Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32217
Title: Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) ως καύσιμο σε καράβια: Διερεύνηση τεχνικών δυνατοτήτων και ο πιθανός ρόλος των ελληνικών λιμένων
Authors: ΠΑΧΗ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Advisor: Παπαευθυμίου, Σπυρίδων
Keywords: LNG;καύσιμο πλοίων;ECA;Ελληνικοί λιμένες
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Θέμα της μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας είναι παρουσίαση των σημαντικών εξελίξεων της τελευταίας δεκαετίας όσον αφορά στη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως καύσιμο σε πλοία, η περιβαλλοντική του διάσταση και ο πιθανός ρόλος των ελληνικών λιμένων. Από τη δεκαετία του 1980 σε Ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο γίνεται προσπάθεια να περιορισθούν οι εκπομπές SOx και ΝΟx στην ατμόσφαιρα. Οι πρώτες νομοθετικές παρεμβάσεις σε Ευρωπαϊκό επίπεδο στόχευαν στην μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων από τη βιομηχανία και τα οχήματα ενώ για το περιορισμό της αέριας ρύπανσης από πλοία προστέθηκε στη Διεθνή Σύμβαση της Marpol παράρτημα με συγκεκριμένα όρια εκπομπής το 1997. Σήμερα σε συγκεκριμένες περιοχές (ECA) ισχύουν ανώτατα όρια εκπομπής αερίων ρύπων. Για τις ακτές της Βόρειας Αμερικής και του Καναδά ισχύουν όρια για τις εκπομπές SΟx και NOx και για τη Βαλτική θάλασσα, τη Βόρεια θάλασσα και το κανάλι της Μάγχης ισχύουν όρια για τις εκπομπές SΟx. Από το 2020, σύμφωνα με την Οδηγία 2012/32/ΕΕ θα εφαρμοστούν περιορισμοί στις εκπομπές ρύπων και στο μεγαλύτερο κομμάτι της Μεσογείου, με εξαίρεση τις ακτές της Βόρειας Αφρικής. Η ναυτιλιακή βιομηχανία πλέον για τη μείωση των ρύπων των καυσαερίων των πλοίων χρησιμοποιεί συστήματα scrubbers, καταλύτες SCR ή εναλλακτικά καύσιμα. Το LNG αποτελεί μία από τις κυριότερες επιλογές προς αυτή την κατεύθυνση καθώς αφήνει ελάχιστα κατάλοιπα ρύπων όταν καίγεται και παρουσιάζει σειρά πλεονεκτημάτων. Η τεχνολογία για τη χρήση του LNG ως καυσίμου κίνησης πλοίων την τελευταία δεκαετία έχει κάνει άλματα, οι λύσεις που προτείνονται πλέον είναι δοκιμασμένες και το κόστος παρότι εξακολουθεί να είναι υψηλό έχει μειωθεί σημαντικά. Στο πλαίσιο της διπλωματικής αυτής αποτυπώνονται οι σύγχρονες τεχνικές δυνατότητες για την κατασκευή νέων ή την μετασκευή υπαρχόντων πλοίων ώστε να χρησιμοποιούν LNG για την κίνησή τους. Επίσης παρουσιάζονται οι υποδομές και οι δραστηριότητες των κυριότερων ελληνικών λιμένων, διερευνάται ο πιθανός ρόλος τους στην εξυπηρέτηση των απαιτούμενων διεργασιών - κυρίως του ανεφοδιασμού των πλοίων με LNG – και παρουσιάζονται οι κυριότερες δυσκολίες της πορείας προς αυτή την κατεύθυνση. Διαπιστώθηκε ότι οι λιμένες Πειραιώς, Ηρακλείου, Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας και Πατρών διαθέτουν τους αναγκαίους φόρτους και το εύρος των διαφορετικών δραστηριοτήτων για να γίνουν επενδύσεις για τον ανεφοδιασμό πλοίων με καύσιμο LNG. Επίσης ο λιμένας Αλεξανδρούπολης μπορεί να αποκτήσει σχετικές υποδομές καθώς προγραμματίζεται στην ευρύτερη περιοχή η κατασκευή τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου. Στο λιμένα Πειραιώς οι αναγκαίες υποδομές μπορούν να γίνουν στο γειτνιάζον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα. Προτείνεται για τους λιμένες Ηρακλείου, Θεσσαλονίκης, Ηγουμενίτσας και Πατρών σε πρώτο στάδιο να παρέχονται υπηρεσίες ανεφοδιασμού πλοίων με καύσιμο LNG με βυτιοφόρα οχήματα, διερευνώντας παράλληλα και πιθανές συνέργειες για τροφοδότησή γειτνιαζουσών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Σε επόμενο στάδιο, με τη διεύρυνση της αγοράς LNG καύσιμου πλοίων, δύναται να γίνουν επενδύσεις για τη δημιουργία στόλου κατάλληλα διαμορφωμένων πλοίων ανεφοδιασμού. Το κόστος μετασκευής υφιστάμενων ή ναυπήγησης νέων πλοίων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG είναι υψηλό και χρειάζεται να αναπτυχθούν κατάλληλα εργαλεία χρηματοδότησης. Παράλληλα είναι απαραίτητες συνέργειες, προκειμένου να υπάρξει ανταγωνιστική τροφοδοσία, χαμηλότερο κόστος εφοδιασμού και ανταγωνιστική τιμή.
Appears in Collections:ΠΣΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΑΧΗ_ΒΑΣΙΛΙΚΗ_ΠΑΠΑΕΥΘΥΜΙΟΥ_ΣΠΥΡΙΔΩΝ_ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.pdfΔιπλωματική, Άρθρο, Πόστερ6.53 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.