Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32111
Title: Η αποτελλεσματικότητα της χρήσης τεχνικών συνεργατικής και δημιουργικής μάθησης στην εκπαίδευση ενηλίκων
Authors: Σκλαρή, Ειρήνη - Πασχαλία
Advisor: Κιουλάνης, Σπυρίδων
Keywords: Συνεργατικές τεχνικές;Δημιουργικές τεχνικές;Εξ αποστάσεως μάθηση;Διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης;Interactive learning;Distance learning
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Ανάμεσα στις βασικές αρχές που διέπουν την εκπαίδευση ενηλίκων πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζει η εμπλοκή των εκπαιδευομένων στη μαθησιακή διαδικασία και η ενεργητική τους συμμετοχή. Προκειμένου να επιτευχθεί αποτελεσματικά η ενεργητική συμμετοχή επιβάλλεται από την πλευρά του εκπαιδευτή ο σωστός προγραμματισμός της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η κατάλληλη χρήση τεχνικών μάθησης. Σε αυτή την προσπάθεια μπορούν να συνδράμουν αποτελεσματικά οι συνεργατικές και δημιουργικές τεχνικές μάθησης. Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας οι όροι συνεργατικές, συμμετοχικές και ενεργητικές τεχνικές αφορούν το ίδιο πράγμα και επιλέχθηκε να εναλλάσσεται η αναφορά προκειμένου να αποφευχθεί η επανάληψη. Με αφορμή την πρότυπη διαδικτυακή εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών βασισμένη στα έξι σκεπτόμενα καπέλα του Edward De Bono, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2012 – 2013, η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει εάν οι τεχνικές, συνεργατικής και δημιουργικής μάθησης, συντελούν στην αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Επιμέρους στόχοι της έρευνας είναι η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας της εφαρμογής τεχνικών συνεργατικής και δημιουργικής μάθησης τόσο σε δια ζώσης περιβάλλοντα μάθησης ενηλίκων όσο και στη διαδικτυακή εξ αποστάσεως μάθηση ενηλίκων, σε επίπεδο στάσεων, γνώσεων και δεξιοτήτων, η σύγκριση των τεχνικών με παραδοσιακές τεχνικές διδασκαλίας καθώς και εάν μπορούν πράγματι οι εν λόγω τεχνικές να εφαρμοστούν σε διαδικτυακά εκπαιδευτικά προγράμματα. Το γεγονός ότι πρόκειται να διερευνηθούν απόψεις οδήγησε στην επιλογή ποσοτικής έρευνας, με δείγμα 105 εκπαιδευτικούς που προέκυψαν με χρήση βολικής δειγματοληψίας. Προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα, χρησιμοποιήθηκε πρωτότυπο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις, κυρίως, κλειστού τύπου διαβαθμισμένες σε τακτική πεντάβαθμη κλίμακα τύπου Likert. Από την ανάλυση των ευρημάτων αναδείχθηκε το έντονο ενδιαφέρον από την πλευρά των εκπαιδευτικών, η θετική στάση για τη χρήση των ενεργητικών και δημιουργικών τεχνικών μάθησης κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς επίσης και το γεγονός ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων θεωρεί ότι οι εν λόγω τεχνικές, με την κατάλληλη χρήση, και συγκριτικά με τις παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας, μόνο θετικά μπορούν να συνδράμουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, η παρούσα έρευνα κατέδειξε ότι για τη βέλτιστη εφαρμογή των τεχνικών σε διαδικτυακά περιβάλλοντα εκπαίδευσης θα πρέπει να τηρούνται απαρέγκλιτα οι προϋποθέσεις της αποτελεσματικής εξ αποστάσεως αλληλεπίδρασης σε συνδυασμό πάντα με τις προδιαγραφές της κάθε τεχνικής που επιλέγεται να εφαρμοστεί. Ενδιαφέρουσα μελέτη θα αποτελούσε η μελέτη των ενεργητικών και δημιουργικών τεχνικών σε συστήματα εκπαίδευσης από απόσταση κατά την εφαρμογή, με καταγραφή των απόψεων πριν και μετά την εκπαιδευτική παρέμβαση. Λέξεις Κλειδιά: Συνεργατικές (συμμετοχικές ή ενεργητικές) τεχνικές, τεχνικές δημιουργικής μάθησης, εξ αποστάσεως εκπαίδευση, διαδικτυακή μάθηση.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sklari_de_2016 FINAL2.pdfΠερίληψη, Περιεχόμενα, Θεωρητικό μέρος, Ερευνητικό μέρος, Βιβλιογραφία, Παραρτήματα2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.