Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32228
Title: ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗΣ ΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Authors: ΜΑΚΡΟΔΗΜΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Advisor: ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ, ΣΠΥΡΙΔΩΝ, Δρ.
Keywords: Ανεστραμμένη τάξη;Flipped classroom;εξ αποστάσεως εκπαίδευση;distance learning;δημοτικό σχολείο;elementary school
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom) είναι μια νέα διδακτική μεθοδολογία η οποία μεταθέτει το «βαρετό» και παθητικό για τον μαθητή, θεωρητικό μέρος της διδασκαλίας στο σπίτι, ενώ στο σχολείο ο εκπαιδευτικός έχει περισσότερο χρόνο για να εφαρμόσει μαθητοκεντρικές, βιωματικές εκπαιδευτικές τεχνικές. Η θεωρία παραδίδεται συνήθως σε βιντεομαθήματα μικρής διάρκειας τα οποία παρακολουθούνται από τον μαθητή, στο σπίτι του, στον δικό του ρυθμό. Στη σχολική τάξη, ο διδακτικός χρόνος αξιοποιείται με ενεργητικές δραστηριότητες εμπέδωσης της ύλης, οι οποίες χαρακτηρίζονται από ομαδοσυνεργατικότητα, αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών και μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών, κριτική σκέψη και ανακαλυπτική μάθηση. Αυτή η εργασία διερεύνησε τις απαιτήσεις εφαρμογής της ανεστραμμένης τάξης σε μια Ε΄ τάξη ενός ελληνικού δημοτικού σχολείου κατά τη σχολική χρονιά 2015-16. Συγκεκριμένα, δοκιμάστηκε σε ένα τμήμα 15 μαθητών, στα μαθήματα των Μαθηματικών, της Ιστορίας και της Γεωγραφίας. Η νέα μέθοδος υλοποιήθηκε σε 3 δύσκολα διδακτικά κεφάλαια κάθε μαθήματος και καταγράφηκαν τα αποτελέσματα της εφαρμογής της με παρατήρηση από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό και από δύο κριτικούς φίλους, με τη σύγκριση των γραπτών αξιολογήσεων μεταξύ του ερευνητικού τμήματος και ενός τμήματος ελέγχου για την κατανόηση των διδακτικών στόχων κάθε κεφαλαίου και με γραπτή ανατροφοδότηση (ερωτηματολόγιο) από τους ίδιους τους μαθητές. Για τη δημιουργία των βιντεομαθημάτων χρησιμοποιήθηκε μια βιντεοκάμερα, λογισμικό καταγραφής της οθόνης και το Youtube editor. Τα βίντεο ανέβαιναν αρχικά στο κανάλι του εκπαιδευτικού στο Youtube και στη συνέχεια μεταφορτώνονταν στην πλατφόρμα Edpuzzle για περισσότερη επεξεργασία και διανομή τους στους μαθητές. Ως πλατφόρμα επικοινωνίας με τους μαθητές χρησιμοποιήθηκε η Edmodo. Η καινοτομία που πρόσθεσε αυτή η εργασία ήταν η συμμετοχή ενός μαθητή σε τρία βιντεομαθήματα, η οποία αποδείχθηκε επιτυχημένη ως προς την αποδοχή της από τους μαθητές. Τα ερευνητικά δεδομένα της εργασίας έδειξαν ότι η εφαρμογή της μεθόδου της ανεστραμμένης τάξης στην Ε΄ Δημοτικού είχε μόνο θετικά αποτελέσματα στους μαθητές και επιβεβαίωσε τα σημαντικά οφέλη που αναφέρει η διεθνής και η ελληνική βιβλιογραφία. Συγκεκριμένα, ενεργοποίησε όλους τους μαθητές, ακόμη και τους παθητικούς και αδύναμους, πρόσφερε περισσότερες ευκαιρίες αλληλεπίδρασης μεταξύ των μαθητών και μεταξύ του εκπαιδευτικού και των μαθητών, έφερε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα από το τμήμα ελέγχου το οποίο διδάχθηκε τα ίδια κεφάλαια με την παραδοσιακή διδασκαλία και μετέτρεψε τη μάθηση σε μια πιο χαρούμενη και ενεργητική διαδικασία. Ακόμη, συνέβαλε στην καλύτερη διαχείριση του διδακτικού χρόνου, στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών. Προτείνεται να δοκιμαστεί η μέθοδος σε μεγαλύτερη κλίμακα, σε περισσότερα μαθήματα, για περισσότερες ώρες και σε περισσότερες τάξεις, διαφορετικών σχολείων, ώστε να έχουμε περισσότερα έγκυρα αποτελέσματα και να καταλήξουμε σε γενικότερα συμπεράσματα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΑΚΡΟΔΗΜΟΣ_ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής3.43 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.