Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32117
Title: Αντιλήψεις και πρακτικές νηπιαγωγών σχετικά με την αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο
Authors: ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ
Advisor: Κατή, Δήμητρα, Καθηγήτρια
Keywords: Παιδική Λογοτεχνία;Children’s Literature;Νηπιαγωγοί;Kindergarten teachers;Αντιλήψεις;Perceptions;Πρακτικές;Practices
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η παιδική λογοτεχνία φαίνεται ότι είναι ένα πρόσφατο σχετικά κοινωνικό φαινόμενο που επηρεάζεται και συχνά καθορίζεται ως προς τον ορισμό, τα είδη αλλά και την αξία της από το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο που τη συναντούμε. Η θέση της στην ελληνική εκπαίδευση και ειδικότερα στο νηπιαγωγείο όπως φαίνεται στα εκάστοτε Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών είναι ρευστή και η αξία της διαφοροποιείται. Αλλά και σε διεθνείς έρευνες βλέπουμε ότι το πώς αντιλαμβάνονται οι εκπαιδευτικοί την παιδική λογοτεχνία και το πώς την αξιοποιούν, συχνά διαφοροποιείται ανάλογα με την κοινωνία στην οποία βρίσκονται τη δεδομένη στιγμή. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να δείξει τις αντιλήψεις και τις πρακτικές των νηπιαγωγών, μιας συγκεκριμένης κοινωνίας, ως προς την αξιοποίηση της παιδική λογοτεχνίας στο νηπιαγωγείο. Δείγμα αποτελούν είκοσι νηπιαγωγοί που εργάζονται σε δημόσια νηπιαγωγεία στο νομό Έβρου. Για τη συλλογή των δεδομένων επιλέχτηκε ως εργαλείο η ημιδομημένη συνέντευξη. Από την ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι όλοι οι νηπιαγωγοί δεν αντιλαμβάνονται πάντα με το ίδιο τρόπο την παιδική λογοτεχνία. Αν και έχουν ευρεία αντίληψη ως προς τα έργα που εντάσσονται σε αυτή, της αναγνωρίζουν περιορισμένα λογοτεχνικά είδη. Επίσης παρατηρείται έλλειψη σχετικής εξοικείωσης ενώ δηλώνεται από τις ίδιες η ανάγκη τους για επιμόρφωση. Ωστόσο όλες θεωρούν αναγκαία την αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας και ως αξία της αντιλαμβάνονται κυρίως την καλλιέργεια του προφορικού λόγου, της φαντασίας, των ηθικών αξιών αλλά και την αποφόρτιση των έντονων συναισθηματικών καταστάσεων των παιδιών. Δεν αποδίδουν αξία στην απόλαυση που προκύπτει από την επαφή με τα έργα και στην καλλιέργεια του γραμματισμού των παιδιών. Επίσης φαίνεται ότι αξιοποιούν την παιδική λογοτεχνία αλλά όχι συχνά ενώ δεν την εντάσσουν στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Υποστηρίζουν την προφορική απόδοση των έργων ως καταλληλότερη μέθοδο, αλλά στην πράξη επιλέγουν την ανάγνωση χωρίς να έχουν αντίληψη της αξία της στην καλλιέργεια του γραμματισμού των παιδιών. Επίσης θεωρούν απαραίτητη τη συζήτηση με τα παιδιά και την εφαρμογή της χωρίς να αναγνωρίζουν ιδιαίτερα την αξία της στην καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού. Προκύπτει επίσης ότι υποστηρίζουν τη διαθεματική αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας αλλά στην πράξη τη συνδυάζουν με ελάχιστα αντικείμενα. Τα έργα τέλος που υπάρχουν στο νηπιαγωγείο είναι περιορισμένα και αριθμητικά και ως είδη, δεν καλύπτουν τις ανάγκες και δεν επιλέχτηκαν από τις ίδιες τις νηπιαγωγούς ή από κρατική μέριμνα. Επιπλέον φαίνεται ότι δεν βρίσκονται όλα στη διάθεση των παιδιών και αυτά που αξιοποιούνται από τις νηπιαγωγούς επιλέγονται με κριτήριο το θέμα, τις ηθικές αξίες που περιέχουν, την εικονογράφηση και τη γλώσσα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Γιαννακίδου Διπλωματική.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής και Παράρτημα1.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.