Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32332
Title: Το φαινόμενο της υποαντιπροσώπευσης των γυναικών στη διοίκηση της εκπαίδευσης: η σύγκρουση επαγγελματτικών και οικογενεικών υποχρεώσεων ως ανασταλτικός παράγοντας ανάληψης διευθυντικού ρόλου
Authors: Νιωτα, Μαρίνα
Advisor: Πετρίδου, Ευγενία
Keywords: Διοίκηση Εκπαίδευσης;Φύλο και εκπαίδευση;Γυναικεία υποεκπροσώπηση;Σύγκρουση επαγγελματικού και οικογενειακού ρόλου;School Administration;Gender and education;Women underrepresentation;Work and family conflict
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες σε παγκόσμιο επίπεδο, παρατηρείται υψηλή εκπροσώπηση του εκπαιδευτικού επαγγέλματος από γυναίκες ώστε το διδασκαλικό επάγγελμα να οριοθετείται ως «γυναικείο». Αντίθετα, στη διοίκηση της εκπαίδευσης, όσο υψηλότερα ανεβαίνουμε ιεραρχικά, τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό συμμετοχής των γυναικών. Ένα σημαντικότατο εμπόδιο που συναντά μια εκπαιδευτικός στην προσπάθειά της να ανελιχθεί επαγγελματικά είναι εκείνο της σύγκρουσης ανάμεσα στον επαγγελματικό και οικογενειακό της ρόλο (work and family conflict). Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας ήταν η διερεύνηση του αντίκτυπου που έχει η σύγκρουση αυτή στην προσπάθεια ή την επιθυμία της να αναλάβει το ρόλο της διευθύντριας μιας σχολικής μονάδας, καθώς και της σημασίας που έχουν δράσεις, όπως οι υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας και η παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν δυσκολίες που προκύπτουν από τη σύγκρουση. Για την οργάνωση και τη διεξαγωγή της έρευνας αξιοποιήθηκαν οι αρχές της ποσοτικής έρευνας και ο ερευνητικός σχεδιασμός που ακολουθήθηκε είναι ο δειγματοληπτικός Το ερευνητικό μας εργαλείο αποτέλεσε ένα ερωτηματολόγιο και το δείγμα μας περιελάμβανε 117 γυναίκες εκπαιδευτικούς. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν τις οικογενειακές υποχρεώσεις ως κυριότερο εμπόδιο για την ανέλιξη των γυναικών εκπαιδευτικών και επιβεβαίωσαν τον αρκετά μεγάλο βαθμό στον οποίο βιώνονται όλες οι μορφές και διαστάσεις της σύγκρουσης του οικογενειακού και επαγγελματικού ρόλου, με εξαίρεση εκείνη της συμπεριφοράς. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι δεν αναδείχθηκε η σύγκρουση οικογένειας και επαγγέλματος ως εξαιρετικά παρεμποδιστικός παράγοντας για τη διοικητική άνοδο των γυναικών εκπαιδευτικών. Τέλος, προσδιορίστηκε η βαρύνουσα σημασία που έχει η ύπαρξη και η σωστή λειτουργία ενός πλαισίου κοινωνικής πρόνοιας από μέρους του κράτους καθώς και η συμβουλευτική-επιμορφωτική υποστήριξη στις ίδιες τις εκπαιδευτικούς προκειμένου αυτές να υποστηριχθούν στη διεκδίκηση και ανάληψη διευθυντικών καθηκόντων. Βέβαια, η κατάσταση που επικρατεί στους τομείς αυτούς στη χώρα μας φάνηκε από τις απαντήσεις τους πως είναι απογοητευτική και πως θα πρέπει να γίνουν ορισμένες απαραίτητες διορθωτικές παρεμβάσεις.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Νιώτα Μαρίνα (Α.Μ. 89981), 2015-2016.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.51 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.