Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32330
Title: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Authors: ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ, ΑΣΗΜΙΝΑ
Advisor: Κουτούζης, Εμμανουήλ
Keywords: Εκπαιδευτική Ηγεσία;Educational Leadership;Οργανισμός Μάθησης;Learning Organization;Μετασχηματιστική Ηγεσία;Transformational Leadership;Συναλλακτική Ηγεσία;Transactional Leadership
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Ο οργανισμός μάθησης αποτελεί μία θεμελιώδη στρατηγική διεργασία για τη δημιουργία βιώσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για το μέλλον. Η ηγεσία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στη διευκόλυνση μίας εκπαιδευτικής μονάδας να γίνει οργανισμός μάθησης. Οι οργανισμοί μάθησης απαιτούν ηγέτες που αμφισβητούν τις παρωχημένες αντιλήψεις, διαχειρίζονται τη βάση γνώσεων του οργανισμού και κάνουν τις απαιτούμενες αλλαγές. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τη σχέση ανάμεσα στο στυλ εκπαιδευτικής ηγεσίας και στον εκπαιδευτικό οργανισμό ως οργανισμό μάθησης, για τις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσα από τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών, ελέγχοντας τους παράγοντες φύλο, ηλικία, επίπεδο σπουδών, ειδικότητα, έτη προϋπηρεσίας και μέγεθος σχολικής μονάδας. Διεξήχθη μία έρευνα πεδίου, από τον Δεκέμβριο του 2015 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016, σε τριανταμία εκπαιδευτικές μονάδες της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ενός ερωτηματολογίου. Για την ανάλυση των ποσοτικών ευρημάτων χρησιμοποιήθηκε η στατιστική ανάλυση ενώ για την επεξεργασία των ποιοτικών στοιχείων αξιοποιήθηκε η θεματική ανάλυση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιoύν τον καθοριστικό και πολύπλευρο ρόλο του εκπαιδευτικού ηγέτη στο μετασχηματισμό ενός σχολείου σε οργανισμό μάθησης. Η μετασχηματιστική εκπαιδευτική ηγεσία και η έκβαση της ηγεσίας συσχετίζονται θετικά με τον οργανισμό μάθησης. Σε ότι αφορά τη συναλλακτική ηγεσία, βρέθηκε ότι η διάσταση «αμοιβή με βάση την επίδοση» συσχετίζεται θετικά με τον οργανισμό που «μαθαίνει», σε αντίθεση με τη διάσταση «κατ’ εξαίρεση ηγεσία» που παρουσιάζει αρνητική συσχέτιση. Ο συνδυασμός της μετασχηματιστικής ηγεσίας και της συναλλακτικής διάστασης «αμοιβή με βάση την επίδοση», εξηγεί ένα σημαντικό ποσοστό της διακύμανσης του οργανισμού μάθησης. Ωστόσο, η μετασχηματιστική ηγεσία ευθύνεται για μία ιδιότητα διεύρυνσης της θετικής διακύμανσης στις μεταβλητές του αποτελέσματος, έναντι της διακύμανσης που προέρχεται από τα αποτελέσματα της συναλλακτικής ηγεσίας. Επειδή όμως το μετασχηματιστικό ηγετικό στυλ βασίζεται στο συναλλακτικό στυλ ηγεσίας, ενδέχεται να είναι αναποτελεσματικό εάν απουσιάσει τελείως η συναλλακτική σχέση της «αμοιβής με βάση την επίδοση» ανάμεσα στον διευθυντή και τον εκπαιδευτικό.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ ΑΣΗΜΙΝΑ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής4.86 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.