Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32036
Title: Η συμβολή της κοινωνικής παρουσίας στην αντιλαμβανόμενη μάθηση και στην ικανοποίηση των φοιτητών στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η περίπτωση της Θεματικής Ενότητας ΕΚΠ 65 του Ε.Α.Π.
Authors: ΠΑΠΑΜΕΛΕΤΗ, ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
Advisor: Παπαδάκης, Σπυρίδων Δρ.
Keywords: κοινωνική παρουσία;αντιλαμβανόμενη μάθηση;ακαδημαϊκή επιτυχία;ικανοποίηση των φοιτητών;τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνίας;online εκπαίδευση;social presence;perceived learning;academic success;student satisfaction;communication technology;online computer class
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Το ερευνητικό πεδίο, στο οποίο εντάσσεται η παρούσα εργασία αφορά στον χώρο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως αυτός μορφοποιείται στο μοναδικό σχετικό ίδρυμα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Πριν την τοποθέτηση των ερευνητικών ερωτημάτων, επιχειρείται μια θεωρητική προσέγγιση του τρόπου που λειτουργεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρουσιάζεται το υπόβαθρο του θέματος της εργασίας και οι ιδιαίτεροι λόγοι που οδήγησαν στην επιλογή του. Στη συνέχεια τίθενται τα κύρια ερευνητικά ερωτήματα που άπτονται μιας κεντρικής έννοιας, αυτής της κοινωνικής παρουσίας. Τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούν τρεις βασικές έννοιες εκείνες της αντιλαμβανόμενης μάθησης, της ικανοποίησης και της ακαδημαϊκής επιτυχίας, καθώς και της συμβολής τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στη συνέχεια ο αναγνώστης εισάγεται με θεωρητικό τρόπο στα δεδομένα που προσδιορίζουν τη μάθηση. Αναλύονται και τεκμηριώνονται βιβλιογραφικά οι ιδιαιτερότητες της μάθησης ενηλίκων, η παρουσία της τεχνολογίας, καθώς και ορισμένες αντιπροσωπευτικές τάσεις, όπως η συνεργατική μάθηση και οι κοινότητες μάθησης. Κατόπιν αξιολογείται το θεωρητικό αυτό οικοδόμημα υπό το πρίσμα του υποκειμενικού στοιχείου, της οπτικής, δηλαδή, που έχει ο διδασκόμενος και με βάση την οποία η μάθηση αποκτά ένα προσωπικό νόημα, μεμονωμένα για κάθε σπουδαστή και κατ’ επέκταση για όλη την φοιτητική κοινότητα. Η μελέτη έγινε με ποσοτική έρευνα και ως εργαλείο συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο, ενώ όλα τα στάδια της αξιοποίησης του εργαλείου αυτού περιγράφονται εκτενώς στο τμήμα της εργασίας που αφορά στη μεθοδολογία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ο παράγοντας της κοινωνικής παρουσίας επιτυγχάνεται, καθώς αναπτύσσονται σχέσεις αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας όπως και κοινότητες συνεργασίας όχι μόνο ανάμεσα στους φοιτητές αλλά και μεταξύ καθηγητών και φοιτητών. Ως εκ τούτου η κοινωνική παρουσία ευνοεί τη μαθησιακή διαδικασία και γνώση και επιδρά θετικά στην ικανοποίηση των φοιτητών. Εφόσον η κοινωνική παρουσία αποτελεί ρόλο-κλειδί στα εξ αποστάσεως διαμεσολαβούμενα εκπαιδευτικά προγράμματα θεωρούμε ότι η συμβολή του παρόντος πονήματος είναι σημαντική για τη βελτίωση, τόσο της επικοινωνίας, όσο και του σχεδιασμού των προγραμμάτων σπουδών σε ανάλογα προγράμματα, παράγοντες που θα συμβάλλουν θετικά στη μάθηση, τη γνώση και την ικανοποίηση των φοιτητών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΑΠΑΜΕΛΕΤΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdf"Κυρίως σώμα διπλωματικής", "Παράρτημα"2.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.