέπει να συνιστά αποτέλεσμα συνδιαμόρφωσης παιδιών και ενηλίκων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, προκειμένου να αναδειχθούν οι απόψεις και οι προτάσεις 25 παιδιών, ενός Νηπιαγωγείου της Δυτικής Αττικής, σχετικά με το χώρο της τάξης τους, ώστε αυτός να βελτιωθεί, πραγματοποιήθηκε μια έρευνα δράσης. Αρχικά, έγινε αξιολόγηση του χώρου με την κλίμακα ECERS-R και στη συνέχεια ακολούθησαν η διερεύνηση των απόψεων των παιδιών, εφαρμόζοντας την προσέγγιση «Μωσαϊκού», η παρέμβαση και τέλος η επαναξιολόγηση του χώρου. Οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν κατά την εφαρμογή της προσέγγισης ήταν η φωτογράφιση από τα παιδιά, το σχέδιο, το μαγικό χαλί και η ομαδική συνέντευξη. Τα ευρήματα κατέδειξαν ως προς το νέο χώρο, βελτίωση, καθώς η βαθμολογία στη τελική μέτρηση με τη κλίμακα ECERS-R βελτιώθηκε, αποδεικνύοντας, συνεπώς, τόσο τη σημασία της ενεργής εμπλοκής των παιδιών στη διαμόρφωση του, όσο και τη σημασία της εφαρμογής της ίδιας της προσέγγισης του «Μωσαϊκού». Η ενεργή εμπλοκή των παιδιών επίσης, τα ωφέλησε κοινωνικά, γνωστικά και συναισθηματικά, καθώς ανέπτυξαν αντίστοιχες δεξιότητες. Παράλληλα, μέσω της προσέγγισης ενισχύθηκε και επεκτάθηκε και σε άλλα πεδία, πέρα από το χώρο, η τάση συμμετοχής και δραστηριοποίησης των παιδιών. Τέλος, η συγκεκριμένη εφαρμογή της προσέγγισης αποτέλεσε για τα παιδιά μια διαδικασία αρεστή.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KAFIOTI%2016% FOTINI.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής και παράρτημα10.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.