Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32030
Title: Σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης και επαγγελματικό άγχος των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: η περίπτωση της περιφέρειας δυτικής Θεσσαλονίκης
Authors: ΣΠΥΡΟΜΗΤΡΟΣ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
Advisor: Ιορδανίδης, Γεώργιος
Keywords: επαγγελματικό άγχος εκπαιδευτικών, επαγγελματική εξουθένωση εκπαιδευτικών.;Occupational stress of teachers, teachers’ burnout.
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Η εργασία επιχείρησε να εντοπίσει τα επίπεδα και τις πηγές του επαγγελματικού άγχους και εξουθένωσης των εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, προσπάθησε να αναζητήσει πιθανές συσχετίσεις μεταξύ των βασικών πηγών του επαγγελματικού τους άγχους και των διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης που αυτοί βιώνουν. Παράλληλα, επιχείρησε να διασυνδέσει διάφορους ατομικούς και οργανωτικούς-εργασιακούς παράγοντες που σχετίζονται με την εμφάνιση επαγγελματικής εξουθένωσης. Επιπλέον, διερεύνησε τη σχέση των κυριοτέρων δημογραφικών χαρακτηριστικών με τα επίπεδα του επαγγελματικού άγχους και της εξουθένωσης. Το δείγμα αποτέλεσαν 211 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων της περιφέρειας Δυτικής Θεσσαλονίκης. Ως ερευνητικά εργαλεία χρησιμοποιήθηκαν το Ερωτηματολόγιο Πηγών Επαγγελματικής Έντασης, η Κλίμακα Επαγγελματικής Εξουθένωσης των Εκπαιδευτικών (MBI-Ed) της Maslach και μια κλίμακα δημογραφικών στοιχείων. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί παρουσίασαν, συνολικά, μέτρια επίπεδα επαγγελματικού άγχους με κύριες πηγές θέματα σχετικά με την έλλειψη υποστήριξης από τη διοίκηση και την αναγνώριση του επαγγελματικού τους κύρους. Ταυτόχρονα, εξέφρασαν χαμηλά επίπεδα σε όλες τις διαστάσεις του συνδρόμου επαγγελματικής εξουθένωσης. Αναλυτικότερα, οι γυναίκες εκπαιδευτικοί εμφάνισαν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα στρες σε σχέση με τους άντρες σε όλους τους παράγοντες του. Επιπλέον, οι αναπληρωτές βίωσαν ψηλότερο στρες από τους μόνιμους σε θέματα σχετικά με τον οργανισμό ενώ τα υπόλοιπα δημογραφικά στοιχεία δεν διαφοροποίησαν στατιστικά τα επίπεδα του στρες. Η επαγγελματική εξουθένωση, κυρίως η διάσταση της συναισθηματικής εξάντλησης, έχει θετική στατιστική συσχέτιση με όλες τις πηγές του άγχους των εκπαιδευτικών. Η διάσταση της αποπροσωποίησης συνδέεται με θέματα σχέσεων, φόρτου εργασίας, πίεσης χρόνου και με θέματα μάθησης και συμπεριφοράς των μαθητών. Επιπλέον, η συναισθηματική εξάντληση διαφοροποιείται στατιστικώς σημαντικά ανάλογα με το φύλο, την ηλικία και τα έτη υπηρεσίας ενώ η προσωπική επίτευξη διαφοροποιείται ανάλογα με το μορφωτικό επίπεδο. Τέλος, διαπιστώθηκε η αλληλεπίδραση ατομικών και κοινωνικών-εργασιακών παραγόντων στην εκδήλωση της εξουθένωσης γεγονός που επιβεβαιώνει το βασικό επεξηγηματικό της μοντέλο.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spiromitros ekp_62.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.34 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.